Na pražské Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Zahájení stavby nové trati přináší dopravní omezení v MHD
Na Václavském náměstí v Praze začínají dělníci se stavbou tramvajové trati. Propojí Vinohrady s kolejemi v prostřední části náměstí. Trať tím odlehčí přetížené tramvajové síti v centru města. Práce mají stát jednu a půl miliardy korun.
Trať má přinést lepší dopravní spojení a zároveň přinést úlevu přetížené trati v Ječné ulici z I. P. Pavlovy na Karlovo náměstí. V případě nehody nebo poruchy trati se tam totiž provoz tramvají úplně zastaví a chybí alternativní cesta. Spojka na Václavském náměstí tak linkám umožní místo kolize nebo poruchy objet. Kvůli vysokému provozu taky není možné provést opravu úseku.
Problematický je taky uzel v Lazarské ulici, i ten pak budou moct linky objet. Hotový bude úsek za 3 roky. Kromě kolejí v horní části náměstí přibudou stromy a rozšíří se chodníky. Výhledově pak má vzniknout odbočka k Hlavnímu nádraží.
Omezení v dopravě
Novou spojku nejdříve dělníci napojí na současnou trať v prostřední části Václavského náměstí. Kvůli tomu mezi zastávkami Vodičkova a Jindřišská nebudou tramvaje jezdit od této soboty až do konce září.
Podrobné informace o probíhajících výluky provozu tramvají v Praze v období letních prázdnin od 29. 6. 2024 jsou uvedeny na webu Pražské integrované dopravy.
Stavba trati pak bude postupovat odspodu nahoru. Později bude nutné přetnout magistrálu - při tom pravděpodobně zůstanou průjezdné vždy dva jízdní pruhy ze tří. Nakonec se koleje napojí do současné trati z Vinohrad na I. P. Pavlovu.
Co se týče aut na Václavském náměstí, tak ta budou jezdit obousměrně jen v jednom pásu Václavského náměstí. Pro pěší bude náměstí průchozí. Po dokončení trati tramvaje provoz aut nijak neovlivní, neboť již nyní jsou v místech křížení semafory a zároveň přechody pro chodce.
Výstavba začne tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici. DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Poté vybudují výhybky a odbočku z nynější trati směrem nahoru po náměstí. Po jejím dokončení se tramvaje na trať křižující náměstí vrátí.
Současně s tím začnou dělníci u stanice metra C Muzeum opravovat stropní desku stanice. Přitom zaberou část severojižní magistrály, když začnou odstraňovat vozovku, podkladové a izolační vrstvy. Řidiči tudy pojedou dvěma namísto nynějšími třemi jízdními pruhy.
Tramvaje zde jezdily do prosince roku 1980
Tehdy pražský dopravní podnik zprovoznil druhý úsek metra A, které tak jezdilo z tehdejší Leninovy, dnešní Dejvické, až na Želivského a právě metro mělo dopravu přes celé Vinohrady od tramvají zcela převzít. Nakonec se ale zjistilo, že metro nestačí, tramvaje tak na Vinohradské i Korunní zůstaly a vlastně trochu nepochopitelně se odstranila právě pouze trať od Muzea až k Můstku.
Na Václavském náměstí se tak zachovala jen trať napříč mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí ve prostřední části náměstí. Tyto dvě trati nikdy nebyly spojené, vždy se pouze křižovaly. Tehdy do toho roku 1980 taky tramvaje z Muzea na Můstek jezdily uprostřed náměstí, tedy v tom pásu pod koněm, teď to bude jinak, koleje budou na stranách a uprostřed bude promenáda. Díky tomu by se měl provoz aut utlumit, protože budou jezdit v tramvajovém pásu.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pardubický advokát Jelínek před soudem odmítl, že by si objednal vraždu. Snažil se vyvrátit motiv
-
Ukrajina představila Peklo. Nová ‚dron-střela‘ má mít dolet až 700 kilometrů, tvrdí Kyjev
-
Sejm zbavil Kaczyńského poslanecké imunity. Měl dvakrát udeřit aktivistu do obličeje
-
Vězení pro lidi bez domova nemůže fungovat, míní expert Šimáček. ‚Vytěsníme je,‘ zvažuje senátor Čunek