Automobilka Škoda začínala jako malá továrna s 33 dělníky
Emil Škoda měl na startu profesní dráhy velkou výhodu – poměry, z nichž pocházel, vskutku nebyly chudé.
Studoval na několika technických vysokých školách, pak si odbyl praxi v cizině, a po návratu domů, teprve sedmadvacetiletý, nastoupil roku 1866 do plzeňské strojírny hraběte Valdštejna-Vartenberka jako vrchní inženýr. Hned přemýšlel o tom, co a kde by se dalo dělat lépe, jak strojírny modernizovat, aby obstály v konkurenci.
Jenže než by se hrabě pouštěl do nějakých novot, raději Škodovi strojírnu prodal. Emil se vrhl do úprav. Peníze dodali rodinní příbuzní. A taky se uměl výhodně oženit. A tak 12. června roku 1869 vznikla Škodovka.
Malá továrnička s třiatřiceti dělníky zakrátko vyrostla v obrovský strojírenský podnik se světovou reputací. Emil Škoda osobně řídil provoz, chtěl být u všeho, o všem rozhodovat. Práce pro něj byla vším.
Po padesátce se u něj začaly projevovat důsledky permanentního duševního a tělesného vypětí. Lékaři doporučovali dovolenou a klid. Poslechl, avšak 8. srpna 1900 ve vlaku cestou z lázní náhle zemřel. Strojírenská firma Škoda však přežila a šla s dobou. Roku 1925 přibrala do svého bohatého sortimentu automobily, které jsou dnes nejviditelnějším produktem značky Škoda.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://strednicechy.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://strednicechy.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/c61cb9fdb5b8bd1e1a6d06ebcb7110e7.jpg?itok=4Fwwcnre)
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka