Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka parkuje v Lužné u Rakovníka
Jestli vám učarovala historická železnice, měli byste se někdy zastavit v Železničním muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka ve Středočeském kraji. Areál muzea je umístěn u železniční stanice Lužná, v nádherné přírodě na okraji křivoklátských lesů.
Ve zdejších sbírkách jsou k vidění parní lokomotivy různých kategorií a období i historické motorové lokomotivy, motorové vozy i ukázky technických zařízení na železnici. Pravidelně se tu také konají nostalgické jízdy historických vlaků.
Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv patří jeden z čerstvých přírůstků muzea - lokomotiva 310.076. Byla vyrobena v roce 1899 v rakouské lokomotivce ve Floridsdorfu a na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu sloužila až do padesátých let dvacátého století.
K dalším zajímavým zástupcům parní éry se řadí provozní lokomotiva 434.1100 „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. O kvalitě jejich konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy byly vyřazeny z provozu až v sedmdesátých letech dvacátého století.
Zástupcem elitních rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je neprovozní stroj 387.043 „mikádo“ rovněž ze sbírek Národního technického muzea, který na první pohled zaujme zejména průměrem svých kol, jež se blíží dvěma metrům. Lokomotivy této řady se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích a byly z nich postupně vytlačeny až po příchodu modernějších lokomotiv řad 498.0 a 498.1 „albatros“ na přelomu čtyřicátých a padesátých let.
Příslušníkem vrcholu parní trakce je tendrová lokomotiva 477.043 „papoušek“, která byla Československým státním drahám dodána pro příměstskou a lehkou rychlíkovou dopravu v polovině padesátých let dvacátého století, tedy již v době nástupu elektrické trakce. Lokomotivy této řady se v provozu udržely téměř do konce sedmdesátých let.
Areálem muzea vás provezou úzkorozchodné lokomotivy
V expozici si můžete prohlédnout také „brejlovce“ T 478.3101, „čmeláka“ T 669.0001 nebo zástupce legendárních ruských „sergejů“ T 679.1600. V muzeu také provádějí údržbu úzkorozchodných vozidel – parních a motorových lokomotiv, které byly používány v hutních provozech v Kladně. Provozuschopné lokomotivy jsou pak spolu s upraveným vozem používány k projížďkám po úzkokolejce v areálu muzea.
Ve vnitřní expozici zabírá největší plochu sál se zaměřením na éru parní trakce. Vedle modelů je tu vystavena řada dokumentů, fotografií, trojrozměrných exponátů i různých částí lokomotiv. Rozsáhlá je také expozice zabezpečovací a sdělovací techniky. Uvidíte tu také výpravku, svítilny, jízdenky nebo kleště průvodčího.
Skutečnou raritou je ale salonní vůz prvního československého prezidenta T. G. Masaryka z roku 1930. Celý vůz si můžete zblízka prohlédnout z rampy, která je hned vedle vozu. Uvnitř uvidíte soukromou ložnici a salonek, ve kterém prezident přijímal během cest významné návštěvy. Hned vedle se nachází jídelna a přípravna pokrmů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nový ministr Kulhánek je na Jesenicku. ‚Nevezu kufříky peněz, potřebuji reálnou zpětnou vazbu,‘ říká
-
Počet nakažených covidem stoupá. ‚Vidíme jen špičku ledovce,‘ varuje epidemiolog
-
Vědí, že mají většinu, tak to válcují. Jmenování Kulhánka mě děsí, hodnotí vládu Maříková z SPD
-
Interpol chce identifikovat 46 žen. Jejich pozůstatky našel po celé Evropě, žádá o pomoc veřejnost