Jaroslav Koťa: Vzdělání? Jde o to, vybudovat sám sebe zevnitř
Se sociálním psychologem a vysokoškolským pedagogem doc. PhDr. Jaroslavem Koťou jsme si povídali o důležitosti vzdělání v životě.
Mluvili jsme o tom, jak rozdílně lidé k možnostem dalšího rozvoje přistupují. Věnovali jsme se tomu, v čem je pro člověka vzdělání výhodné.
Sociální psycholog a vysokoškolský pedagog doc. PhDr. Jaroslav Koťa o důležitosti vzdělání v životě
Třetině Čechů ve věku 18 až 69 let nestačí dosažené vzdělání. Nové znalosti získávají v kurzech a na seminářích. Tento trend potvrdilo šetření o vzdělávání dospělých, které v letech 2011 a 2012 zrealizoval ČSÚ.
Lidé se vzdělávají kvůli práci
V rámci šetření byly zjišťovány podrobné informace o vzdělávání, jehož se lidé v předchozích 12 měsících účastnili, jejich jazyková vybavenost a míra zapojení do kulturního a společenského života. Výzkumu se zúčastnilo 10 190 respondentů z 5 336 českých domácností.
Český statistický úřad zjistil, že se ve sledovaném období neformálně vzdělávala zhruba třetina osob. Z více než dvou třetin převažovalo vzdělávání pro pracovní účely.
Největší zájem o vzdělávání mají vysokoškoláci
Na účast v pracovně orientovaném vzdělávání má vliv životní fáze člověka. Nejvíce se vzdělávali ekonomicky aktivní lidé ve středním věku. Od 55 let účast značně klesala. Významnou roli hrálo nejvyšší dosažené vzdělání a postavení na trhu práce.
S vyšším stupněm dosaženého vzdělání účast v neformálním vzdělávání prudce rostla. Vysokoškoláci, kterých se vzdělávala více než polovina, čtyřnásobně převyšovali účast osob se základním vzděláním. Přestože počet vzdělávacích aktivit se mezi pohlavími příliš nelišil, aktivity žen trvaly průměrně o dvě hodiny déle (30 hodin na jednu aktivitu).
Zaměstnavatelé častěji přispívají na vzdělání mužům
Nejméně o celé třetině respondenty uváděných aktivit však nelze hovořit jako o dlouhodobějším vzdělávání. Svou délkou trvání nepřesahovaly 8 hodin za rok. Mezi osobami, které byly ochotné hradit své vzdělávání pro pracovní účely z vlastních finančních prostředků, mírně převažovaly ženy.
Zatímco mužům zaměstnavatelé přispívali či plně sponzorovali více než 90 procent vzdělávacích aktivit, jen 83 procent žen získalo stejnou podporu.
Kurzy a soukromé lekce vyhledávala obě pohlaví zhruba stejně. Semináře navštěvovaly více ženy. Muži se zase účastnili instruktáží na pracovišti, které plně hradili zaměstnavatelé. Nejčastěji se vzdělávali v technických oborech.
Zdroj informací: ČSÚ
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.