Podnikatel Radim Jančura: Do politiky bych nešel. Když se člověku daří, má velkou míru svobody
Radim Jančura provozuje známé žluté autobusy a vlaky a nedávno se z něj stal hoteliér. „Přemýšlel jsem, jak provozovat hotel levně a aby byl šťastný zaměstnanec. Takže pracovní doba je 6,5 hodiny a pivo za 2 eura.“
Radim Jančura jako podnikatel dostal řadu ocenění. Na prahu padesátky si koupil hotel v Rakousku a stal se z něj i hoteliér. „To je můj koníček a takový sociologický průzkum. Všimnul jsem si, že dochází lidi – chtějí méně pracovat a to nekoreluje s potřebou gastra. Tak jsem začal přemýšlet, jak provozovat hotel levně a aby byl šťastný zaměstnanec. To je trend, ale je to důležité. Takže u mě mají zaměstnanci pracovní dobu 6,5 hodiny. A mám tam českou partu lidí,“ říká podnikatel.
Vyzkoušel si i roli číšníka nebo pokojské. „Je důležitý umět nastavit normy zaměstnance. Takže když víte, za jak dlouho je možný uklidit velký pokoj, podle toho to můžete nastavit.“ Provoz hotelu se mu také daří držet levně. „Máme pivo za 2 eura, ale host si to musí natočit sám a přes čip pípnout. Je to založené na důvěře a já v lidi věřím.“
Nejdelší linka v Evropské unii
Po dvouletém období pandemie se začalo dařit i železniční dopravě. Jeho společnost začala vypravovat noční vlaky do Chorvatska, kam v létě vyrazil rekordní počet Čechů. „Pro cestovní kanceláře ty dva roky covidu byly opravdu hrozné, ale teď už to funguje a Chorvatsko se prodává skvěle. Ta rychlost vyprodání byla obrovská. Z Prahy do Splitu je to nejdelší železniční linka v Evropské unii, neexistuje nic delšího.“
Plánovali vyjet z Prahy i do jiných destinací, jako je Amsterdam nebo Brusel, ale to nedopadlo kvůli drahému provozu. „To by bylo neufinancovatelné, a to proto, že se během jedné trasy vymění několik posádek. Záleží, přes kolik států se jede. Oni si účtují plných 8 hodin pro každého, i když přejíždějí jen hodinu a půl. Dali nám tak vysokou cenu, že jen za zaplacení nákladů pro dva lidi bychom potřebovali 600 zaplacených jízdenek. Tak jsem pak ve Francii na přednášce před politiky řekl, co je potřeba změnit, že noční vlaky musí fungovat tak, jak funguje letectví, kde je na celou cestu jedna posádka. Dodal jsem, že jediné obory, které prodávají lidi s vysokou marží, jsou železnice a prostituce. A to se jim v tváři zračil úžas.“
Do politiky by nešel
Přestože se stýká s politiky, o vstupu do politiky neuvažoval. Myslí si, že lidí, co jdou do politiky zištně, je výrazná menšina. „Je jich hodně, co opravdu chtějí pomoct a něco dokázat, a hodně jich tam chodí z podnikání. Optimální politik je kolem 60 let, který opustí podnikání, prodá firmu a jde dělat pro stát.“
Vysvětluje, že když se člověku daří, tak může pracovat méně a má velkou míru svobody. „Když jdete do politiky, začínáte od znovu a pracujete minimálně 12 hodin denně. Ta práce je opravdu nesmírně náročná. A po padesátce už by měli lidé pracovat pro radost. Ale vím, že ne vždy to jde. Přesto bychom měli pracovat co nejdýl, ale méně a méně, protože to nás drží v kontaktu a ve společnosti.“
Proč si vybral hotel právě v Rakousku a proč zrovna v době pandemie? Co vidí jako pozitivum covidu? Jak popisuje virtuálního stevarda v jejich autobusech? Když vypukla válka na Ukrajině, byli první, kdo masivně vypravili vlaky na pomoc. Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.