Dobová reportáž: Slavnostní zahájení zkušebního provozu pražského metra před 50 lety. Pro strojvedoucí bylo plné adrenalinu
V lednu 1974 - tedy před padesáti lety - vyjely na slavnostní první zkušební jízdu vozy pražského metra. Souprava měla dva vagony sovětské výroby a jela z Kačerova do stanice Sokolovská, což je původní název dnešní Florence. Výstavba pražského metra měla v té době několikaleté zpoždění, proto byla jeho dostavba velkou prioritou pro komunistické vedení země. To se samozřejmě odrazilo i na zkušební slavnostní první jízdě.
„Veselá nálada, radostné vzrušení a hrdost nad vykonanou prací,“ tak začíná dobová reportáž Československého rozhlasu z konečné stanice Kačerov při první slavnostní zkušební jízdě pražského metra v roce 1974.
Poslechněte si celou reportáž z roku 1974
Metro C, reportáž ze slavnostní zahajovací zkušební jízdy v roce 1974
Zkušební jízdy se účastnila celá plejáda komunistických funkcionářů, i když ti nejvyšší ještě chyběli. Ti se chystali až na oficiální otevření metra. Soudruhů ale přišlo hodně, nastoupili do vagonů a souprava se rozjela. „Kolem okna se míhají svazky kabelů. Vůz se lehce pohupuje. Jízda je skutečně příjemná,“ zní také z dobové reportáže.
Čtěte také
„Příjemná možná, ale pro obsluhu soupravy byla plná adrenalinu,“ říká vedoucí archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy Robert Mara a vysvětluje proč. „To byly opravdu první jízdy těch vozů vlastní silou v tunelu. Do té doby jezdily jenom venku na povrchový zkušební trati na Kačerově.“
Atmosféra jízdy odpovídala době. A podle Mary je potřebné si také uvědomit, že Praha měla za sebou už desítky let, kdy se na metro čekalo. „Mělo tu cestu hodně trnitou a dlouhou,“ konstatuje vedoucí archivu.
Při zkušební jízdě jela souprava maximální rychlostí 20 km/hod, její stanovená maximální rychlost byla 80 km/hod a průměrná 35 km/hod, což přivedlo reportéra v tehdejší reportáži na „zajímavou“ otázku. „To je přibližně stejně taková průměrná rychlost, jakou má metro v Moskvě?“ A odpověď byla samozřejmě také v duchu doby. „Ano, je to přibližně stejná průměrná cestovní rychlost, jakou má metro v Moskvě.“
První trasa pražského metra, tak zvané Céčko, se slavnostně otevřela o pár měsíců později, devátého 9. května 1974 na výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Měla tehdy devět stanic, například Mládežnickou, tedy Pankrác, nebo Gottwaldovu, což je dnešní Vyšehrad.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Policie za provrtání plynovodu při přípravě tratě pro rychlovlaky nikoho neobvinila. Nešlo o trestný čin
-
‚Kolaps sebeúcty.‘ Diktátor Kim Čong-un přihlížel nehodě při spouštění nového torpédoborce na vodu
-
Ruská ukázka moci v podobě mezikontinentální rakety RS-24 Jars. Její ‚unikum‘ spočívá v mobilitě
-
Analytik: Vyhladovět Hamás znamená vyhladovět celou populaci Gazy. Ceny potravin stouply o 500 procent