Na pražské Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Zahájení stavby nové trati přináší dopravní omezení v MHD

26. červen 2024 11:00

Na Václavském náměstí v Praze začínají dělníci se stavbou tramvajové trati. Propojí Vinohrady s kolejemi v prostřední části náměstí. Trať tím odlehčí přetížené tramvajové síti v centru města. Práce mají stát jednu a půl miliardy korun.

Trať má přinést lepší dopravní spojení a zároveň přinést úlevu přetížené trati v Ječné ulici z I. P. Pavlovy na Karlovo náměstí. V případě nehody nebo poruchy trati se tam totiž provoz tramvají úplně zastaví a chybí alternativní cesta. Spojka na Václavském náměstí tak linkám umožní místo kolize nebo poruchy objet. Kvůli vysokému provozu taky není možné provést opravu úseku.

Slavnostní zahájení stavby tramvajové tratě na Václavském náměstí

Problematický je taky uzel v Lazarské ulici, i ten pak budou moct linky objet. Hotový bude úsek za 3 roky. Kromě kolejí v horní části náměstí přibudou stromy a rozšíří se chodníky. Výhledově pak má vzniknout odbočka k Hlavnímu nádraží.

Omezení v dopravě

Novou spojku nejdříve dělníci napojí na současnou trať v prostřední části Václavského náměstí. Kvůli tomu mezi zastávkami Vodičkova a Jindřišská nebudou tramvaje jezdit od této soboty až do konce září.

Podrobné informace o probíhajících výluky provozu tramvají v Praze v období letních prázdnin od 29. 6. 2024 jsou uvedeny na webu Pražské integrované dopravy.

Změny v MHD v oblasti Václavského náměstí v souvislosti s výstavbou nové trati

Stavba trati pak bude postupovat odspodu nahoru. Později bude nutné přetnout magistrálu - při tom pravděpodobně zůstanou průjezdné vždy dva jízdní pruhy ze tří. Nakonec se koleje napojí do současné trati z Vinohrad na I. P. Pavlovu.

Co se týče aut na Václavském náměstí, tak ta budou jezdit obousměrně jen v jednom pásu Václavského náměstí. Pro pěší bude náměstí průchozí. Po dokončení trati tramvaje provoz aut nijak neovlivní, neboť již nyní jsou v místech křížení semafory a zároveň přechody pro chodce.

Výstavba začne tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici. DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Poté vybudují výhybky a odbočku z nynější trati směrem nahoru po náměstí. Po jejím dokončení se tramvaje na trať křižující náměstí vrátí.
Současně s tím začnou dělníci u stanice metra C Muzeum opravovat stropní desku stanice. Přitom zaberou část severojižní magistrály, když začnou odstraňovat vozovku, podkladové a izolační vrstvy. Řidiči tudy pojedou dvěma namísto nynějšími třemi jízdními pruhy.

Tramvaje zde jezdily do prosince roku 1980

Tehdy pražský dopravní podnik zprovoznil druhý úsek metra A, které tak jezdilo z tehdejší Leninovy, dnešní Dejvické, až na Želivského a právě metro mělo dopravu přes celé Vinohrady od tramvají zcela převzít. Nakonec se ale zjistilo, že metro nestačí, tramvaje tak na Vinohradské i Korunní zůstaly a vlastně trochu nepochopitelně se odstranila právě pouze trať od Muzea až k Můstku.

Zahájení stavby tramvajové tratě na Václavském náměstí

Na Václavském náměstí se tak zachovala jen trať napříč mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí ve prostřední části náměstí. Tyto dvě trati nikdy nebyly spojené, vždy se pouze křižovaly. Tehdy do toho roku 1980 taky tramvaje z Muzea na Můstek jezdily uprostřed náměstí, tedy v tom pásu pod koněm, teď to bude jinak, koleje budou na stranách a uprostřed bude promenáda. Díky tomu by se měl provoz aut utlumit, protože budou jezdit v tramvajovém pásu.

autoři: Jakub Vik , JMys | zdroje: PID , ČTK
Spustit audio