Od otevření hlavního úseku pražské magistrály uplynulo 45 let. Co čeká vytíženou komunikaci v budoucnu?
Průjezd centrem Prahy si dnes už nedokážeme představit bez magistrály. Zásadní úsek mezi Žitnou ulicí a Hlávkovým mostem začal fungovat přesně před 45 lety. Auta se tehdy z přetížených ulic přesunula právě na novou šestiproudou silnici. Současné vedení hlavního města připravuje v budoucnu právě v těchto místech úpravu, která má naopak celý prostor otevřít lidem.
Spuštění hlavní části magistrály v roce 1978 mělo zásadně pomoct přetíženým pražským ulicím. Přitom v té době bylo v hlavním městě hlášených asi 300 tisíc vozidel. Loni už to bylo o zhruba milion aut víc.
Význam magistrály při jejím otevření připomněl ve vysílání Československého rozhlasu i reportér Miloslav Holman: „Tato důležitá komunikace vyřeší část dopravních problémů našeho hlavního města, má kapacitu 70 tisíc vozidel za 24 hodin, což se rovná koloně z Prahy do Košic.“
Už při stavbě přitom bylo jasné, že na nové trasy si nebudou muset zvykat jen řidiči, ale i chodci. A že právě jim upravený úsek mezi Žitnou a Hlávkovým mostem skutečně určený nebude.
Budoucnost magistrály
Přístup k veřejnému prostoru se ale výrazně změnil. Magistrát plánuje takzvanou humanizaci magistrály, tedy úpravy, které mají ulevit provozu a celou oblast udělat přístupnější lidem.
Schválené studie změn se týkají úseku mezi Hlávkovým mostem, křižovatkou U Bulhara a Hlavním nádražím. Zásadní navrhované úpravy jsou ale plánem na další desetiletí.
„To, že komunisté zavedli magistrálu coby silnici dálničního charakteru přímo do centra, bylo jednoznačně chybou, kterou se musíme snažit nějak napravit,“ říká náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib z Pirátů.
Plány řeší město i se Správou železnic, které patří budova Hlavního nádraží. Rekonstruovaná má být celá odbavovací hala, její okolí a před Fantovou budovou má vzniknout i stromořadí, cyklopruhy a přechod.
Část úprav magistrály by ale mohla být připravená v příštích několika letech, doplňuje náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček z hnutí STAN: „V dohledné době bychom mohli mít tu magistrálu upravenou tak, aby pod ní byly třeba kulturní prostory a na ní se mohli pohybovat i chodci.“
Vedení města předpokládá, že do roku 2026 navíc magistrálu před budovou Národního muzea přetnou koleje, jako součást obnovení provozu tramvají z Vinohrad přes Václavské náměstí a před Hlavní nádraží.
Poslechněte si celou reportáž Adama Bejšovce i s dobovými zvuky ze slavnostního otevření tohoto úseku magistrály.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vuhledar není strategické místo. V Kyjevě se debatuje, proč přišlo stažení vojsk pozdě, říká ukrajinistka
-
Izraelci cílili na Hizballáh i před válkou v Gaze. Infiltrovali se mezi blízké Nasralláha, říká expert
-
Fotbalisté Plzně v Evropské lize znovu remizovali, zápas s Ludogorcem Razgrad skončil bez branek
-
Jana Magdoňová získala Kybercenu za pořad Antivirus