Máslovický přívoz vozí lidi přes Vltavu od 16. století. Spojuje břehy na Praze-západ
Přívozy byly pro lidi odjakživa důležitým způsobem dopravy. Na Vltavě jich fungovalo v Praze a jejím okolí několik, ale řada pochopitelně dávno zanikla. Především proto, že je postupně nahradily mosty. Máslovický přívoz mezi Máslovicemi a Libčicemi nad Vltavou nedaleko Prahy slouží ale od 16. století, zažil dokonce krále Ferdinanda I.
A co je hlavní, od té svého vzniku jezdí denně. Jenom lodě, pramice a převozníci se časem měnili. Máslovický přívoz dodnes představuje významnou dopravní tepnu a jízda je romantická za každého počasí.
První písemná zmínka o místním přívozu pochází z urbáře svatovítské kapituly z roku 1547, ale právo převážet už pravděpodobně existovalo na konci 13. století, kdy Vojtěch z Poděhůz Máslovice daroval církvi a v soupisu vyjmenovával, co vše v Máslovicích existuje. Mimo jiné i přívoz.
Největší rozkvět přívoz zažíval od konce 19. do poloviny 20. století. V Libčicích nad Vltavou vzniklo několik továren a z pravého břehu tam jezdilo mnoho mužů i žen za prací.
Přívoz občas kličkuje mezi velkými nákladními loděmi
Máslovický přívoz je od Máslovic vzdálen jen několik minut krásnou procházkou lesem nebo po naučné stezce. Okolí je protkáno cyklostezkami kolem Vltavy i do Máslovic, cyklisté tudy často jezdí z Prahy až do Kralup nad Vltavou.
Přívozem se dají převážet i kola a lehčí motorky, záleží na počtu pasažérů. Cesta přes vodu bývá za pěkného počasí klidná, Máslovický přívoz ale kříží poměrně frekventovanou trasu lodí s turisty nebo velkých nákladních lodí, které často míří až do Německa. Potom je potřeba větší opatrnosti. Nicméně na vodě panuje vždy dobrá nálada. Lodě na sebe houkají, kapitáni si často mávají.
Pramice pojme přibližně 14 lidí. Jízda trvá asi jen tři minuty, a tak cestující často postávají a užívají si krásný výhled na hladinu vody. Při větru a dešti jízda dvakrát příjemná není, protože cestující chrání pouze stříška, zatímco boky lodě jsou zcela otevřené.
V Libčicích nad Vltavou najdete přívoz pouze několik minut od vlakového nádraží. Vlaky tudy projíždí směrem na Prahu nebo Ústí nad Labem a dále do Německa. Spojení je proto skvělé a pravděpodobně bude přívoz vozit pasažéry ještě dlouho.
Proti proudu je totiž nejbližší lávka pro pěší v Řeži a ještě dál v Klecánkách, což je čtyři a šest kilometrů. Po proudu řeky stojí silniční most v Kralupech nad Vltavou vzdálený necelých osm kilometrů. A další přívoz potkáte až v Klecánkách, pražských Bohnicích a ve Vraňanech.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Systém Bartošovy digitalizace šel dodělat, říká Černohorský. ‚Rozhodli experti,‘ nesouhlasí Kupka
-
Milion lidí nemá praktického lékaře. Přidáním peněz se péče může rozvíjet, říká Šonka po odvolání protestu
-
Nechtěli jsme bojovat, říkají ruští dezertéři. Francie jich šest přijala, pomáhají v informační válce
-
Expertka: Jak se stát poučil z digitalizace stavebního řízení? Zatím jsme to neslyšeli, to je chyba