Vejhybka - nádraží tak staré, že už si nikdo přesně nepamatuje, kdy bylo zprovozněno
Nejstarší středočeské nádraží je nádraží v Kladně. Severní státní dráha z Vídně přes Brno a Olomouc do Prahy, zprovozněná v roce 1845, totiž nebyla první železnicí v kraji. O 15 let dříve se rozjely první spoje takzvané lánské koněspřežky.
Nádraží v Kladně je tak staré, že už si nikdo přesně nepamatuje, kdy bylo zprovozněno. Bylo to pod názvem Vejhybka buď 21. března nebo 21. května roku 1830. Z nádraží Praha, později Praha Bruska, dnes Praha - Dejvice jezdily do Kladna vlaky tažené koňmi. Od roku 1833 se jezdilo přes Kladno až do lánské obory.
Provoz na kladenském nádraží se zastavil už o rok později, protože provoz dráhy se ekonomicky nevyplatil. V roce 1836 byl provoz obnoven pod novým provozovatelem a zároveň se začala připravovat úprava dráhy na širší rozchod a na parní provoz.
Název Vejhybka mělo nádraží nejpravděpodobněji podle propojení k místním vlečkám. První parní vlak od Prahy přijel do Kladna po přebudované dráze 5. listopadu 1855 a od té doby se podoba nádraží a hlavně kolejiště více méně neměnila. Nádraží bylo poškozeno na sklonku války. 17. dubna 1945 zničil spojenecký nálet především točnu v místním depu.
Poslední den roku 1968 byla zrušena kladensko-nučická dráha, určená k transportu vápence z lomů Mořina do kladenských železáren. Zanikl tak naprostý unikát, úrovňové kolejové křížení na otevřené trati mezi Buštěhradskou dráhou a dráhou Kladensko nučickou. Křížení bylo mezi Kladnem a Pleteným Újezdem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.