Dopravní stavby v Praze v roce 2023: další úsek metra D nebo tramvajová trať na Václavském náměstí
Pražský dopravní podnik chce příští rok zahájit stavbu druhého úseku metra D a tramvajové trati v horní části Václavského náměstí. Plánuje také, že dokončí budované trati z Divoké Šárky na sídliště Dědina a z Modřan do Libuše a postaví i zprovozní koleje z Holyně do Slivence. Uvedl to ředitel podniku Petr Witowski. Podnik podle něj také začne se stavbou trolejbusové trati na letiště a umožní bezkontaktní nákup jízdenek ve všech autobusech.
První úsek linky metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova začal dopravní podnik stavět koncem letošního dubna, nyní má hotový asi kilometr tunelů a nedávno začal hloubit stanici Olbrachtova. Dále je v plánu úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, jehož zhotovitele nyní podnik vybírá v soutěži.
„Věřím, že se nám na podzim příštího roku podaří zahájit stavbu druhého úseku metra D,“ řekl Witowski. Předpokládaná cena úseku je zhruba 24,6 miliardy korun, finální vzejde z tendru.
Výstavba tramvajových kolejí
Začátkem příští ho roku by měla začít stavba kolejí v horní části Václavského náměstí, kde tramvaje jezdily do roku 1980. Oproti původnímu stavu budou koleje po stranách náměstí a uprostřed vznikne promenáda.
Odhad nákladů na vybudování kolejí a úprav horní části náměstí je podle dřívějšího vyjádření náměstka primátora Adama Scheinherra z hnutí Praha Sobě 1,25 miliardy korun.
Podnik také příští rok plánuje za 233 milionů postavit druhou část trati do Slivence, která naváže na úsek mezi Barrandovem a Holyní.
Cestující se v polovině příštího roku také dostanou tramvají až do Libuše, kam podnik za 304 milionů staví koleje z obratiště Sídliště Modřany. Stejně tak by chtěl dokončit stavbu kolejí z Divoké Šárky na sídliště Dědina, které by měly být zprovozněny na přelomu října a listopadu.
Stavba vyjde na 840 milionů korun a 85 procent z částky získá dopravní podnik podle dřívějších informací z evropských fondů. V plánu je podle Witowského i prodloužení tramvajové trati ze stanice Pankrác ke křižovatce ulic Budějovická a Bystřická.
Bezkontaktní placení v autobusech a nový hlas
„Začátkem příštího roku bychom chtěli zahájit bezkontaktní placení také ve všech autobusech, čímž by se měl velmi zpříjemnit nákup jízdenek,“ uvedl dále ředitel. Podnik v roce 2019 terminály pro bezkontaktní platbu vybavil tramvaje, o rok později vestibuly stanic metra.
Witowski dodal, že příští rok začne stavba trolejbusové trati z Veleslavína na letiště, kde bude jezdit elektrifikovaná linka číslo 119. Stavba vyjde na 354,5 milionu.
Příští rok chce dopravní podnik v tendru vybrat dodavatele nových vozů lanovky na Petřín, dokončit tendr na nákup až 140 hybridních kloubových autobusů, převzít 15 nových trolejbusů a nasadit je do provozu na první trolejbusové trati mezi Letňany a Čakovicemi, vyměnit eskalátory ve stanici Jiřího z Poděbrad, začít testovat autobus na vodík nebo dokončit rekonstrukci a opět zprovoznit tramvajovou trať mezi Palmovkou a Ohradou.
Názvy zastávek v tramvajích a autobusech bude oznamovat hlas herce a dabéra Jana Vondráčka.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
První rozsudek k Babišovu střetu zájmů: Kraj prohrál spor s ministerstvem o vrácení dotace na traktor
-
ŽIVĚ: Vesmírný systém Starship společnosti SpaceX odstartoval. Nosič se úspěšně vrátil na místo startu
-
‚Myslím, že po těch x letech stačilo.‘ Jakub Landovský vystoupil ze SOCDEM
-
Netanjahu vyzval příslušníky mise OSN k okamžité evakuaci z Libanonu. Jsou prý rukojmí Hizballáhu