Keramik-fajnšmekr vrací do hradů a zámků historii. Přes kachlová kamna
Novostrašecký keramik a hrnčíř Petr Volf dodává hradům a zámkům punc historie. Díky jeho replikám hliněného nádobí, kachlových kamen a dlaždic návštěvníci vidí, co naši předkové používali a jak to vypadalo. Na jeho práci se jezdí dívat studenti archeologie z celého Česka. Nově má výstavu v novostrašeckém muzeu.
Na stole Petra Volfa leží poháry pro hrad Wiesenburg. Jejich střepy našli archeologové a keramik pak podle nich vytvořil repliky. "Většinou je to tak, že mi přinesou nějaké nálezy nebo někdy i celý tvar a já pak podle toho točím," říká umělec.
Ve starém novostrašeckém pivovaře, kde má několik dílen, stojí i kaselská pec. Podobných zařízení, které byly v 50. a 60. letech minulého století celkem běžné, se zachovalo. Většina z nich byla zbourána. "Pece vytápěné dřevem teď zažívají v Čechách renesanci, a to nejen v keramickém světě. Může se tam pálit na mnohem vyšší teplotu, střep je pak kvalitnější a barevně hezčí," vysvětluje keramik, v čem je pro něj kaselská pec důležitá.
Volf patří k prvním fajnšmekrům, kteří dokázali do hradů a zámků znovu dostat repliky původních kachlových kamen. Ty první vznikly už v osmdesátých letech v Táboře na Bechyňské bráně, další v Rabí, na Křivoklátě. "Dohromady jich je přes třicet," odhaduje keramik.
Ze svého hrnčířského kruhu ale dokáže vytočit i sádelník a další nádobí.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Detaily ze sokolského auditu: při krádeži převáděla asistentka desítky milionů přes několik účtů
-
‚Pasťáky‘ v krizi. Výchovným ústavům v Česku chybí peníze, lidé i změna zákonů
-
Je pozitivní, že prošel lex OZE 3. Má pro nás ale negativní pachuť, říká předseda Solární asociace Fousek
-
Sparta další body v Lize mistrů nepřidala. Na půdě Feyenoordu Rotterdam prohrála 2:4