Jan Kanyza - herec a malíř
26. duben 2011
Tandem
Jan Kanyza byl v Tandemu s Janem Rosákem. Prozradil například, jestli hraje v seriálu "Ordinace v růžové zahradě" rád a dozvěděli jste se také něco o jeho obrazech.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den ze studia Tandemu přeje Jan Rosák. Dnes jsem si jako hosta pozval rodáka z Lipníku nad Bečvou, malíře, který je členem Syndikátu výtvarných umělců a vypovídá o něm a jeho postojích mimo jiné i to, že je spoluzakladatelem výtvarné skupiny Tolerance 1995, tedy nikdo agresivní nebo s touhou vymezovat se na úkor jiných. A abych taky nezapomněl, je to herec a jaký herec. Zdravím Jana Kanyzu. Honzo, vítám tě, ahoj.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ahoj, ahoj.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dneska spolu probereme mimo jiné taky všechny novinky nebo aspoň některé novinky tvého profesního života.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Honza Kanyza byl už hostem na našem Tandemu. Protože od té doby uplynul nějaký čas, tak se teď, Honzo, ptám, co se tak v tom mezidobí zhruba tří let, možná to bylo dokonce i víc, stalo. Mimo jiné jsi začal hrát taky v seriálu. Takže, už i na tebe?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, zřejmě došli herci nebo vzpomněli si na generaci již silně předchozí, tak mě oslovili. Ale potěšilo mě to a já to dělám velice rád, protože ta sestava je tam úžasná a musím říct, že od produkce až po posledního rekvizitáře, kameramani, režiséři naprostá profesionalita a hlavně pohoda vládne. No a co se týká hereckých kolegů, no tak to je opravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je mimo diskusi.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je mimo diskusi a to je radost. Nemůžu vyjmenovat všechny samozřejmě, ale tvrdím, že za partnerku, tedy před kamerou partnerku mám mimo jiné Zlatu Adamovskou. A to říkám, že Zlatu mám za odměnu. I když nevím, čím jsem si takovou odměnu zasloužil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jestli se nepletu, tak ty jsi před tím v žádným seriálu nehrál. Nebo ano?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale hrál jsem v seriálech různých, ale buď jenom v jednom, ve dvou dílech nebo prostě někde jsem se objevil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale takovou kontinuální figuru ne.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Měl jsem, měl jsem a zrovna na této televizní stanici.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, vlastně, vždyť to bylo v Hospodě. Máš pravdu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Hospoda, no. Tam jsem seděl dennodenně na stejné židli. Se stejným osazenstvem, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. To byl specifický seriál.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Velmi. Ale to byla taky radost, protože na to, že se odehrávalo v jednom prostředí, neustále stejní lidí u jednoho stolu, na stejné židli, vlastně přes půl roku dnes a denně, tak nikdy nevznikla ponorka. Dokonce tam se stala už taková věc, že jsme byli v těch rolích, natolik jsme s nimi souzněli, že režisér Dudek, to bylo asi po dvou měsících natáčení, řekl u té scény: "Stop." My jsme udělali stop, S. A pokračovali jsme v té scéně v dialozích u toho stolu v těch dialozích těch šest, sedm lidí, které nebyly napsány. My jsme kontinuálně jeli v tom. A ten Dudek zůstal stát a koukal a říkal: "To jsem v životě nezažil." A nikdo si neskákal do řeči, mělo to prostě obsah, fungovalo to. Samozřejmě to tam nebylo potom v tom seriálu, ale my jsme pokračovali jen tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to bylo obvyklé, že jste tam hodně improvizovali třeba?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Dalo se improvizovat samozřejmě pod bedlivým dohledem pana režiséra Dudka. Já tam hrál právníka, který velmi často citoval paragrafy a to jsem se musel nadrtit, protože to je naprosto nesrozumitelná řeč.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V právu improvizovat neumíš.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, to nelze.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bych chtěl vidět takovýho frajera mezi hercema teda.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, tak Perry Mason možná.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Leda Perry Mason, ano.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zatím jsme si s Honzou Kanyzou povídali o herectví současném, tedy v tom, co se děje nového kolem něj jako herce. Ale teď, jestliže je před námi cestování, tak si myslím, že herectví aspoň na chvilku opustíme a vrhnem se na tvoje malování, protože hlavně malování tě zavádí do zahraničí. Je to pravda?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, svým způsobem ano. Dá se to říct, že to je určitý druh motivace. Já necestuju rád,abych pravdu řekl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty necestuješ rád?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne. Já strašně nerad cestuju. Já už jsem rád tam, ale ta cesta, ten proces.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten proces, prostě to přemístění.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No a sbalit a to, co je důležité. A s tím malováním je to problém, protože já si musím brát materiál s sebou, protože ten si nechci kupovat v zahraničí. Ale jezdím, ale to se nedá říct jako příliš cestování v tom smyslu, protože já jezdím speciálně do té Francie do svého ateliéru, který tam mám už několik let.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a kromě toho jezdíš taky na chalupu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Na chalupu, to jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď, protože točíš hodně, tak asi to cestování se trošku.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, je to, to natáčení, ty termíny je to určitý druh jako koule u nohy, že není tak člověk svobodný, musí se podřídit termínům. Ale s tím se počítá a to není žádná výtka vůči nikomu ani vůči osudu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, cestovatel nejseš tedy jaksi v tom smyslu přemisťování se.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, Emil Holub ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, seš rád už tam..
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A mám takovej pocit, že to je hlavně Francie, hlavně Provence.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Francie, jih Francie teď, protože Paříž je drahá. Nemám možnost kde být, ti známí se odstěhovali, zmizeli, někdo bohužel odešel natrvalo. Ale já jsem zatoužil po teple a po jihu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak si, prosím tě, objevil tu Provence, myslím to místo třeba, kam jezdíš?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, samozřejmě jsem ji objevil přes literaturu nejdřív. Nejdřív přes literaturu jako všecko.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkej, to bylo cílený? To znamená ne, že bys náhodou tam tudy projížděl a řekl si tady.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, ne. Já jsem o tom četl, ať to byly životopisy malířů, kteří se tam vyskytovali, já nevím, samozřejmě Pavel Pikasů, já nevím Henry Matis.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jim takhle, jo, důvěrně Pavel.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, tak jemu osobně bych si to nedovolil, ale poněvadž jsme v Českém rozhlase, tak prosím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On se to nedozví už taky, no.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale potom, já nevím, byly Horníčkovy listy z Provence a spousta, spousta literatury a mě to vždycky dráždilo, protože jsem na Francii byl fanda. A na střední škole jsme měli vynikající profesorku, která byla schopna mě, nechci říct naučit francouzsky, ale ona byla tak skvělá, že i mě jako naprostého ignoranta těchto hodin, k nim patřily i další předměty samozřejmě, donutila, že jsem si něco zapamatoval, takže jsem dnes schopen se domluvit velmi sporadicky. Nemůžu jít do hospody, že si pokecám, to ne, ale domluvím se.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty ještě nemůžeš a vždyť už tam jezdíš tak dlouho.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale jo, ale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejsi skromnej zbytečně?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, skromnost je blbost, ona stačí soudnost. To by mělo být tak předpokladem.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jan Kanyza je člověk dvou výrazných uměleckých poloh, a to herecké a výtvarné. Takže, jestliže tě teď, Honzo, vyzvu, aby sis zapátral ve své paměti po nějaké výrazné osobnosti, kterou obdivuješ, tak bude to malíř, bude to herec anebo někdo úplně jiný?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To bychom tady strávili hodně času, protože já jsem měl to obrovské štěstí od Pánaboha nebo pro ateisty od osudu se setkat s úžasnou spoustou lidí, z nichž mnozí tady nejsou. A mám ještě díky i profesi se díky Pánubohu nebo díky osudu se setkat s těmi, kteří tady jsou, za což jsem velmi vděčný a děkuju. Ale namátkou, tak samozřejmě zajímá mě výtvarné umění, ale vzpomínám si, když se vracím k tomu seriálu, tak jsme se tam potkali po letech před kamerou se svým spolužákem Petrem Štěpánkem. No a tak jsme zavzpomínali samozřejmě na studia, když jsme přišli do prvního ročníku v 66. roce k Miloši Nedbalovi do ročníku a on mi představoval svého otce Zdeňka Štěpánka. A já jsem tehdy, no, kluk z Olomouce přišedší, tak mně se rozklepala kolena, teď jsem viděl tu legendu, ten monument před sebou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě navíc /nesrozumitelné/ herectví.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No a teď jsem jako chtěl se dobabrat nějakého výsledku v tomto oboru. Klepala se mi kolena, že jo. Jsme se představili, on mě představil. A já jsem dlouho nemohl vstřebat, že ten černovlasý, hubený můj spolužák krásný, posléze několikanásobný princ týhle legendě říká tati. To mi vůbec neštimovalo. No, ale pak samozřejmě spousta lidí, se kterými jsem se seznámil ve Francii, já nevím, sochař César, který byl na mé výstavě samostatné v Paříži, takže když tam přišel, tak se lidi rozestupovali velice uctivě. On přišel v odřených manžestrákách a když jsme se spolu bavili, tak hned se ke mně chovali jinak. No, takhle to chodí na celém světě. Podle něj je pojmenovaná taky ta filmová cena.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je podle něho?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, ano, on udělal tu sošku, takže ten Zlatý César, to je podle něj. Vlastně se pořád motáme v těch dvou okruzích, které mě nesmírně zajímají a baví a když je mi to vyčítáno, že sedím jedním zadkem na dvou židlích, jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On ti to někdo vyčítá?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale no, jo, jsou vždycky takoví. Tak herci mi doporučují, kolegové, abych maloval, malíři, abych hrál. Tak já už to dneska příliš neřeším a říkám jim, že každej zadek má dvě půlky, ať to nechají na mně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale když jsi tak hezky promluvil o těch malířích, kteří se vyskytovali v těch krajinách, kam ty rád jezdíš jihofrancouzských, tak kdo je z nich takový tvůj guru? Je to ten Pavlík Pikasů?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Samozřejmě to je nepřehlédnutelná osobnost a génius 20. století a naprosto nezastupitelná, to je něco výjimečného. Ale trošku je devalvující, že už se stala taková legenda, on už za svého života nebo ke konci života byl považován prostě za, říkali monster sacré, svaté monstrum doslova přeloženo, prostě něco nedotknutelného, něco úžasného. Ale samozřejmě já jsem si oblíbil taky místo, kam jsem přijel vědomě, a to je malinké městečko přístavní Colieur, kousek od španělských hranic, kde vlastně vzniknul 1905, vznikly první fauvistické obrazy Henri Matisse, André Deraina. A já jsem chtěl to místo vidět a to se kupodivu příliš podle fotografií, které jsem měl možnost vidět, nezměnilo. Že není zabetonováno okolo těmi hotely a hotelovými komplexy, to je pořád malé městečko. Už tam nejsou rybáři, ale jsou tam jachty, ale ne ty 150metrové těch boháčů, ale lodičky, jachtičky, krásné město v zálivu. A obrovské muzeum samozřejmě a kousek dál město Sarait, což je do vnitrozemí asi 30 kilometrů. To všechno má, já nevím, 3 tisíce,5 tisíc obyvatel stálých. A v tom Sarait je obrovské muzeum moderního umění. No, takové kdyby bylo v Praze, jednak architektonicky, jednak budova, jednak vybaveností, no a potom to, co tam visí, všichni ti lidé, co se tam motali od toho začátku 20. století, no tak to jsou světové sbírky. To, kdyby bylo v Praze, to by bylo.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak z jedné galerie, o které před písničkou mluvil Honza Kanyza, půjdeme do jiné, a to galerie klasiků českého humoru. Projdeme se teď kolem portrétů těch, kteří zčásti třeba už nežijí a zčásti ale taky třeba ano. A ty si, Honzo, teď můžeš zvolit.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je obtížné prostě vybrat z té plejády, protože česká mentalita pomáhá a je velmi vysazená dobře a vybavená velmi dobře přes humor, ať je to literatura, ať je to herectví i, řekněme, lidový humor. Ale já bych to zase vrátil v určitém kruhu díky té Francii a díky osobní známosti, která byla velmi potěšitelná a protože se už nemůže bránit, tak Miroslava Horníčka. Miroslav Horníček.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že jsi se s ním potkal, viď, osobně?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Jo, znali jsme se. Jednu dobu si mě pozval taky na oslavu svých pětasedmdesátin, osmdesátin, což mě potěšilo, protože přece jenom takováhle legenda. Nabídl mi tykání, to mě taky potěšilo. A bylo hezké, že aniž bych se chtěl chlubit prostě, tak se mě zeptal, jestli mi může říkat Jene. A já jsem říkal,že to mám nejradši, že nemám rád prostě Honzo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ježiš, tak promiň.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, já to registruju, takhle mi říká většina lidí. A když mi řekl takhle nóbl, říkal: "No, to jsem říkal jedině Werichovi." No, tak já jsem říkal, Mirku, to je Nobelova cena pro mě v tomto ohledu. Tak to mám rád a několik lidí mě takhle oslovuje. No, bylo to velice hezké. A já, když si vzpomenu na to, že když si mě pozval, to byly, myslím, osmdesátiny, teď nevím, ale není to podstatné, tak vlastně, abych řekl něco k němu nebo o něm, to bylo obtížné. Jako mistru slova a improvizace. Tak jsem se chtěl rozjet nějakým způsobem a říkal jsem, že nás spojuje vlastně přes tu generační jaksi mezeru, že nás spojuje spousta lásek a že to je pro mě velice příjemné, ať je to od červeného vína počínaje, přes druh humoru, nazírání, přes výběr literatury, přes lásku k výtvarnému umění, přes Jana Wericha vlastně a lásku k Francii, speciálně k té jižní. Ale že mám lásku ještě jednu, kterou Horníček nemá a říkal jsem a to je láska, kterou ty mi můžeš akorát závidět. A to je Miroslav Horníček.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, jak známe Jana Kanyzu, tak to je především z televizní obrazovky jako herce a protože ho méně zná naše populace, naše publikum jako malíře, tak já bych teď se u toho spíš zastavil, no protože prostě ty obraze zase nejsou na televizní obrazovce tak často jako tvoje tvář, že jo, co si budem povídat.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to je pravda. Ale přijde mi docela pitoreskní o výtvarném umění povídat v rozhlase. To je docela unikum.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zkusíme to. Já si myslím, že musíš bejt dobrej malíř, protože jsem zjistil, že tvoje obrazy se padělají. Co tomu říkáš?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to byla taková kauza, jak se dneska frekventuje tohle to slovo. Ale už je to čtvrtý případ bohužel, no. A dokonce jsem od některých lidí, které nebudu jmenovat, prostě podezírán, že se chci tímto způsobem více zviditelnit ještě. No, otočilo se to naopak proti mně v některých situacích. Ale teď to řeší policie prostě, že byla podvedena i ta galerie, která ten obraz nabízela, že ho získala někde v aukci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavá myšlenka, teď o tom přemýšlím, že by si malíř sám svoje obrazy padělal tak, aby byl zajímavější.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Bylo by to velmi zvláštní. Nevím, jak by to chtěl dělat, jako padělat své vlastní obrazy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Malovat nepovedeně, víš, trochu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, máte nějaký nepovedený obraz? Ano, to je taky legendární.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale spíš mě zajímá to, že tvoje obrazy jsou zastoupeny ve sbírkách v Americe, v Japonsku. Tak to ti musí dělat radost.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, od Ameriky po Japonsko. Ale nejvíc je jich v Evropě. No, samozřejmě, samozřejmě. Pravdou je, že když jsem měl samostatné výstavy dvě v Paříži začátkem 90. Let, tak byl to určitý druh, nechci říct, satisfakce, ale že to nakoplo trošičku sebevědomí člověka, protože tam mě nikdo neznal právě z té obrazovky, tam nevěděli, že to je. A když tam přišli lidi, a dokonce si i koupili obrazy, tak jsem říkal, no, to je velice dobrý impuls.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrej postřeh, protože já jsem nedávno třeba narazil na vína, která třeba nesou jména slavná Copoli nebo Pierre Richard nebo kdo, třeba Dipardieau. A tak jsem si říkal, aha, tak ta vína se asi hlavně kupují kvůli těm jménům, což není tak pravda, protože jsem je pak okoštoval a zjistil jsme, že jsou fakt dobrá, že oni naopak.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Nedovolili by si, nedovolili by si prodávat nějaký kšunt jenom díky značce svého jména.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale u tebe je to jasné, že v Japonsku těžko znají Jana Kanyzu jako herce.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to určitě, ale ono i v tom Německu, Švýcarsku nebo v Rakousku, ve Francii neznají. Kde by k tomu přišli, že jo?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ledaže by se koukali na nějakej seriál, třeba na Hospodu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale tak jsou někteří, kteří sledují tu Ordinaci i sledují Hospodu přes internet, a dokonce mí známí to sledují, kteří žijí na Kanárských ostrovech, což je pozoruhodné. Jsme prosákli až za moře.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestli se teď Honzy Kanyzy zeptám, kdo nebo co mu v životě nejvíc pomohl, tak to myslím vážně, Honzo, ne ironicky, ne, jak se říká pomoc do hrobu, to ne.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, taky jich bylo pár, zkoušeli to.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zkoušeli to samozřejmě, zkoušeli, ano. Já jsem rád, že se vše v dobré obrátilo. Ale teď zkus spíš zapátrat opravdu po těch lidech, kteří ti stáli jaksi v cestě nebo po cestě a ukazovali ti, když jsi potřeboval třeba nebo pomohli nebo radou. Nebo ty momenty, které byly důležité v tvém životě, že zrovna jsi se potkal s důležitým člověkem v tu chvíli, kdy on se rozhodoval, koho by chtěl a říká, Kanyza dobrý.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Tak byla jich celá řada, že jo. Tak člověk by neměl opomenout rodiče, poněvadž tam to začalo vlastně, že ano. A já byl takové dítě navíc ještě. Našim zemřela dcera ta války a oni chtěli dvě děti, takže po válce vlastně jsem se narodil já, už tak jako s odřenýma ušima, protože mamince bylo 40 a tatínkovi 41, že jo. Já mám rodiče, kteří jsou narození za Františka Josefa I. Tuhle jsem jenom pátral, tak jsem se díval, maminka mého otce, tedy moje babička, která zemřelo, když mi bylo asi 13 let, tak se narodila roku 1877. No, tak to jsou takové.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou hezký čísla.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Tak člověku občas zatrne. Ten kalendář je neúprosný. Ale abych se vrátil k té otázce, tak napadá mě, abych nespekuloval příliš, kdo mi svým způsobem pomohl i do jisté míry zkomplikoval život, ale v dobrém slova smyslu, byl třeba Miloš Nedbal, který mě vzal do svého ročníku v 66. roce právě a tím bylo vyřešeno také moje dilema, čemu se chci věnovat, poněvadž tehdy zvítězilo to divadlo nebo to herectví, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty jsi měl tehdy nějaké dilema?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Měl jsem, jestli malování nebo to hraní. Ale tehdy převážilo prostě to divadlo a studentský kabaret a ochotničení a tím, že jsem udělal vlastně přijímačky napoprvé do ročníku k Nedbalovi, tak bylo vymalováno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdybys je neudělal, šel bys do toho bejval podruhý nebo?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To já teď nedokážu odhadnout.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, kdyby bylo kdyby.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, kdyby není argument, že jo. A taky není nikde psáno a není to jisté, že kdyby to nevyšlo a já jsem se třeba hlásil drze na akademii nebo na UMRPUM, že bych tam zkoušky udělal. To nejde takhle říct. Ale tím to bylo vyřešené a Nedbal byl vlastně ten první, který nás vedl. A veliké štěstí bylo,že my jsme tehdy vlastně byli obklopeni osobnostmi. Dneska je člověk obklopen celebritami a to je dost podstatný rozdíl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je velkej rozdíl.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Kvantitativně i kvalitativně. Ale tehdy my jsme k nim měli přirozený respekt a úctu a když člověk dneska vzpomene na kantory na té škole, tak Miloš Nedbal byl třídní, ale když tam učila Vlasta Fabiánová, Ota Sklenčka, Radovan Lukavský, Karel Höger, to prostě, nevím, můžou nám to i závidět.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co čeká teď Jana Kanyzu v seriálu, teď myslím v Ordinaci a že tady přítomné vedle ve studiu z Honzy lámaly teda jaksi informace, jak to dopadne v tom vztahu se Zlatou a jestli Petr Štěpánek anebo von, tak to nesmíš prozradit, viď, že ne.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, ano. Jak praví klasik, my nesmíme ani naznačovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, já to z tebe teda taky lámat nebudu. Ale co bych rád a co si myslím, že nám řekneš, protože si myslím, že to je tvoje veliká radost, tak to je, co je nového u tebe v malování. Jestlipak chystáš nějakou výstavu a kde bude kdyžtak?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Chystám, teď jsem odložil kvůli natáčení veškerý plán na příští rok, kdy bude takové neblahé poloviční jubelium. No, to tě čeká taky, to máš spočítáno, my jsme stejnej ročník.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My jsme stejnej ročník, no, no.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale tak tam budou nějaké výstavy příští rok. Ale teď se chystám na olomouckou Unii výtvarníků. V květnu máme výstavu v Itálii, asi deset nebo dvanáct lidí, tak se na to připravuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik tam budeš mít věcí?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Je tam dán limit šest až osm věcí a, pokud možno, větší formát, protože je to velikánská galerie. Tak jsem zvědav, jak to všecko zvládnu, jak to dám dohromady. A tím bych se vrátil na začátek a opravil bych, že nejsem členem Syndikátu výtvarných umělců, ale členem unie, a to republikové.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to bude rozdíl velkej.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je rozdíl. A od roku 2000 mi nabídli členství jako, že jsem z Olomouce, tak Unie výtvarných umělců Olomoucka. Oni jsou nesmírně aktivní a nesmírně příjemní lidé a já tam velice rád jezdím. Už tam nemám rodinu, ale mám tam zase nové přátele. Takže, teď připravujeme tu výstavu v Itálii. No a pak se rýsuje možná Lion, možná. No, uvidíme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale když říkáš, že připravuješ, tak co tvoje psaní knížek? Jsi autorem několika knížek pro děti. Na to už jsi zanevřel?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Nezanevřel, ale to pokulhává. A to jsou vždycky takové vlny, kdy převáží něco nebo kdy se chce člověk vyjádřit nějakým jazykem, jestli výtvarným nebo slovem psaným anebo u mě ještě je to fotografie. Ale, říkám, to jsou takové doplňkové činnosti, kdy najednou převáží ten zájem natolik, že člověk si vybere vyjadřovací prostředek, který k tomu je nejadekvátnější. Teď jsem začal modelovat, aby to bylo ještě ke všemu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víš, že už máme věk, že bysme se měli spíš už jenom jako.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to bychom nesměli, místo starobního důchodu bychom museli brát rentu. A nechám to dále bez komentáře. Jenom několik výrazných teček.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, tak přeju ti, aby ti to stačilo na tvé výlety do Francie.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Nebude. Nebude.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já vím, protože ty jsi to tak hezky okomentoval: "Žít tam je drahé a krásné, ale jsem tam rád a nevadí mi ani veselá bída." To se mi moc líbilo.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je pravda, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já ti přeju, aby tě nezkrušila ani ta veselá bída. Ale to já vím, že tě nezkruší.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Aspoň, že je veselá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jasně. Moc děkuju. Honza Kanyza byl dneska na Tandemu a já věřím, že ne naposledy.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Já děkuju za pozvání a bylo mi tu příjemně.
Spustit audio
--------------------
Dobrý den ze studia Tandemu přeje Jan Rosák. Dnes jsem si jako hosta pozval rodáka z Lipníku nad Bečvou, malíře, který je členem Syndikátu výtvarných umělců a vypovídá o něm a jeho postojích mimo jiné i to, že je spoluzakladatelem výtvarné skupiny Tolerance 1995, tedy nikdo agresivní nebo s touhou vymezovat se na úkor jiných. A abych taky nezapomněl, je to herec a jaký herec. Zdravím Jana Kanyzu. Honzo, vítám tě, ahoj.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ahoj, ahoj.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dneska spolu probereme mimo jiné taky všechny novinky nebo aspoň některé novinky tvého profesního života.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Honza Kanyza byl už hostem na našem Tandemu. Protože od té doby uplynul nějaký čas, tak se teď, Honzo, ptám, co se tak v tom mezidobí zhruba tří let, možná to bylo dokonce i víc, stalo. Mimo jiné jsi začal hrát taky v seriálu. Takže, už i na tebe?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, zřejmě došli herci nebo vzpomněli si na generaci již silně předchozí, tak mě oslovili. Ale potěšilo mě to a já to dělám velice rád, protože ta sestava je tam úžasná a musím říct, že od produkce až po posledního rekvizitáře, kameramani, režiséři naprostá profesionalita a hlavně pohoda vládne. No a co se týká hereckých kolegů, no tak to je opravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je mimo diskusi.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je mimo diskusi a to je radost. Nemůžu vyjmenovat všechny samozřejmě, ale tvrdím, že za partnerku, tedy před kamerou partnerku mám mimo jiné Zlatu Adamovskou. A to říkám, že Zlatu mám za odměnu. I když nevím, čím jsem si takovou odměnu zasloužil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jestli se nepletu, tak ty jsi před tím v žádným seriálu nehrál. Nebo ano?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale hrál jsem v seriálech různých, ale buď jenom v jednom, ve dvou dílech nebo prostě někde jsem se objevil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale takovou kontinuální figuru ne.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Měl jsem, měl jsem a zrovna na této televizní stanici.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, vlastně, vždyť to bylo v Hospodě. Máš pravdu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Hospoda, no. Tam jsem seděl dennodenně na stejné židli. Se stejným osazenstvem, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. To byl specifický seriál.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Velmi. Ale to byla taky radost, protože na to, že se odehrávalo v jednom prostředí, neustále stejní lidí u jednoho stolu, na stejné židli, vlastně přes půl roku dnes a denně, tak nikdy nevznikla ponorka. Dokonce tam se stala už taková věc, že jsme byli v těch rolích, natolik jsme s nimi souzněli, že režisér Dudek, to bylo asi po dvou měsících natáčení, řekl u té scény: "Stop." My jsme udělali stop, S. A pokračovali jsme v té scéně v dialozích u toho stolu v těch dialozích těch šest, sedm lidí, které nebyly napsány. My jsme kontinuálně jeli v tom. A ten Dudek zůstal stát a koukal a říkal: "To jsem v životě nezažil." A nikdo si neskákal do řeči, mělo to prostě obsah, fungovalo to. Samozřejmě to tam nebylo potom v tom seriálu, ale my jsme pokračovali jen tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to bylo obvyklé, že jste tam hodně improvizovali třeba?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Dalo se improvizovat samozřejmě pod bedlivým dohledem pana režiséra Dudka. Já tam hrál právníka, který velmi často citoval paragrafy a to jsem se musel nadrtit, protože to je naprosto nesrozumitelná řeč.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V právu improvizovat neumíš.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, to nelze.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bych chtěl vidět takovýho frajera mezi hercema teda.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, tak Perry Mason možná.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Leda Perry Mason, ano.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zatím jsme si s Honzou Kanyzou povídali o herectví současném, tedy v tom, co se děje nového kolem něj jako herce. Ale teď, jestliže je před námi cestování, tak si myslím, že herectví aspoň na chvilku opustíme a vrhnem se na tvoje malování, protože hlavně malování tě zavádí do zahraničí. Je to pravda?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, svým způsobem ano. Dá se to říct, že to je určitý druh motivace. Já necestuju rád,abych pravdu řekl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty necestuješ rád?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne. Já strašně nerad cestuju. Já už jsem rád tam, ale ta cesta, ten proces.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten proces, prostě to přemístění.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No a sbalit a to, co je důležité. A s tím malováním je to problém, protože já si musím brát materiál s sebou, protože ten si nechci kupovat v zahraničí. Ale jezdím, ale to se nedá říct jako příliš cestování v tom smyslu, protože já jezdím speciálně do té Francie do svého ateliéru, který tam mám už několik let.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a kromě toho jezdíš taky na chalupu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Na chalupu, to jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď, protože točíš hodně, tak asi to cestování se trošku.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, je to, to natáčení, ty termíny je to určitý druh jako koule u nohy, že není tak člověk svobodný, musí se podřídit termínům. Ale s tím se počítá a to není žádná výtka vůči nikomu ani vůči osudu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, cestovatel nejseš tedy jaksi v tom smyslu přemisťování se.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, Emil Holub ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, seš rád už tam..
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A mám takovej pocit, že to je hlavně Francie, hlavně Provence.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Francie, jih Francie teď, protože Paříž je drahá. Nemám možnost kde být, ti známí se odstěhovali, zmizeli, někdo bohužel odešel natrvalo. Ale já jsem zatoužil po teple a po jihu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak si, prosím tě, objevil tu Provence, myslím to místo třeba, kam jezdíš?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, samozřejmě jsem ji objevil přes literaturu nejdřív. Nejdřív přes literaturu jako všecko.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkej, to bylo cílený? To znamená ne, že bys náhodou tam tudy projížděl a řekl si tady.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, ne. Já jsem o tom četl, ať to byly životopisy malířů, kteří se tam vyskytovali, já nevím, samozřejmě Pavel Pikasů, já nevím Henry Matis.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jim takhle, jo, důvěrně Pavel.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, tak jemu osobně bych si to nedovolil, ale poněvadž jsme v Českém rozhlase, tak prosím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On se to nedozví už taky, no.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale potom, já nevím, byly Horníčkovy listy z Provence a spousta, spousta literatury a mě to vždycky dráždilo, protože jsem na Francii byl fanda. A na střední škole jsme měli vynikající profesorku, která byla schopna mě, nechci říct naučit francouzsky, ale ona byla tak skvělá, že i mě jako naprostého ignoranta těchto hodin, k nim patřily i další předměty samozřejmě, donutila, že jsem si něco zapamatoval, takže jsem dnes schopen se domluvit velmi sporadicky. Nemůžu jít do hospody, že si pokecám, to ne, ale domluvím se.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty ještě nemůžeš a vždyť už tam jezdíš tak dlouho.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale jo, ale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejsi skromnej zbytečně?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, skromnost je blbost, ona stačí soudnost. To by mělo být tak předpokladem.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jan Kanyza je člověk dvou výrazných uměleckých poloh, a to herecké a výtvarné. Takže, jestliže tě teď, Honzo, vyzvu, aby sis zapátral ve své paměti po nějaké výrazné osobnosti, kterou obdivuješ, tak bude to malíř, bude to herec anebo někdo úplně jiný?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To bychom tady strávili hodně času, protože já jsem měl to obrovské štěstí od Pánaboha nebo pro ateisty od osudu se setkat s úžasnou spoustou lidí, z nichž mnozí tady nejsou. A mám ještě díky i profesi se díky Pánubohu nebo díky osudu se setkat s těmi, kteří tady jsou, za což jsem velmi vděčný a děkuju. Ale namátkou, tak samozřejmě zajímá mě výtvarné umění, ale vzpomínám si, když se vracím k tomu seriálu, tak jsme se tam potkali po letech před kamerou se svým spolužákem Petrem Štěpánkem. No a tak jsme zavzpomínali samozřejmě na studia, když jsme přišli do prvního ročníku v 66. roce k Miloši Nedbalovi do ročníku a on mi představoval svého otce Zdeňka Štěpánka. A já jsem tehdy, no, kluk z Olomouce přišedší, tak mně se rozklepala kolena, teď jsem viděl tu legendu, ten monument před sebou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě navíc /nesrozumitelné/ herectví.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No a teď jsem jako chtěl se dobabrat nějakého výsledku v tomto oboru. Klepala se mi kolena, že jo. Jsme se představili, on mě představil. A já jsem dlouho nemohl vstřebat, že ten černovlasý, hubený můj spolužák krásný, posléze několikanásobný princ týhle legendě říká tati. To mi vůbec neštimovalo. No, ale pak samozřejmě spousta lidí, se kterými jsem se seznámil ve Francii, já nevím, sochař César, který byl na mé výstavě samostatné v Paříži, takže když tam přišel, tak se lidi rozestupovali velice uctivě. On přišel v odřených manžestrákách a když jsme se spolu bavili, tak hned se ke mně chovali jinak. No, takhle to chodí na celém světě. Podle něj je pojmenovaná taky ta filmová cena.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je podle něho?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, ano, on udělal tu sošku, takže ten Zlatý César, to je podle něj. Vlastně se pořád motáme v těch dvou okruzích, které mě nesmírně zajímají a baví a když je mi to vyčítáno, že sedím jedním zadkem na dvou židlích, jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On ti to někdo vyčítá?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale no, jo, jsou vždycky takoví. Tak herci mi doporučují, kolegové, abych maloval, malíři, abych hrál. Tak já už to dneska příliš neřeším a říkám jim, že každej zadek má dvě půlky, ať to nechají na mně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale když jsi tak hezky promluvil o těch malířích, kteří se vyskytovali v těch krajinách, kam ty rád jezdíš jihofrancouzských, tak kdo je z nich takový tvůj guru? Je to ten Pavlík Pikasů?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Samozřejmě to je nepřehlédnutelná osobnost a génius 20. století a naprosto nezastupitelná, to je něco výjimečného. Ale trošku je devalvující, že už se stala taková legenda, on už za svého života nebo ke konci života byl považován prostě za, říkali monster sacré, svaté monstrum doslova přeloženo, prostě něco nedotknutelného, něco úžasného. Ale samozřejmě já jsem si oblíbil taky místo, kam jsem přijel vědomě, a to je malinké městečko přístavní Colieur, kousek od španělských hranic, kde vlastně vzniknul 1905, vznikly první fauvistické obrazy Henri Matisse, André Deraina. A já jsem chtěl to místo vidět a to se kupodivu příliš podle fotografií, které jsem měl možnost vidět, nezměnilo. Že není zabetonováno okolo těmi hotely a hotelovými komplexy, to je pořád malé městečko. Už tam nejsou rybáři, ale jsou tam jachty, ale ne ty 150metrové těch boháčů, ale lodičky, jachtičky, krásné město v zálivu. A obrovské muzeum samozřejmě a kousek dál město Sarait, což je do vnitrozemí asi 30 kilometrů. To všechno má, já nevím, 3 tisíce,5 tisíc obyvatel stálých. A v tom Sarait je obrovské muzeum moderního umění. No, takové kdyby bylo v Praze, jednak architektonicky, jednak budova, jednak vybaveností, no a potom to, co tam visí, všichni ti lidé, co se tam motali od toho začátku 20. století, no tak to jsou světové sbírky. To, kdyby bylo v Praze, to by bylo.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak z jedné galerie, o které před písničkou mluvil Honza Kanyza, půjdeme do jiné, a to galerie klasiků českého humoru. Projdeme se teď kolem portrétů těch, kteří zčásti třeba už nežijí a zčásti ale taky třeba ano. A ty si, Honzo, teď můžeš zvolit.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je obtížné prostě vybrat z té plejády, protože česká mentalita pomáhá a je velmi vysazená dobře a vybavená velmi dobře přes humor, ať je to literatura, ať je to herectví i, řekněme, lidový humor. Ale já bych to zase vrátil v určitém kruhu díky té Francii a díky osobní známosti, která byla velmi potěšitelná a protože se už nemůže bránit, tak Miroslava Horníčka. Miroslav Horníček.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že jsi se s ním potkal, viď, osobně?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Jo, znali jsme se. Jednu dobu si mě pozval taky na oslavu svých pětasedmdesátin, osmdesátin, což mě potěšilo, protože přece jenom takováhle legenda. Nabídl mi tykání, to mě taky potěšilo. A bylo hezké, že aniž bych se chtěl chlubit prostě, tak se mě zeptal, jestli mi může říkat Jene. A já jsem říkal,že to mám nejradši, že nemám rád prostě Honzo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ježiš, tak promiň.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ne, ne, já to registruju, takhle mi říká většina lidí. A když mi řekl takhle nóbl, říkal: "No, to jsem říkal jedině Werichovi." No, tak já jsem říkal, Mirku, to je Nobelova cena pro mě v tomto ohledu. Tak to mám rád a několik lidí mě takhle oslovuje. No, bylo to velice hezké. A já, když si vzpomenu na to, že když si mě pozval, to byly, myslím, osmdesátiny, teď nevím, ale není to podstatné, tak vlastně, abych řekl něco k němu nebo o něm, to bylo obtížné. Jako mistru slova a improvizace. Tak jsem se chtěl rozjet nějakým způsobem a říkal jsem, že nás spojuje vlastně přes tu generační jaksi mezeru, že nás spojuje spousta lásek a že to je pro mě velice příjemné, ať je to od červeného vína počínaje, přes druh humoru, nazírání, přes výběr literatury, přes lásku k výtvarnému umění, přes Jana Wericha vlastně a lásku k Francii, speciálně k té jižní. Ale že mám lásku ještě jednu, kterou Horníček nemá a říkal jsem a to je láska, kterou ty mi můžeš akorát závidět. A to je Miroslav Horníček.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, jak známe Jana Kanyzu, tak to je především z televizní obrazovky jako herce a protože ho méně zná naše populace, naše publikum jako malíře, tak já bych teď se u toho spíš zastavil, no protože prostě ty obraze zase nejsou na televizní obrazovce tak často jako tvoje tvář, že jo, co si budem povídat.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to je pravda. Ale přijde mi docela pitoreskní o výtvarném umění povídat v rozhlase. To je docela unikum.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zkusíme to. Já si myslím, že musíš bejt dobrej malíř, protože jsem zjistil, že tvoje obrazy se padělají. Co tomu říkáš?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to byla taková kauza, jak se dneska frekventuje tohle to slovo. Ale už je to čtvrtý případ bohužel, no. A dokonce jsem od některých lidí, které nebudu jmenovat, prostě podezírán, že se chci tímto způsobem více zviditelnit ještě. No, otočilo se to naopak proti mně v některých situacích. Ale teď to řeší policie prostě, že byla podvedena i ta galerie, která ten obraz nabízela, že ho získala někde v aukci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavá myšlenka, teď o tom přemýšlím, že by si malíř sám svoje obrazy padělal tak, aby byl zajímavější.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Bylo by to velmi zvláštní. Nevím, jak by to chtěl dělat, jako padělat své vlastní obrazy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Malovat nepovedeně, víš, trochu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ano, máte nějaký nepovedený obraz? Ano, to je taky legendární.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale spíš mě zajímá to, že tvoje obrazy jsou zastoupeny ve sbírkách v Americe, v Japonsku. Tak to ti musí dělat radost.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, od Ameriky po Japonsko. Ale nejvíc je jich v Evropě. No, samozřejmě, samozřejmě. Pravdou je, že když jsem měl samostatné výstavy dvě v Paříži začátkem 90. Let, tak byl to určitý druh, nechci říct, satisfakce, ale že to nakoplo trošičku sebevědomí člověka, protože tam mě nikdo neznal právě z té obrazovky, tam nevěděli, že to je. A když tam přišli lidi, a dokonce si i koupili obrazy, tak jsem říkal, no, to je velice dobrý impuls.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrej postřeh, protože já jsem nedávno třeba narazil na vína, která třeba nesou jména slavná Copoli nebo Pierre Richard nebo kdo, třeba Dipardieau. A tak jsem si říkal, aha, tak ta vína se asi hlavně kupují kvůli těm jménům, což není tak pravda, protože jsem je pak okoštoval a zjistil jsme, že jsou fakt dobrá, že oni naopak.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Nedovolili by si, nedovolili by si prodávat nějaký kšunt jenom díky značce svého jména.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale u tebe je to jasné, že v Japonsku těžko znají Jana Kanyzu jako herce.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to určitě, ale ono i v tom Německu, Švýcarsku nebo v Rakousku, ve Francii neznají. Kde by k tomu přišli, že jo?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ledaže by se koukali na nějakej seriál, třeba na Hospodu.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale tak jsou někteří, kteří sledují tu Ordinaci i sledují Hospodu přes internet, a dokonce mí známí to sledují, kteří žijí na Kanárských ostrovech, což je pozoruhodné. Jsme prosákli až za moře.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestli se teď Honzy Kanyzy zeptám, kdo nebo co mu v životě nejvíc pomohl, tak to myslím vážně, Honzo, ne ironicky, ne, jak se říká pomoc do hrobu, to ne.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, taky jich bylo pár, zkoušeli to.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zkoušeli to samozřejmě, zkoušeli, ano. Já jsem rád, že se vše v dobré obrátilo. Ale teď zkus spíš zapátrat opravdu po těch lidech, kteří ti stáli jaksi v cestě nebo po cestě a ukazovali ti, když jsi potřeboval třeba nebo pomohli nebo radou. Nebo ty momenty, které byly důležité v tvém životě, že zrovna jsi se potkal s důležitým člověkem v tu chvíli, kdy on se rozhodoval, koho by chtěl a říká, Kanyza dobrý.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Tak byla jich celá řada, že jo. Tak člověk by neměl opomenout rodiče, poněvadž tam to začalo vlastně, že ano. A já byl takové dítě navíc ještě. Našim zemřela dcera ta války a oni chtěli dvě děti, takže po válce vlastně jsem se narodil já, už tak jako s odřenýma ušima, protože mamince bylo 40 a tatínkovi 41, že jo. Já mám rodiče, kteří jsou narození za Františka Josefa I. Tuhle jsem jenom pátral, tak jsem se díval, maminka mého otce, tedy moje babička, která zemřelo, když mi bylo asi 13 let, tak se narodila roku 1877. No, tak to jsou takové.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou hezký čísla.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Tak člověku občas zatrne. Ten kalendář je neúprosný. Ale abych se vrátil k té otázce, tak napadá mě, abych nespekuloval příliš, kdo mi svým způsobem pomohl i do jisté míry zkomplikoval život, ale v dobrém slova smyslu, byl třeba Miloš Nedbal, který mě vzal do svého ročníku v 66. roce právě a tím bylo vyřešeno také moje dilema, čemu se chci věnovat, poněvadž tehdy zvítězilo to divadlo nebo to herectví, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty jsi měl tehdy nějaké dilema?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Měl jsem, jestli malování nebo to hraní. Ale tehdy převážilo prostě to divadlo a studentský kabaret a ochotničení a tím, že jsem udělal vlastně přijímačky napoprvé do ročníku k Nedbalovi, tak bylo vymalováno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdybys je neudělal, šel bys do toho bejval podruhý nebo?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To já teď nedokážu odhadnout.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, kdyby bylo kdyby.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, kdyby není argument, že jo. A taky není nikde psáno a není to jisté, že kdyby to nevyšlo a já jsem se třeba hlásil drze na akademii nebo na UMRPUM, že bych tam zkoušky udělal. To nejde takhle říct. Ale tím to bylo vyřešené a Nedbal byl vlastně ten první, který nás vedl. A veliké štěstí bylo,že my jsme tehdy vlastně byli obklopeni osobnostmi. Dneska je člověk obklopen celebritami a to je dost podstatný rozdíl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je velkej rozdíl.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Kvantitativně i kvalitativně. Ale tehdy my jsme k nim měli přirozený respekt a úctu a když člověk dneska vzpomene na kantory na té škole, tak Miloš Nedbal byl třídní, ale když tam učila Vlasta Fabiánová, Ota Sklenčka, Radovan Lukavský, Karel Höger, to prostě, nevím, můžou nám to i závidět.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co čeká teď Jana Kanyzu v seriálu, teď myslím v Ordinaci a že tady přítomné vedle ve studiu z Honzy lámaly teda jaksi informace, jak to dopadne v tom vztahu se Zlatou a jestli Petr Štěpánek anebo von, tak to nesmíš prozradit, viď, že ne.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, ano. Jak praví klasik, my nesmíme ani naznačovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, já to z tebe teda taky lámat nebudu. Ale co bych rád a co si myslím, že nám řekneš, protože si myslím, že to je tvoje veliká radost, tak to je, co je nového u tebe v malování. Jestlipak chystáš nějakou výstavu a kde bude kdyžtak?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Chystám, teď jsem odložil kvůli natáčení veškerý plán na příští rok, kdy bude takové neblahé poloviční jubelium. No, to tě čeká taky, to máš spočítáno, my jsme stejnej ročník.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My jsme stejnej ročník, no, no.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Ale tak tam budou nějaké výstavy příští rok. Ale teď se chystám na olomouckou Unii výtvarníků. V květnu máme výstavu v Itálii, asi deset nebo dvanáct lidí, tak se na to připravuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik tam budeš mít věcí?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Je tam dán limit šest až osm věcí a, pokud možno, větší formát, protože je to velikánská galerie. Tak jsem zvědav, jak to všecko zvládnu, jak to dám dohromady. A tím bych se vrátil na začátek a opravil bych, že nejsem členem Syndikátu výtvarných umělců, ale členem unie, a to republikové.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to bude rozdíl velkej.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je rozdíl. A od roku 2000 mi nabídli členství jako, že jsem z Olomouce, tak Unie výtvarných umělců Olomoucka. Oni jsou nesmírně aktivní a nesmírně příjemní lidé a já tam velice rád jezdím. Už tam nemám rodinu, ale mám tam zase nové přátele. Takže, teď připravujeme tu výstavu v Itálii. No a pak se rýsuje možná Lion, možná. No, uvidíme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale když říkáš, že připravuješ, tak co tvoje psaní knížek? Jsi autorem několika knížek pro děti. Na to už jsi zanevřel?
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Nezanevřel, ale to pokulhává. A to jsou vždycky takové vlny, kdy převáží něco nebo kdy se chce člověk vyjádřit nějakým jazykem, jestli výtvarným nebo slovem psaným anebo u mě ještě je to fotografie. Ale, říkám, to jsou takové doplňkové činnosti, kdy najednou převáží ten zájem natolik, že člověk si vybere vyjadřovací prostředek, který k tomu je nejadekvátnější. Teď jsem začal modelovat, aby to bylo ještě ke všemu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víš, že už máme věk, že bysme se měli spíš už jenom jako.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
No, to bychom nesměli, místo starobního důchodu bychom museli brát rentu. A nechám to dále bez komentáře. Jenom několik výrazných teček.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, tak přeju ti, aby ti to stačilo na tvé výlety do Francie.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Nebude. Nebude.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já vím, protože ty jsi to tak hezky okomentoval: "Žít tam je drahé a krásné, ale jsem tam rád a nevadí mi ani veselá bída." To se mi moc líbilo.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
To je pravda, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já ti přeju, aby tě nezkrušila ani ta veselá bída. Ale to já vím, že tě nezkruší.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Aspoň, že je veselá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jasně. Moc děkuju. Honza Kanyza byl dneska na Tandemu a já věřím, že ne naposledy.
Jan KANYZA, herec, malíř
--------------------
Já děkuju za pozvání a bylo mi tu příjemně.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Reprízováno 15. září 2011.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.