Dolní Bousov - nádraží, které je i není křižovatkou
Dolní Bousov je a zároveň není železniční křižovatka. Do nádraží v severovýchodním cípu kraje totiž vedou hned čtyři železniční tratě. Z Mladé Boleslavi z Libuně, z Bakova nad Jizerou a z Kopidlna. V běžném provozu tu ale nemáte kam přestoupit, protože pravidelný provoz tu České dráhy vedou jen po prvních dvou tratích.
Doprava na tratích do Bakova nad Jizerou a do Kopidlna se zastavila v roce 2010. O rok později se obnovil aspoň do Bakova, nicméně nakonec se běžný provoz nepodařilo udržet. Dolní Bousov se tak stal jen v uvozovkách obyčejným průjezdním nádražím.
Jenže historie je spletitá a platí to i pro trať 063 z Bakova přes Dolní Bousov do Kopidlna. Na trati do Bakova nad Jizerou totiž od jara do podzimu o víkendech jezdí muzeální vlaky Klubu železničních cestovatelů a mezi nimi dokonce i jeden rychlík.
Trať do Kopidlna nabídnul stát v roce 2016 k prodeji. Výběrové řízení vyhrála společnost AŽD, vyvíjející zabezpečovací zařízení. Jejím záměrem bylo udělat z tratě testovací polygon a o víkendech na trať také pustit muzejní provoz. Jenže soukromá společnost stále nemá licenci k provozování železniční tratě, a tak k převodu tratě zatím nedošlo.
I do Kopidlna se můžete vzácně svézt, alespoň o prázdninových víkendech, pro změnu s mladoboleslavským železničním spolkem. Mezi turisty je oblíbeným cílem hlavně nádraží v Dětenicích. A tak zatímco ve všedních dnech je Bousov obyčejné nádraží na obyčejné železniční trati, o letních víkendech se proměňuje v turistickou železniční křižovatku
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.