Bruska: zapomenuté nejstarší nádraží v Praze

15. srpen 2019

Přestože první parní vlak přijel do Prahy v roce 1845, historie železnice v Praze a ve středních Čechách je ještě o patnáct let delší.

Nádraží Praha - Bruska vyrostlo v roce 1830 jako koncová stanice lánské koněspřežky a ve stejném roce sem také přijel první vlak. Trať měla rozchod 1120 milimetrů a původně měla vést až do Plzně. Nakonec byl postaven jen úsek do Kladna a do Lán.

Nádraží Bruska se původně jmenovalo jen Praha, později se jmenovalo Praha - Bruska a jeden čas i Praha - Písecká brána. Nádražní budova zde stojí dodnes. Je na opačné straně kolejiště dnešního nádraží Praha - Dejvice. Jako konečná stanice sloužila nádražní budova do roku 1863, kdy byla koněspřežka přebudována na parní provoz a širší rozchod. Zatímco kolejiště zůstalo na stejném místě, nádraží dostalo novou budovu o pár desítek metrů dál a na opačné straně. Nádražní budova tak dodnes připomíná úplné počátky železniční dopravy u nás.

Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.