Bruska: zapomenuté nejstarší nádraží v Praze
Přestože první parní vlak přijel do Prahy v roce 1845, historie železnice v Praze a ve středních Čechách je ještě o patnáct let delší.
Nádraží Praha - Bruska vyrostlo v roce 1830 jako koncová stanice lánské koněspřežky a ve stejném roce sem také přijel první vlak. Trať měla rozchod 1120 milimetrů a původně měla vést až do Plzně. Nakonec byl postaven jen úsek do Kladna a do Lán.
Nádraží Bruska se původně jmenovalo jen Praha, později se jmenovalo Praha - Bruska a jeden čas i Praha - Písecká brána. Nádražní budova zde stojí dodnes. Je na opačné straně kolejiště dnešního nádraží Praha - Dejvice. Jako konečná stanice sloužila nádražní budova do roku 1863, kdy byla koněspřežka přebudována na parní provoz a širší rozchod. Zatímco kolejiště zůstalo na stejném místě, nádraží dostalo novou budovu o pár desítek metrů dál a na opačné straně. Nádražní budova tak dodnes připomíná úplné počátky železniční dopravy u nás.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka