Komunální volby 2022 – speciál z Kolína
V letošním roce kandiduje v Kolíně 9 politických subjektů. Je to o 1 méně, než v roce 2018, kdy se o hlasy voličů ucházelo 10 subjektů.
Kandidujícím subjektům jsme položili čtyři otázky.
- Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
- Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
- Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
- Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Pořadí odpovědí kandidujících subjektů je abecední podle jejich názvu.
Odpovědi se nijak jazykově, stylisticky ani typograficky neupravují.
Na jednotlivé odpovědi měl každý subjekt nejvýše 1000 znaků (včetně mezer). Při delší odpovědi se za poslední slovo, které překročilo limit 1000 znaků, vkládají tři tečky a informace „zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků“.
Klikněte si na odpovědi jednotlivých kandidujících subjektů v Kolíně:
- ANO 2011
- Česká pirátská strana
- Kolíňáci
- Komunistická strana Čech a Moravy
- Platforma pro Kolín s podporou hnutí Přísaha
- SPOLEČNĚ ODS a TOP 09
- VOLBA PRO KOLÍN
- ZMĚNA PRO KOLÍN
- Zvíře není věc — sdružení DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT a NK
ANO 2011
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
Energetická krize je aktuálně zásadním celonárodním tématem. Manévrovací prostor města je však v této věci praktický nulový, město nijak nedokáže přímo ovlivnit cenu energií, a to i v souvislosti s prodejem tehdejšího MTH Kolín s.r.o.
Nepřímo ale lze trvale bydlícím občanům finančně „ulevit“ např. snížením, popř. zrušením poplatku za svoz komunálního odpadu nebo tím, že město nebude v blízké budoucnosti zvyšovat daň z nemovitosti.
V této souvislosti máme ve volebním programu, že by město poskytovalo občanům zdarma odborné poradenství v krizovém období.
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
Ano, již dlouho se „hovoří“ o dostavbě obchvatu v tomto provedení. Zkuste si „zažít“ dopravu v Kolíně a sám si odpovíte na otázku, Potřebuje! Není vůbec třeba pochybovat o ulehčení dopravní situace v Kolíně v případě realizace další části obchvatu.
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
Lokalita hlavního nádraží v Kolíně je dlouhodobě vnímána jako lokalita nikoli bezpečná. Na tuto záležitost jsme opakovaně upozorňovali současné vedení města i v souvislosti s nepořádkem v této oblasti. Účinným řešením by určitě bylo zřídit v blízkosti nádraží „detašovanou služebnu“ Městské policie Kolín. Zároveň by bylo vhodné provést „aktualizaci“ rajonizace MP Kolín.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Důležité je, aby tato problematika byla řešena koncepčně. Město by mělo disponovat demografickou studií alespoň na 15 let dopředu jako mají okolní města. Ze studie by vyplynuly další potřebné kroky města jako zřizovatele těchto školských zařízení, které by zabránily nedostatku míst ve školách a školkách.
Česká pirátská strana
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
Narůstající ceny energií by měl primárně řešit stát. Město by, nejen ve vleku posledních událostí, ale i vzhledem k budoucnosti mělo uvažovat o vlastních zdrojích. V nadcházejících letech by mělo využít evropských dotací na zateplení vlastních budov, montáž fotovoltaických elektráren na střechy ve vlastnictví města (například plavecký bazén, zimní stadion) nebo instalaci ohřevu vody na střechy. Je potřeba i zvážit, zda je všude potřeba svítit celou noc.
Kolín leží v zemědělsky obhospodařované krajině, takže může uvažovat i o výrobě tepla nebo elektřiny z bioplynové stanice. Naopak v létě bude potřeba ochlazovat a klimatizace jsou energeticky náročné. Je potřeba vytvořit ve městě dostatek stínu ať s použitím zeleně - stromy, keře nebo i jinými způsoby. Je potřeba i řešit nedostatek a kvalitu vody novými zdroji nebo propojováním soustav. Je potřeba maximálně využívat dešťovou vodu - záchyt a zpětné použití.
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
Pro Kolín by tato dostavba byla určitě velice potřebná. Pomineme-li nákladní dopravu, je osobní doprava převážně tvořena auty lidí dojíždějících do práce. Silnice 38/I v úseku mezi Kolínem a Kutnou Horou je jedna z nejvytíženějších silnic v republice a doprava je na ní podobná jako na blízké dálnici D11 - 12 až 16 tisíc aut denně. Mnoho aut z ní ale odbočuje do Kutné Hory a do Kolína. Pokud jedou lidé z kutnohorska do kolínské průmyslové zóny, musí zákonitě projet celým Kolínem.
Je zde ale také možnost domluvit se s dopravci a průmyslovými podniky a na základě analýz (například otázka k zaměstnancům - Co by Vás motivovalo jezdit do práce autobusem?) nastavit autobusové linky, ranní a odpolední rychlíky z lokalit, kde je koncentrováno více zaměstnanců do průmyslové zóny. Tyto autobusy by byly zdarma a během cesty by neobsluhovaly zastávky v centru města. Pokud chtějí zaměstnanci využít MHD dnes, cesta je v porovnání s autem neúměrně dlouhá. Rychlíky zdarma by to vyřešily a dopravě v Kolíně …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
Město Kolín je dlouhodobě aktivní v potírání kriminality a zvyšování bezpečnosti, ale hlídky nemůžou být všude. Protože náš postoj ke kamerovým systémům je takový, že by určitě neměly viset na každém rohu, protože snímají nepřetržitě i bezúhonné občany, vidíme řešení v prostorových úpravách.
Pokud bude cesta z hlavního dopravního uzlu do centra města bez postranních uliček, křoví, zákoutí, bude dobře průchozí a osvětlená, tak bude sama o sobě vytvářet bezpečný pocit. V současné době je trasa, která je jednou z nejvíce používaných ve městě v žalostném stavu. Tmavá, nevzhledná, s mnohými zákoutími a nebezpečnými úseky. I hlídkám policie se v přehledném terénu pracuje lépe - víc vidí, pachatel se nemá kam schovat, můžou rychle zakročit. Pokud jsou na vytížené trase lokality, kde je větší riziko, je potřeba ty lokality zrušit a ne z nich pravidelně někoho dokola vykazovat.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Kolín již měl předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách. Teď bude pět minut po dvanácté dohánět. Populační boom je za námi a předpovědní modely nám říkají, že by měl být setrvalý stav předškolních i školních dětí. V Kolíně (a toto platí obdobně pro celý Středočeský kraj) se ale rozjela po mnoha letech větší výstavba bytů na více místech. Přes dvěstě bytů bude brzo dokončeno, již nyní mají své majitele. Můžeme očekávat, že v nich budou bydlet mladé rodiny s dětmi nebo rodiny, které děti plánují. 200 rodin může znamenat 400 dětí. To je jedna celá mateřská a jedna celá základní škola. To bude těžké vyřešit jen zvednutím kapacit ve stávajících školách, kdy mnohé z nich jsou již nyní na hraně svých kapacit.
Je potřeba postavit celou novou základní a mateřskou školu. Při současném tempu stavebních povolení a výběrových řízení je to běh na dlouhou trať, ale pro Kolín a i pro středočeský kraj by to mělo být nyní prioritou a měly by maximálně zrychlit veškeré procesy vedoucí k co nejrychlejší výstavbě.
Kolíňáci
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
Rád bych připomněl, že město určitě nezaspalo dobu. V minulých letech byly zatepleny budovy patřící do správy města – školy, domov důchodců, Městský společenský dům aj. Město má zpracované energetické audity, podle kterých lze postupovat v modernizaci systémů dále. I když se v městských budovách netopí plynem ani elektřinou, bude určitě třeba zajistit alternativní zdroje energie, především elektrické. Např. ploché střechy budov se nabízí k instalaci FVE.
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
Je pravda, o dostavbě východní části (tzv. severní obchvat) se mluví už minimálně deset let. Bohužel si myslím, že i mnoho dalších se let se bude pouze mluvit. Pokud by podařilo východní část obchvatu a tím nový most přes Labe postavit, ulehčilo by se tím především dopravě v ulici Polepské a zálabské části města.
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
Podle mého názoru je potřeba obnovit projekt rajonizace městské policie, který byl zaveden ve volebním období 2010-2014. Posílení hlídek v problematických částech Kolína by také nebylo na škodu.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Postupné navyšování kapacit kolínských školek a škol probíhá již řadu let. Pravdou je, že hlavně ve školkách je kapacita opravdu velmi omezená a další dílčí úpravy navyšující kapacity v řádech jednotek, nebude v budoucnu stačit. Jestliže se podíváme na demografickou křivku, není podle mého názoru jiné východisko, (pokud chceme umístit v budoucnu všechny děti) než postavit školku novou.
Komunistická strana Čech a Moravy
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
KSČM v Kolíně má ve svém programu úpravu nájemného v obecních bytech na základě ekonomického rozboru, a ne k přiblížení k tzv. komerčnímu nájemnému v soukromých bytech. KSČM považuje bydlení za základní lidské právo, a proto chtějí kolínští komunisté úpravou výše nájemného zajistit uživatelům obecních bytů nejen lepší přečkání stále narůstajících cen energií, ale hlavně zajistit dostupnost tohoto základního lidského práva.
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
Východní obchvat, tak je zanesen v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje je stavbou zcela nesmyslnou. Nevyřeší ucpané vozovky ve městě po konci pracovní doby v zóně, protože se nikdo nebude touto cestou vracet domů. Stavba je vedená cca 150 m od hranice obce Ohrada a jde kolem zdrojů pitné vody, dále přes železniční trať Praha – Kolín, přes mrtvé rameno a samotnou řeku Labe, dále jde mezi obcemi Veltruby a Hradištko, přes silnici Kolín – Veltruby, železniční trať Kolín – Nymburk a přes železniční vlečku do zóny. To že by obchvat stál nepředstavitelné peníze jej limituje do velmi vzdálené budoucnosti. Ale jeho nesmyslnost spočívá především v přimknutých zdrojích stále dražší pitné vody, v omezení přimknutých obcí – Ohrada, Veltruby, Hradištko I. Kolín potřebuje, aby byl respektován původní záměr průmyslové zóny přivést veškerou nákladní dopravu od dálnice D11 ze sjezdu na 50. km a k tomu by velmi přispěl obchvat obcí Nová Ves, Pňov – Předhradí a Oseček.
Případně řešením by byla spojka …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
Velmi častá přítomnost pěší hlídky městské policie, takřka trvalá, která by zajišťovala dodržování městské vyhlášky o nemožnosti požívání alkoholu v této lokalitě. A častý průjezd státní policie.
Zároveň znemožnit pražským narkomanům důvod se nechávat vysazovat na kolínském nádraží jako černých pasažerů ČD.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Kolínští komunisté mají ve svém programu přípravu podmínek pro realizaci nových škol, které by nahradili školy přilehlé k nejfrekventovanější silnici ve městě v ulici Ovčárecká a zároveň by mohly zajistit vyšší potřebné kapacity ve školách. Jejich součástí by mohly být i školky. Tzn nalezení potřebných pozemku a zdrojů financování.
Platforma pro Kolín s podporou hnutí Přísaha
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
Odpověď lze rozdělit do dvou rovin. Ta první se týká vlastního hospodaření města Kolína a jemu podřízených institucí. Zde je přístup třeba odstupňovat, dle skutečné výše nárůstu energií a dopadu do rozpočtu. V mírnějším případě lze pomýšlet na hledání efektivity ve spotřebě (zamezit vytápění prázdných místností, hledání úspornějších zdrojů energie). V případě že bychom došli až na katastrofické scénáře, tak tyto mohou vést například k omezování provozu kanceláří (a vytápění) na některé dny v týdnu kombinovaných s rozvojem vzdálené práce (homeoffice) nebo online výuky, tam, kde je to možné. Toto je spíše nepravděpodobný, až katastrofický scénář, který je ovšem vždy zálohou, pokud vláda uvažuje například o omezování spotřeby.
V druhé rovině je třeba z pohledu vedení města monitorovat stav a dopad na ohroženou skupinu populace tak, aby byly bezpečně zajištěny základní potřeby (teplo, jídlo, hygiena, suché prostředí). V případě nutnosti zajistit tyto základní životní potřeby koordinací sociálních …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
Vzhledem ke katastrofální dopravní situaci v Kolíně v hodinách dopravní špičky je tento obchvat jistě vítaným příspěvkem k dopravní infrastruktuře. Jeho citlivou realizaci považuji za velice významný krok k řešení současného přetížení dopravních uzlů v Kolíně.
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
V první řadě je třeba analyzovat, z čeho pramení pocit ohrožení. V okolí nádraží se například pohybují často lidé spojení s konzumací návykových látek a s tím spojená drobná kriminalita. V jiných částech města to může být jiné (například ubytovny apod.).
Celkově se domnívám, že velkou roli by měla sehrát městská policie, která by mohla v ohrožených lokalitách mít například stálé pobočky/služebny. Zároveň bychom rádi městskou policii viděli více na pochůzkách mezi lidmi. Každý strážník by měl mít pevné místo pochůzek a jejich frekvence stanovené dle míry problematičnosti daného místa včetně návštěv například nočních podniků, kontrol parkovišť atd. Zároveň by měla být posílena profesionalizace městské policie tak, aby se městský policista stal partnerem a garantem bezpečí a jistoty občanů města.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Zde opět otázku je možné rozdělit do několika bodů.
V první řadě je třeba provést pečlivou analýzu aktuální i demograficky podmíněné budoucí potřeby (například aktuálně je situace ve školkách problematičtější než ve školách – nicméně za pár let se situace může změnit).
Na základě této analýzy je třeba stanovit střednědobý plán kapacity a realizovat opatření vedoucí k zajištění potřebných míst. Zejména je třeba zajistit multifunkčnost (a potřebnou flexibilitu) případných nových objektů, ale i stávajících. Tedy aby školy, byly snadno využitelné jako školky, a naopak s další vizí jejich možného využití (v případě, kdy se například za deset let ukáže, že se potřeba míst sníží). Toto jsou ovšem řešení na roky dopředu.
V krátkodobém horizontu je možné realizovat multifunkční využití objektů města, které by pro to byly vhodné s nízkými náklady a realizací.
V případě kritického stavu je možné prakticky „za několik týdnů“ realizovat kontejnerové řešení, které v současné době dovede zajistit plnohodnotnou …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků
SPOLEČNĚ ODS a TOP 09
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
Reakci města na růst cen energií vidíme rozdílně podle časového horizontu, v jakém je nutné reagovat. V krátkém období je základem úsporné chování, a to jak zaměstnanců úřadu, tak i ze strany příspěvkových organizací města. Jde tedy o osvětu mezi dotčenými osobami o tom, jak se chovat, a jak přispívat k úspoře energií (opravdu občas není nutné přes den svítit apod). V delším období se městu nabízí možnost získat alespoň částečnou energetickou soběstačnost. V rámci našeho volebního programu taková řešení nabízíme. SPOLEČNĚ chceme postupně využít možnost instalace solárních panelů ať již na budovy úřadů či škol, a tak alespoň část jejich spotřeby pokrýt z „vlastních zdrojů“. Obdobně chceme postupovat i u vytápění, kde se chceme vydat cestou tepelných čerpadel, kdy jejich spotřeba energií by byla pokryta pomocí „vlastních“ solárních zdrojů. Tyto zdroje může město ještě posílit vybudováním vlastních solárních farem na vhodných prostorách a tím ještě zvýšit svou energetickou nezávislost.
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
V programu naší kandidátky SPOLEČNĚ ODS a TOP 09 je jasně zmíněno prosazování odvedení tranzitní dopravy ze severo-jižního průtahu městem. Stávající jižní obchvat města chápeme jako část řešení tranzitní dopravy přes Kolín. Došlo sice k odlehčení západo-východního průtahu městem, ale severo-jižní průjezd směrem do průmyslové zóny byl naopak o něco více zatížen. Nejen lidé bydlící podél této trasy potřebují vidět aktivní přístup k řešení, který my zajistíme.
Dokončení severní části chápeme jako zbývající část nedokončeného obchvatu města.
Kvůli nutnosti přemostění Labe a nalezení vhodné trasy s ohledem na současnou i plánovanou zástavbu půjde o velmi složitý projekt, a také chceme samozřejmě minimalizovat dopad na dotčené přírodní lokality, z nichž některé mají charakter chráněné zóny.
My ve SPOLEČNĚ se takové výzvy rozhodně nebojíme, a prosazování dokončení obchvatu Kolína zařadíme do programového prohlášení příštího vedení města, na kterém se chceme podílet.
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
Za nejdůležitější považujeme posílení počtu strážníků hlídajících bezpečnost a pořádek na nádraží a v jeho okolí. Zároveň plánujeme rozšíření kamerového systému, který bude pomocí moderních technologií upozorňovat strážníky na podezřelé chování. Chceme tak zajistit větší bezpečí lidí na nádraží a v jeho okolí, ale i zvýšit ochranu zaparkovaných aut před vykradením.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Nejprve je nutné zmapovat základní důvody potenciálního nedostatku míst, tj. kde jde o strukturální nedostatek vlivem současných demografických trendů a kde jde o nárazový nedostatek vlivem uprchlické krize způsobené válkou na Ukrajině. Nedostatek míst v MŠ a ZŠ je totiž problém regionální, nikoliv celorepublikový a dle výzkumných analýz z letošního jara jsou na Kolínsku ohrožené spíše základní školy než školky, které stále hlásí podstav. Situace je tedy řešitelná např. rozvozem žáku, takzvaný „busing“, městem poskytovanými školními autobusy, rozšířením školních objektů nebo relokací ukrajinských uprchlíků do obcí s větší kapacitou.
Na druhou stranu je třeba zmínit, že současně procházíme boomem dětí mladšího věku. Předpokládáme tedy, že počet dětí v MŠ a na 1. stupni ZŠ začne opět klesat, zatímco větší nápor bude na vyšších stupních. Při plánování potenciálních řešení je třeba brát tuto demografickou situaci v potaz a nenechat se unést plány, které nám za pár let budou na obtíž.
VOLBA PRO KOLÍN
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
Město nemá vliv na boj s cenami od dodavatelů energií. Politici, stejně jako každý občan, by se měli vyjadřovat proti pravé příčině nárůstu energií, kterou je především Green Deal a plány na ukončení provozu jaderných elektráren. Pro snížení provozních nákladů město může reagovat prostřednictvím investic do fotovoltaiky na vytipovaných městských budovách. Občanům i zaměstnavatelům ve městě můžeme pomoci snížením daně z nemovitosti. To je také náš záměr, otevřít toto téma v novém zastupitelstvu po podzimních volbách. Dalším opatřením je navýšit vyhlašované městské dotační programy na mimoškolní aktivity těm, kdo pracují s dětmi a mladými lidmi. Nárůst nákladů na energie může způsobit, že někteří rodiče už nebudou moci dětem takové mimoškolní aktivity hradit. Nechceme, aby na vysoké ceny energií doplácely děti. Věnovat se budeme také seniorům a zdravotně postiženým a s pomocí města prostřednictvím sociálních pracovníků řešit jejich individuální problémy.
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
Další obchvat Kolína, pro své miliardové náklady (přemostění Labe a železničního koridoru) není aktuálně za současné hospodářské situace státu politicky prosaditelný. Přesto příprava musí probíhat i nadále, být připraveni do budoucna. Samozřejmě třetí most pomůže. Podpoříme v územním plánu výstavbu nových bytů na straně průmyslové zóny, aby zaměstnanci neprojížděli přes celé město a nevytvářeli pravidelné dopravní špičky.
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
Starat se, aby nevznikaly sociálně vyloučené zóny plné zoufale chudých lidí. Příčinou kriminality je chudoba a drogy, na které pachatelé shánějí peníze. Chceme na problémy reagovat reorganizací okrskářů a činností městské policie. Dostat více strážníků do ulic, kteří poradí i pomohou a současně se zaměří na vandaly. Samotný kamerový systém všechny problémy nevyřeší. Sociální pracovníci města se více zaměří ve spolupráci s městskou policií na lidi, kteří žijí na ulici. Budeme tlačit na vládní politiky, aby prosazovali posílení obvodních oddělení Policie České republiky.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Město předchází nedostatek míst průběžným otvíráním nových tříd ve školkách i investicemi do nových tříd ve školách a jejich vybavení. Aktuálně se připravují dvě nové třídy pro MŠ Chelčického na Zálabí. Kapacita bude nově posílena o dalších 35 dětí. Třídy budou otevřeny na podzim. Dalším opatřením je spolupráce s jinými subjekty, kteří mají vhodné volné prostory. Jako jedno z mála měst udržujeme v provozu i městské jesle, které do budoucna určitě zachováme, na nejmenších nám hodně záleží. Proto také budeme spolupracovat s kolínskou nemocnicí pro zajištění dostatečného množství lékařského a zdravotního personálu. K otázce nedostatku míst ve školách a školkách se bohužel spíše obáváme, že s blížícím se nárůstem nezaměstnanosti zrovna tento problém nebude akutní a před námi budou mnohem složitější výzvy, jak občanům pomoci. Přesto myslíme na rodiče i samoživitele, aby právě v této těžké době mohli chodit do práce.
ZMĚNA PRO KOLÍN
1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
Již několik let se město Kolín snaží o kontinuální snižování spotřeb a efektivní nakládání s energiemi. Za tímto účelem byl zaveden energetický management, realizován projekt EPC či postupně modernizován vozový park. V rámci projektu EPC došlo k úpravě systémů vytápění a osvětlení u budov s výraznou spotřebou energií. (zejména základních a mateřských škol a administrativních objektů). V rámci projektu i mimo něj nadále hledáme možnosti, jak nakládání s energiemi co nejvíce optimalizovat. Jedná se například o modernizaci zbývajících plynových kotelen, pokračování v instalaci úsporného osvětlení apod. Zároveň probíhá vytipování objektů vhodných pro nové střešní FVE instalace či rozšíření těch stávajících. Například u nové nízkoenergetické sportovní haly, kterou jsme postavili.
2. Už delší dobu se hovoří o dostavbě východní části obchvatu města, který by propojil průmyslovou zónu s jižní částí obchvatu. Jak moc Kolín dostavbu obchvatu potřebuje? Ulehčí se tím dopravě ve městě?
Dosavadní „jihozápadní“ obchvat je pro město přínosem, např. na komunikaci v ulici Havlíčkova došlo k poklesu intenzity dopravy přes 40%. Je také faktem, že intenzity dopravy stále rostou. Hlavní příčinou, generující dopravní problémy pro Kolín, je existence průmyslové zóny Kolín - Ovčáry v kombinaci s faktem, že pro nákladní dopravu ze severu na jih je použitelný jeden most přes Labe. Vybudování východního obchvatu by na město mělo obrovský pozitivní dopad. Proto apelujeme na ŘSD a Ministerstvo dopravy, aby byla v co nejkratší době zpracována studie proveditelnosti na výstavbu/dostavbu této části obchvatu. Vybudování nové trasy obchvatu přinese rozmělnění dopravy, existenci náhradní trasy pro případ nemožnosti využití jednoho z mostů, eliminaci nehodovosti díky křížení dopravních cest mimoúrovňovými křižovatkami, možnost vybudování odstavných parkovišť, možnost přestavby stávajících křižovatek řízených semafory na okružní křižovatky městského typu, vhodné pro nižší intenzity dopravy.
3. Co by mělo město dělat pro zvýšení pocitu bezpečí občanů, a to obzvlášť v okolí hlavního nádraží?
V rámci projektu Bezpečný Kolín se již několik let koordinuje spolupráce města s MP, PČR a dalšími složkami IZS. Nádraží samotné prošlo kompletní rekonstrukcí a v budově dnes působí i bezpečnostní agentura. MP a PČR vykonává dohled nad lokalitou, kde má posílené hlídky a fungují zde i asistenti prevence kriminality. Také jsme zvýšili dohled prostřednictvím kamerového systému města. Před létem jsme navíc lokalitu zařadili do novely Obecně závazné vyhlášky. Nově tedy není možné v tomto prostoru na veřejnosti popíjet alkohol, tím mají strážníci výrazně větší možnosti a kompetence proti nepřizpůsobivým občanům. Situaci průběžně a pravidelně vyhodnocujeme s MP i PČR.
4. Jak by podle vás mohl Kolín předejít hrozícímu nedostatku míst ve školách a školkách pro místní děti?
Mohu říci, že nedostatku míst předcházíme systematicky prostřednictvím investic a budováním nových prostor v mateřských i základních školách v Kolíně. Pravidelně navyšujeme kapacitu školských zařízení. V minulých letech jsme postavili zcela nový pavilon MŠ Chelčického, v letošním roce vybudovali novou třídu v MŠ Bezručova a nyní dokončujeme rekonstrukci objetu Štítného, kdy od října přibude dalších téměř 50 míst v mateřské škole. V základních školách jsme z fondů EU vybudovali nedávno půdní vestavbu v ZŠ Kmochova, přistavěli nové patro v ZŠ Mnichovická a postavili celý nový pavilon pro ZŠ Bezručova a Masarykova. Nyní projektujeme půdní vestavby v ZŠ Sendražice a Mnichovická. Na navyšující počty žáků jsme připraveni.
Zvíře není věc — sdružení DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT a NK
- Kandidující subjekt nevyužil možnosti prezentovat své postoje v tomto pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.