Na poušti nás zaskočila řeka. Když vás vsákne, nemáte šanci, říká jezdec Rallye Dakar Martin Macík
Letos vybojoval druhé místo v Rallye Dakar v kategorii kamionů. Vytvořil si nové osobní maximum a na slavné soutěži poprvé stanul na stupni vítězů.
Proslulou Rallye Dakar jezdil už jeho otec Martin Macík starší. Když vyjel poprvé, bylo Martinovi Macíkovi 12 let. „Já si z té doby pamatuju fakt úplně všechno. Táta mě vzal do cíle Dakaru 2002, ale to ještě nezávodil, řidičák na kamion si udělal až o rok později. Nejvíc si pamatuju safari v Senegalu, to bylo krásný, ale moc zvířat jsme neviděli.“
O tom, že by chtěl také závodit, nepřemýšlel. „Já jsem tím žil, jezdil jsem ale převážně na motorce. Až v 18 letech jsem si udělal papíry na auto a na kamion.“ Po vysoké škole se dostal na Dakar jako navigátor v roce 2013. „Pro mě to bylo přirozený rozhodnutí. Každá pozice v kamionu je velmi důležitá, pokud ji neumí dělat ten druhej.“
Posádka kabiny
V kamionu sedí tři. „Jak my říkáme – je tam pilot, co kroutí tím koláčem, navigátor a my máme mechanika. Na kamionu je všechno těžký, když se něco stane, tak jen kolo váží 140 kilo. Nutně ale nemusí být třetí osoba mechanik, ale dva z posádky musí mít papíry na kamion.“
Martin Macík potvrzuje, že být navigátorem je opravdu náročná záležitost a že bez něj to nejde. „Musí mít velký smysl pro orientaci, umět komunikovat, vyznat se ve všech značkách. Je výhoda, že jsem jím byl taky, takhle jsme dva, kdo ví, jak se naviguje. Když si sám děláte navigátora, nikdy nemůžete jet tak rychle. Musíte mu stoprocentně věřit, my jsme navíc kamarádi, umíme si poradit, takže se můžu plně soustředit na řízení.“
Nečekané překážky
Na Dakaru 2023 se jim podařilo dojet pro skvělý výsledek. Stanuli na stříbrné příčce. Co chybělo k vítězství? „Řekl bych méně smůly nebo více štěstí. Ale jsem tím ovlivněný, tak se to blbě hodnotí, i když se snažím být sebekritický,“ vypráví závodník.
„Byly tam nějaké problémy, když třeba kameny na cestě nám zničily pneumatiky. Když jsme ztrátu dohnali, tak jsme uprostřed pouště narazili na obrovskou řeku. V té době bylo období dešťů a ty deště byly větší, než se čekalo. Vzalo to všechno, co se dalo. Řeka měla asi 300 metrů, a jakmile tam vjedete, tak už nic neuděláte. Když vás to vsákne, tak nemáte šanci. A my jeli jako první.“
Dakar byl letos poznamenán tragickou srážkou kamionu Aleše Lopraise s divákem pod dunou, který při převozu zemřel na infarkt. Myslí navigátor na to, jestli někdo bude stát za dunou? Během Dakaru účastníci hodně zhubnou, jak se trénuje na takový závod? A jak se dopravuje kamion na místo? Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.