Koněspřežka Linec – České Budějovice: Na trati dlouhé necelých 129 kilometrů bylo deset zastávek

Koněspřežná dráha z Českých Budějovic do Lince se začala budovat jako první železnice tohoto typu v kontinentální Evropě. Především proto, že šetřila dopravní náklady.

Při jízdě po kolejích byl kůň schopen utáhnout násobně víc než ve formanském voze. S myšlenkou koněspřežky přišel stavitel František Josef Gerstner, jenže její realizaci zbrzdily napoleonské války.

Výstavby se ujal až jeho syn František Antonín, profesor na vídeňské polytechnice, který 7. září 1824 obdržel privilegium ke stavbě a provozu „železné silnice“ na dobu padesáti let.

Stavět se začalo v červenci následujícího roku a pravidelná doprava byla zahájena 1. srpna 1832. Po koněspřežné železnici se vozila sůl z Rakouska do Čech, ale i jiné suroviny, a postupně přibyla i osobní doprava.

Na trati dlouhé necelých 129 kilometrů bylo deset zastávek, na šesti z nich bylo možné vyměnit unavené koňské potahy za odpočaté. Cesta trvala čtrnáct hodin, vozy z obou konečných vyjížděly pravidelně v pět hodin ráno a křižovaly se u hornorakouského Kerschbaumu. Existence ve své době největšího železničního projektu u nás skončila po čtyřiceti letech, v prosinci 1872.

autor: Jitka Škápíková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.