Ondřej Kepka říká, že focení musí být především radost
Za Ondřejem Kepkou jsme se vypravili k němu domů, abychom si popovídali o jeho lásce k fotografiím a focení vůbec. Doma má hned několik fotoaparátů, na jeden z nich jsme společně pořizovali i snímky a dělali portréty na Kubánském náměstí v Praze. Vyfotil i Patrika Rozehnala ve dvou různých režimech. Lepší je snímek s rozostřeným pozadím.
Jako člen Humoriády říká, že je těžké fotit úsměv. „Mnohdy je takový snímek neuctivý k tomu člověku.“ Kdysi se mu dokonce podařilo v Krkonoších vyfotit i včelku, která se v letu zastavila nad jeho druhým fotoaparátem na stativu, když fotil pohled do údolí. Fotografii má vystavenou v obývacím pokoji. Říká, že je fotograf „taškový“, rád nosí věci v nejrůznějších taškách. Největší fotografii dělal pro výstavu o tramvaji linky č. 8 v Praze. Byl to formát A0. Tehdy fotil Prahu na místech, kudy projíždí tramvaj s číslem 8. Fotil lidi, město, tramvaje. „Byla to krásná práce.“
Jak fotit letící špunt
S tátou kdysi fotili i výstřel špuntu ze šampaňského na Silvestra. Potíž byla v tom, že se tehdy fotilo na film a láhev byla vždy jen jedna, maximálně dvě. Byly tak Silvestry, těch byla většina, kdy se to nepovedlo. „Často jsme spoušť zmáčkli dřív, než špunt opustil láhev.“ Dnes už je to jednodušší. Takový výstřel můžete natočit na mobilním telefonu na video a ještě k tomu v kvalitě 4K. Pak už jen stačí vybrat příslušný záběr a fotka je na světě. Nebo se dá na fotoaparátu nastavit program více snímků za minutu a půjde to také. Obecně ale platí: „Musíte ten foťák stisknout dřív, než se to stane. Ale o kolik dřív, to je těžké říct, to si člověk musí vyzkoušet na toho Silvestra sám. Když máte pocit, že to letí, tak už je pozdě na to mačkat.“
Každý má fotit pro radost, ta se z toho nikdy nesmí ztratit. Těžko fotit, když jdete s větší partou městem. Chcete-li udělat hezké snímky na dovolené, najděte si chvilku sami pro sebe. Projděte si místa, kde chcete fotit, nechte na sebe to město působit. Pak teprve pořizujte snímky. A jestli si chcete vyfotit třeba Eiffelovku s takovým Pepíčkem, nechybujte jako většina lidí. Ti pošlou Pepíčka někam dál od fotoaparátu a fotí ho z dálky, s věží v pozadí. Tak nevynikne ani Pepíček, ani slavná vyhlídková věž. Zkuste to z podhledu. Nebojte si lehnout na zem a fotit Pepíčka z dlažby chodníku s Eiffelovkou nad ním.
Kvalita voní
Jako malý hrál Ondřej Kepka Honzíka v televizním seriálu Arabela. Na tu dobou vzpomíná rád. Například na scénáře, které byly tehdy tištěné na savém papíru na jakési předchůdkyni kopírky. Vypadaly jako napsané na stroji, ale nebyly. Tyhle scénáře charakteristicky voněly, jak Ondřej zavzpomínal: „Když scénář přišel domů, člověk měl pocit, že to je to umění, to je ta kvalita.“ Herci nezůstal ani legendární seriálový prsten, prý se všechny originály někam ztratily. A možná bychom byli i zklamaní, byla to prý jenom taková cetka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.