Z nově opravené vozovky mezi Oticemi a Všechromy u Prahy nabrali silničáři vzorky jádrový vrtákem. Vyhodnocení prozradí kvalitu opravy

Více informací v reportáži Jakuba Vika
Středočeští silničáři chtějí v následujících letech podrobněji kontrolovat kvalitu oprav silnic. Odborná firma proto bude pomocí vrtáků sbírat vzorky z nově opravených cest a následně je v laboratořích vyhodnocovat, stejně jako u zrekonstruované vozovky mezi Oticemi a Všechromy u Prahy. Případné nedostatky pak bude muset firma provádějící opravu v rámci reklamace odstranit. U zkušebních vrtů byl reportér Jakub Vik.
Vrtací stroj velikosti vozíku za auto se zakousává do silnice pomocí diamantové korunky. Z vozovky vyvrtá vzorek, který váží kolem tří kilogramů.
„Je to takový válec o průměru 10 cm. Tato jemná část je stará komunikace před frézováním a tady je vyrovnávka, to je ta světle šedá část. A ta barevnější část, to je obrusná vrstva. Vidíte, že se to skládá z různých typů kameniva,“ popisuje odebraný vzorek Petr Neuvirt ze silniční laboratoře Viakontrol.
„Tenhle vzorek bude putovat do laboratoře, kde bude vysušený. Kalibrovaným měřidlem přesně změříme jeho tloušťku na celý milimetry. Určíme i míru zhutnění, mezerovitost a další parametry, který sledujeme a jsou určující pro kvalitu. Do 24 hodin máme kompletní výsledek,“ doplňuje Neuvirt.
Oběry vzorků nezanechají na vozovce stopy
Silničáři odebrali kolem 12 vzorků a po každém zůstává otvor o průměru 10 centimetrů. Ty zaplní štěrkovým materiálem a posledních 5 centimetrů nahoře utěsní asfaltovou směsí za studena. Povrch vozovky tak bude opět černý a lesklý.
Středočeští silničáři počítají v následujících čtyřech letech s několika stovkami kontrol kvality, jak potvrzuje mluvčí středočeské krajské správy a údržby silnic Petra Kučerová. „Chceme, aby práce našich dodavatelů a potažmo silnice byly opraveny kvalitně tak, aby sloužily co nejdéle.“
Kontroly kvality vítá i firma Skanska, která tuto silnici opravila. „I když si děláme kontroly v průběhu výstavby, tak vždycky je dobré ověřit to třetí stranou, protože kvalitní práce znamená menší pravděpodobnost výskytu záručních závad, a tím pádem méně nákladů na jejich odstranění,“ říká její mluvčí Ondřej Šuch.
Kromě kontrol kvality nových cest si středočeští silničáři nechají monitorovat taky aktuální stav těch ostatních. Pomoci to má mimo jiné v plánování jejich oprav.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rod: Sázka na obranný průmysl může být naším pilířem na 20 let. Po válce bude třeba naplnit sklady
-
Rusko je připraveno na mír, ale musí se mu vyhovět, říká politolog Just
-
Sparta po devíti ligových výhrách v řadě prohrála, nestačila na Liberec. Jediný gól vstřelil Višinský
-
‚Parchant jeden.‘ Schillerová se opřela do premiéra Fialy kvůli schůzce o obraně. Podle něj ztrácí nervy