Přechod Rákosového moře
Izraelský univerzitní profesor Ješajahu Leibowitz, který zemřel před 16 lety, patří dodnes k nejpronikavějším moderním komentátorům Tóry. Následující úvahu věnoval části biblické Druhé knihy Mojžíšovy, která se včera četla při šabatové bohoslužbě.
Čtení z Tóry, zahrnující 17. verš 13. kapitoly až 16. verš 17. kapitoly, přibližuje velký zázrak přechodu Rákosového moře. Poté, co lid Izraele Božím přispěním unikl egyptským pronásledovatelům, zapěl spolu s Mojžíšem vznešenou oslavnou píseň k poctě Hospodina. Předcházela jí slova: „I bál se lid Hospodina a věřil v Něho i jeho služebníka Mojžíše.“
Tento velkolepý příběh záchrany Izraele však ve skutečnosti zaujímá jen polovinu našeho šabatového čtení z Tóry. V její druhé části nacházíme podvakrát místo slova „věřili“ výraz „reptali“ a namísto lyrismu Písně Rákosového moře se setkáváme s prozaickou šedí bytí; vodou, která byla hořká, hladem a hledáním chleba. Jistě, znovu přichází zázrak - zázrak seslání nebeské many. Dochází však k němu ve světě, který již není světem zpěvu, ale pokušení a hádky. Lid navíc ztratil víru a odvažuje se ptát: „Zdali je Hospodin mezi námi, nebo ne?“
Tóra nás tentokrát učí něco velice důležitého; totiž že zázrak, Boží zjevení, dokonce i oslava tohoto zázraku, která člověka vede k oslavné písni - všechny tyto projevy jsou jen přechodnými epizodami bez vlivu na další události. To, co přetrvává, není poezie života, ale jeho próza. A právě jako součást této „prózy života“- reptání a stěžování si - byla Izraeli darována Tóra: Hospodin dal lidu Izraele zákon a právo.
Toto naučení je neocenitelného dosahu. Z náboženského hlediska se každý zázrak nebo nadpřirozený úkaz ukazuje pro vznik víry jako bezvýznamný a v každém ohledu nedůležitý. Generace, která viděla divy a zázraky, nevěřila. Promlouvala o víře jen bezprostředně pod dojmem přestálého nebezpečí. Chvíli nato bylo již vše zapomenuto.
Naproti tomu z dějin víme, že po celá staletí po tomto nezdaru povstávaly četné generace, v nichž mnoho lidí, nejen několik význačných osobností, zůstalo věrných Bohu a Tóře i za cenu mučednictví. Tyto generace nebyly přítomny Božímu zjevení, neviděly zázraky a divy, nepoznaly proroky, jejichž hrdlo se rozechvívalo Božím slovem. Co víc, Bůh jim ani nepomohl v jejich těžkostech, ani je nezachránil z jejich bídy. A přesto tyto generace věřily.
Mezi přirozeným řádem, v němž člověk žije, a lidskou volbou a rozhodnutím přijmout jho Božího království, Tóry a jejích příkazů neexistuje vztah. Toto rozhodnutí může vycházet jen z člověka samého. Není-li tomu tak, patří-li k lidu tvrdé šíje, potom ani samotný Boží zásah nemůže člověka dovést k přijetí jha Nebeského království, království Tóry a jejích příkazů.
Je nemožné, aby víra byla dána zvenčí. Může růst a sílit jen díky úsilí člověka, jeho rozhodnutími a jeho volbou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.