Bruska: zapomenuté nejstarší nádraží v Praze
Přestože první parní vlak přijel do Prahy v roce 1845, historie železnice v Praze a ve středních Čechách je ještě o patnáct let delší.
Nádraží Praha - Bruska vyrostlo v roce 1830 jako koncová stanice lánské koněspřežky a ve stejném roce sem také přijel první vlak. Trať měla rozchod 1120 milimetrů a původně měla vést až do Plzně. Nakonec byl postaven jen úsek do Kladna a do Lán.
Nádraží Bruska se původně jmenovalo jen Praha, později se jmenovalo Praha - Bruska a jeden čas i Praha - Písecká brána. Nádražní budova zde stojí dodnes. Je na opačné straně kolejiště dnešního nádraží Praha - Dejvice. Jako konečná stanice sloužila nádražní budova do roku 1863, kdy byla koněspřežka přebudována na parní provoz a širší rozchod. Zatímco kolejiště zůstalo na stejném místě, nádraží dostalo novou budovu o pár desítek metrů dál a na opačné straně. Nádražní budova tak dodnes připomíná úplné počátky železniční dopravy u nás.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.