Miloš Kout sesbíral tisíce nálepek ze zápalek. Díky jeho nálepkám procestujete celý svět
Nálepka z krabičky od zápalek může být umělecké dílo. Přesvědčí vás o tom filumenistická výstava v Muzeu Mladoboleslavska. Sběratel Miloš Kout sesbíral za svůj život tisíce nálepek a sběratelskou vášní nakazil i svoje potomky.
Sběratel Miloš Kout zemřel před dvěma roky. O sbírku teď pečuje jeho vnuk Adam Kout, který pracuje jako archeolog v Muzeu Mladoboleslavska. Výstavu „Československé zápalkové nálepky pro domácí trh a vývoz“ připravil na počest svého dědečka. „Každý v rodině něco sbíráme,“ usmívá se Adam Kout, který se stal vášnivým sběratelem, stejně jako jeho dědeček i tatínek. Ve sbírkách mají mince, pohlednice, ale také třeba historické motocykly.
Jedinečná sbírka zápalkových nálepek je k vidění poprvé. „Děda se zaměřoval především na období Československa od roku 1918,“ ukazuje Adam Kout nálepky z produkce celosvětově známé značky Solo Sušice, ale i dalších menších výrobců. „České sirkárkárny dodávaly zápalky do celého světa, takže se můžeme setkat s opravdu podivnými motivy.“ Malá umělecká díla v podobě zápalkových nálepek zpodobňují indické panovníky, slony, ale také budovatelská hesla z padesátých let.
„Sběratelů ubývá a ubývá i možností, jak tu sbírku doplňovat nebo případně jak s tou sbírkou začít. Každopádně je to pořád možné a filumenistický svaz bude rád za každého nového člena,“ říká Adam Kout.
Výstava zápalkových nálepek bude v Muzeu Mladoboleslavska k vidění do 3. května.
Nejposlouchanější
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.





