Kolo i elektrokolo před sezónou zkontrolujte. Nepodceňujte výměnu řetězu a kvalitu kotoučů
Jaro láká cyklisty k prvním vyjížďkám. Současně je potřeba kolo zkontrolovat před před sezónou. Co si na kole můžeme opravit sami a kdy ho pro svou bezpečnost svěřit do péče cykloservisu?
„Když si budu chtít dělat servis na kole sám a stačím na to, začnu kolo umývat. A budu se dívat na vše, co by mohlo být nebezpečné. Naprasklý rám, zpuchřelý plášť, píchlá duše, obrzděné brzdové gumičky, probrzděný ráfek, přehazovačka špatně přehazuje, přední a zadní osvětlení. To jsou věci, které si mohu prohlédnout a opravit u laciných kol sám,“ říká známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.
Soutěžte o zahradní traktůrek Vari RL 120H v hodnotě 100 000 Kč!
Dražší kola mají spoustu dalších věcí – kotoučové brzdy, kapalinové tlumiče, speciální odpružení. Většina těchto kol potřebuje na opravu speciální nářadí, které se běžnému cyklistovi nevyplatí kupovat, vedle základu, který si na cesty veze pod sedačkou.
Podceňovaný řetěž
Další důležitou věcí na kole je řetěz. „Spousta lidí si myslí, že se řetěz nemusí vyměňovat. Ale když se vytáhne, musí se vyměnit i ozubené kolečko u zadního kola náklady na výměnu už jsou hodně vysoké. Proto doporučuji v této době zajet do servisu, nechat i kolo prohlédnout, zjistit cenu opravy a pokud si necháte kolo opravit teď, vyjde Vás oprava podstatně laciněji než v sezóně,“ radí cyklista.
U elektrokol má motor velkou sílu. Při jízdě do kopce se řetěz tzv. „podá“. Vyjede jiný rádius v zubech a oprava je hodně drahá. Servisy mají na řetězy měrky a zjištění stavu řetězu je otázka chvilky. Brzdové destičky u kotoučových brzd si můžete vyměnit sami, ale nepoznáte kvalitu. Takže za méně peněz mohou na kotoučích napáchat více škody než užitku.
Destičky, kotouče, brzdová kapalina
Servis by měl garantovat kvalitu destiček i kotoučů. Stejné je to s náplní brzdové kapaliny. Někdo ji u auta ještě neměnil, ale u kola jsou to další peníze navíc. Brzdící kanálky mohou zacpat nečistoty a oprava může být hodně drahá. Před časem bylo lacinější vyměnit celý brzdový systém, než stávající opravovat. U kapalinových tlumičů a dalšího odpružení kola si kapaliny také nedoplníte včetně předepsané tlaku výrobcem.
Kdo skladoval akumulátor kola v suchém a nemrznoucím prostředí, pravidelně přes zimu dobíjel ztrátovou kapacitu, by neměl mít při jízdě problémy.
Pokud je akumulátor starý více než pět let, je dobré se při servisu poradit, zda už nekoupit nový. Více si poslechněte v reportáži.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.