Dveře metra vám strojvedoucí schválně před nosem nezavře. Zjistěte, jak funguje ovládání soupravy
Denně přepraví metro přes milion cestujících, ve špičkách jezdí soupravy každé 2 až 4 minuty. Co všechno musí strojvedoucí metra ovládat? Přímo v kabině soupravy natáčela létající redaktorka Sabina Vosecká.
„V momentě, kdy čelo, tedy špička toho vlaku, vjede do stanice, ozve se hlášení o názvu stanice. A otevřou se dveře,“ ukazuje názorně strojvedoucí Lukáš Lyčka ovládání soupravy metra.
Při odjezdu pak spustí tradiční hlášení: „Ukončete, prosím, výstup a nástup, dveře se zavírají.“
„Máme zavřené dveře a souprava odjíždí. A jak jste mohla vidět, ten impulz od těch dveří byl po skončení hlášení bez mého zásahu. Spousta lidí si myslí – on mi to strojvedoucí zavřel před nosem. Ve skutečnosti o tom čase zavření bylo rozhodnuto spuštěním té relace. To, že někdo na poslední chvíli začal dobíhat, už je pak situace další, která vznikla poté,“ vysvětluje Lukáš Lyčka.
Strojvedoucím vozů metra je už 18 let, ale přiznává, že jeho sen to nebyl. „Byla to spíš poskytnutá příležitost. Byla to pro mě možnost dělat nějakou práci, za kterou se nemusím stydět, která slouží k něčemu, co je hned vidět. Někdo někam cestuje, já ho odvezu, dostane se tam včas a rychleji než povrchovou dopravou nebo svým osobním autem.“
Dopravní podnik hlavního města Prahy pravidelně školí budoucí řidiče. Výuka, která zahrnuje praxi, teorii i psychologické testy, trvá půl roku. Práce strojvedoucího je ale zatím čistě mužská záležitost. Na rozdíl od řidiček tramvají se zatím do kabiny strojvedoucího metra žádná žena neposadila.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Resort zdravotnictví zaplatil odškodné ženám, kterým ústav odmítal vydat informace o porodech
-
S násilím je to na obou stranách stále horší, popisuje polsko-běloruskou hranici humanitární pracovnice
-
ONLINE: V Moskvě panuje ‚špionománie‘. Hon na údajné vlastizrádce děsí ruské vědce
-
Týdeník iROZHLASu: detaily k největší špionážní akci v Česku. Pomohla náhoda a postřeh vyšetřovatele