Emil Škoda z továrničky se třemi desítkami dělníků vybudoval mamutí podnik. Okřídlený šíp ve znaku Škodovky měl symbolizovat rychlost, pokrok a volnost
Historie Škody Plzeň se začala psát v polovině 19. století. Tehdy hrabě Arnošt Waldstein-Wartenberg otevřel v Plzni pobočku svých strojíren a sléváren.
V roce 1866 nastoupil do továrny jako vrchní inženýr sedmadvacetiletý nadějný průmyslník Emil Škoda a už tři roky nato se stal i jejím majitelem. Z továrničky se třemi desítkami dělníků brzy vybudoval mamutí podnik.
Firma produkovala mechanismy pro cukrovary, sladovny a pivovary, stroje pro doly, hutě a válcovny železa. Škoda založil na svou dobu velmi moderní ocelárnu, jejíž výrobky se staly úspěšným vývozním artiklem, a také postavil novou zbrojní halu.
Továrna se stala jedním z největších evropských výrobců zbraní. Obrovské zisky pro Škodovku znamenala první světová válka. Zbraně, které produkovala, byly velmi žádané.
Po válce získal koncern Škoda automobilku Laurin a Klement z Mladé Boleslavi, výrobní program se rozrostl o automobily a rozšiřoval se dál. Okřídlený šíp ve znaku Škodovky měl symbolizovat rychlost, pokrok a volnost. Dnes se plzeňská strojírna zaměřuje především na výrobu vlaků, tramvají a trolejbusů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.