David Čáp: Šikanu ve třídě musí učitel řešit včas

14. leden 2013

S psychologem PhDr. Davidem Čápem jsme si povídali o tom, jaká pravidla fungují ve školních třídách a jak zabránit šikaně.

Zaměřili jsme se na to, jak vznikají vztahy mezi spolužáky. Probírali jsme jejich vývoj v čase. Diskutovali jsme o konfliktech, ke kterým ve školních kolektivech dochází. A povídali jsme si o tom, jak je možné je řešit.

  • Psycholog PhDr. David Čáp o tom, jaká pravidla fungují ve školních třídách a jak zabránit
    šikaně
    " style="">
    Psycholog PhDr. David Čáp o tom, jaká pravidla fungují ve školních třídách a jak zabránit
    šikaně
    " style="">
    Psycholog PhDr. David Čáp o tom, jaká pravidla fungují ve školních třídách a jak zabránit
    šikaně
0:00
/
0:00

Každá sociální skupina, stejně tak i školní třída, prochází určitým a do jisté míry předvídatelným vývojem. Mění se vztahy mezi členy, vytvářejí se normy chování, vytváří se určitá hierarchie členů, mění se jejich soudržnost.

K těmto změnám dochází neustále a právě skupinovou dynamikou jsou souhrnně označovány všechny procesy, které se na skupinovém dění podílejí. Takovým vývojem prochází i každá školní třída.

Konflikty není dobré zakazovat nebo je neřešit

Žáci mají různá očekávání a různé zkušenosti. To často vede ke konfliktům, které jsou v určité fázi vývoje skupiny přirozené a bylo by chybou konflikty „zakazovat“ nebo je neřešit. Daleko důležitější je pomoci žákům s tím, aby se naučili konflikty řešit zdravým způsobem.

V takovém období si totiž skupina začíná vytvářet vlastní nepsaná pravidla. Někdy mohou vést k normám, které pro většinu z nás nejsou akceptovatelné. Proto je nutné žákům s tvorbou „těch správných“ pravidel pomoci a výrazně tím předejít vážnějšímu ubližování v budoucnosti.

Žáci mají ve třídě své role

V rámci skupinové dynamiky vstupují žáci do určitých rolí, někdy dobrovolně, někdy jsou do nich „nuceni“ ostatními. Tím se vytváří tzv. struktura skupiny či třídy. Podílí se na ní formální a neformální vedení, existence různých podskupin a další faktory.

To, jak se žáci ve třídě cítí, závisí na celkové atmosféře, způsobu vedení učitelem, společných cílech, zážitcích a nepsaných pravidlech. Pokud učitel dokáže nahlížet na třídu jako na vyvíjející se organismus a ne jen jako na skupinu jednotlivců, může lépe rozumět tomu, co se mezi žáky děje. Má potom možnost lépe ovlivňovat spolupráci a soudržnost třídy. Může i lépe vstupovat do dění ve třídě.

autoři: Alima Martinová , David Čáp

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.