Bruska: zapomenuté nejstarší nádraží v Praze
Přestože první parní vlak přijel do Prahy v roce 1845, historie železnice v Praze a ve středních Čechách je ještě o patnáct let delší.
Nádraží Praha - Bruska vyrostlo v roce 1830 jako koncová stanice lánské koněspřežky a ve stejném roce sem také přijel první vlak. Trať měla rozchod 1120 milimetrů a původně měla vést až do Plzně. Nakonec byl postaven jen úsek do Kladna a do Lán.
Nádraží Bruska se původně jmenovalo jen Praha, později se jmenovalo Praha - Bruska a jeden čas i Praha - Písecká brána. Nádražní budova zde stojí dodnes. Je na opačné straně kolejiště dnešního nádraží Praha - Dejvice. Jako konečná stanice sloužila nádražní budova do roku 1863, kdy byla koněspřežka přebudována na parní provoz a širší rozchod. Zatímco kolejiště zůstalo na stejném místě, nádraží dostalo novou budovu o pár desítek metrů dál a na opačné straně. Nádražní budova tak dodnes připomíná úplné počátky železniční dopravy u nás.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://strednicechy.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://strednicechy.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/1cbf078c2113e4a20ba2b4185c2821e2.jpg?itok=FkhfJLo4)
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.