Pravidla stánkového prodeje. Jak nakoupit a nenapálit se?

Nakupovat dnes můžeme v kamenných obchodech, na internetu nebo v obchodních centrech. Čas od času se ale necháme zlákat nákupem u stánku. Jaké jsou podmínky stánkového prodeje, jaká jsou jeho úskalí a na co si dávat při nakupování u stánku pozor?
Nakupovat dnes můžeme v kamenných obchodech, na internetu nebo v obchodních centrech. Čas od času se ale necháme zlákat nákupem u stánku. Jaké jsou podmínky stánkového prodeje, jaká jsou jeho úskalí a na co si dávat při nakupování u stánku pozor?
Za provozovnu je považován každý stánek, včetně plátěného skládacího stánku na trhu či ulici, který každý den jeho majitel odváží domů. To samé platí i pro pojízdné prodejny.
Pokud mobilní provozovna stojí na pozemku, který patří obci, pak musí obec s jejím umístěním souhlasit. Stejně tak musí vedení obchodního centra povolit umístění stánku v rámci obchodního areálu.
„Každý stánek musí být viditelně označen. Musí být uvedeno, komu patří - to znamená jméno a adresa provozovatele, nebo název firmy a její sídlo, IČO, povolení a ideálně i provozní nebo prodejní doba. Tyto informace by na stánku měly být umístěné i ve chvíli, kdy je stánek zavřený,“ říká mluvčí portálu Poradna věřitele.cz Mgr. Kateřina Procházková.
I při stánkovém prodeji byste měli ke každému kupovanému zboží dostat účtenku pro případ reklamace. Pokud ji nedostanete automaticky, měli byste si ji vyžádat. „Jestli vám ji prodejce odmítne vystavit, nenakupujte u něj,“ radí Kateřina Procházková. Ve chvíli, kdy budete potřebovat zboží reklamovat, nemáte bez účtenky víceméně šanci a vše závisí jen na dobré vůli prodejce.
Údaje pro případnou reklamaci
Ideální by při nákupu u stánku bylo poznamenat si vyvěšené identifikační údaje prodejce. Anebo si je třeba vyfotit mobilem. „To pro případ, že byste přišli zboží vrátit nebo reklamovat a prodejce se svým stánkem už by na místě nebyl,“ vysvětluje Kateřina Procházková.
U některých dražších výrobků nabízených u stánku se může stát, že nemáme na jejich koupi dost peněz. V takové chvíli nám prodejce může nabídnout uzavření úvěrové smlouvy. To bychom ale podle Kateřiny Procházkové rozhodně neměli dělat.
„Jednak za zboží ve finále zaplatíte víc, než kolik reálně stojí. A navíc se z některých smluv, které jsou šikovně napsané, nedá vyvázat. Proto je nezbytné, když už se rozhodnete úvěrovou smlouvu uzavřít, si ji před podpisem důkladně pročíst.“
Pokud s koupeným výrobkem nejste spokojeni, můžete od smlouvy odstoupit. Musíte to ale udělat písemnou formou, a to nejpozději do 14 dnů od nákupu. Zároveň je nutné poslat výpověď doporučeným dopisem, ideálně na dodejku, aby byla jistota, že si ji prodejce převzal.
„Vypovědět musíte nejen kupní ale i úvěrovou smlouvu. A musíte pochopitelně spolu s tím poslat zpátky i zakoupené zboží. Svoje rozhodnutí nemusíte navíc nijak zdůvodňovat,“ připomíná Kateřina Procházková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.