Poprvé a naposled průjezd nákladními auty. Štvanická lávka zvládla zatěžovací zkoušky

27. červen 2023 15:00

Největší audioportál na českém internetu

Zatěžovací zkouška štvanické lávky | Foto: Natalie Máchová, Český rozhlas

Další informace přináší reportérka Natalie Máchová

Téměř dokončená lávka, která v létě spojí pražské Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanice má za sebou náročné zatěžovací zkoušky. Mostní specialisté zatížili konstrukci nákladními auty a před tím ji kontrolovaně rozkmitali, aby simulovali její extrémní zatížení. Tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty se otevře v létě.

Konstrukce lávky je už hotová, je usazeno zábradlí s osvětlením a pracuje se na napojení na okolní komunikace a terénních úpravách. Aktuálně nejdůležitější jsou na stavbě statické a dynamické zatěžovací zkoušky.

„Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky máme takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím – data z obou zkoušek využijeme pro přesné nastavení tlumičů kmitání, které budou v lávce zabudovány. Ihned po zkouškách také začneme s finální úpravou povrchů,“ uvedl projektový manažer Skanska Michal Kunc.

Zatěžovací zkouška štvanické lávky

„Konečně jdeme se stavbou Štvanické lávky do finále. Pokud všechny zatěžovací zkoušky dopadnou dobře, lávka se veřejnosti otevře v průběhu července. Štvanická lávka je opravdu unikátní stavba, co do konstrukce, tak do použitého materiálu. Hodně věcí na stavbě je zcela nových i z pohledu velmi zkušených stavebníků, a to především kvůli využití vysokopevnostního betonu, který se na stavbu lávky používá,“ říká Zdeněk Hřib (Piráti), I. náměstek primátora pro oblast dopravy.

Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.

autoři: Natalie Máchová , jmy | zdroje: Český rozhlas , Magistrát hl. m. Prahy