Železné mostní konstrukce patří k největší exponátům Muzea silnic ve Vikýřovicích
Nádvoří Muzea silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je plné silničářských strojů a zařízení. K vidění jsou tam ovšem i exponáty rozměrnější, například tři obloukové železné mosty, které donedávna překlenovaly významné řeky regionu. A také unikátní lávka pro pěší z nádraží v nedalekém Šumperku.
Cesta mostů z běžného provozu do muzea byla poměrně rychlá. Ve chvíli, kdy přestaly vyhovovat zvyšujícímu se provozu na silnicích, byly sejmuty a nahrazeny moderními mostními konstrukcemi. Naštěstí neputovaly do šrotu jako desítky jejich předchůdců, ale díky nadšencům ze Správy a údržby silnic se rozhodlo o jejich převozu do nového muzea silnic, kde doplnily vnitřní expozici věnovanou silničním mostům jako takovým.
Mosty jsou pro zdejší region typické. V minulosti jich stávalo mnohem víc, protože je vyráběla železářská společnost bratří Kleinů v Sobotíně. Její mostní konstrukce pak sloužily nejen v kraji pod Jeseníky, ale po celé monarchii. Dodnes najdeme některé výrobky této firmy například v Krnově, u Vídně nebo v Maďarsku. Firma používala obloukové a nosníkové mosty na stavbách, které sama budovala.
Nejstarší most sloužil nejdéle
Zmíněné tři mosty z muzea ve Vikýřovicích ovšem stávaly na Šumpersku. Nejstarší pochází z roku 1888, který původně překlenoval řeku Třebůvku v Moravičanech. Je z mostů v muzeu také největší a pozoruhodný je i netypickým zavětrováním oblouků v horní části příhradových oblouků. Dosloužil v roce 2009. Jeho nosnou konstrukci tvoří dva ocelové, nýtované parabolické nosníky o výšce 3,95 metru a délce 30,6 metru.
Jen o něco mladší je stavba, která stávala na hranici katastrů obce Hrabenov a Ruda nad Moravou a překlenovala řeku Moravu. Most vyrobený v roce 1893 přežil i katastrofální povodeň v roce 1997. Osudnou se mu však stala omezená nosnost a malá šířka. I díky ní byl v roce 2007 snesen a umístěn do muzea.
Nejmladší ze zdejších třech silničních mostů je oblouková konstrukce mostu původně umístěného nad řekou Moravskou Sázavou na moravsko-české hranici nedaleko Hoštejna. Vznikl v roce 1900. Byl snesen už na konci devadesátých let, a protože tehdy muzeum silnic ještě neexistovalo, byl dlouhá léta uskladněn na Správě a údržbě silnic.
Železná lávka pro pěší bude znovu sloužit lidem
Kromě mostů se v muzeu silnic nachází ještě jeden železný unikát, který původně sloužil pěším. Lávka, která stála při Lidické ulici v Šumperku, umožňovala lidem bezpečně překonat seřazovací část šumperského nádraží, kde sice dodnes existuje přejezd, ale stejně jako kdysi zde častý posun neumožňuje bezpečný přechod kolejiště.
Lávku vyrobily železárny v Brance u Opavy v roce 1914. I když už dlouho nesloužila k přechodu přes kolejiště, ještě v devadesátých letech stála nad šumperským nádražím. Skončila nakonec v muzeu, ale existuje záměr, kdy by po důkladné opravě opět mohla sloužit veřejnosti. Mohla by totiž převádět do muzea návštěvníky přes frekventovanou silnici I/11 v sousedství muzea.
Kromě venkovních exponátů mostních konstrukcí stojí za vidění i vnitřní expozice muzea věnovaná mostům. V ní se mimo jiné dozvíte, jaký byl vývoj mostního stavitelství od pravěku až po moderní mosty překlenující například mořské úžiny.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ANO má stabilní podporu, zatímco voliči vládních stran lavírují a zvažují vůbec účast, ukazují přelivy
-
Ministr Vlček: ČEZ dá miliardy do výrobce malých reaktorů Rolls-Royce. Smlouva je před podpisem
-
Green Deal je dobrá věc, ale dávat bohatým dotace není logické, tvrdí Sympatizující s ochranou klimatu
-
Z Česka se stává evropská pračka na peníze. Blažkův resort kvůli tomu finišuje legislativní změny