Kolín – místo, kde dvakrát zbořili a znovu postavili nádraží
Nádraží v Kolíně je nejfrekventovanějším nádražím ve středních Čechách. Správa železniční dopravní cesty uvádí, že jím denně projde 19 tisíc cestujících. Do Kolína vede celkem pět železničních tratí ze směru od Prahy, Olomouce, Ledečka, Havlíčkova Brodu a Velkého Oseku.
Minulý týden tu slavnostně dokončili rekonstrukci nádražní budovy, která se vrátila do funkcionalistického slohu, ve kterém byla původně postavena. Současná rekonstrukce, která má stát čtvrt miliardy korun, probíhá v několika etapách. Perony a nádražní budova jsou už hotové, zbývají ještě výtahy a nový podchod ke Starokolínské ulici.
Zajímavé je, že Kolín je zároveň nejčastěji vyměňovanou železniční stanicí v kraji. Současná, nově opravená budova, je totiž dokonce už třetí. První nádraží se tu začalo stavět v roce 1845, nádražní budova stála 40 tisíc zlatých a kolejiště na jednokolejné trati mělo koleje celkem čtyři.
Po pouhých 24 letech se malé nádraží přestavělo na železniční uzel s novou výpravní budovou podle návrhu Karla Schlimpa. Druhé kolínské nádraží byla ve skutečnosti nádraží dvě, která měla společnou budovu mezi sebou. Až do roku 1938 tu stály první a druhá nádražní budova vedle sebe.
Při radikální přestavbě železničního uzlu tu vyrostla třetí budova podle návrhu Vladimíra Weisse. Třetí nádražní budova vyrostla na místě té první a druhá padla ve stejné době za oběť úpravám kolejiště. Mimochodem ze čtyř průjezdních kolejí je v současné době už 13.
Pozdější změny v podobě nádraží už má na svědomí pouze spojenecké bombardování a socialistické chátrání. Současná podoba opravené budovy ještě není kompletní. Chybí ještě hodiny. Na návrhu jejich ztvárnění se prý ještě pracuje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.