Miroslav Bobek v Tandemu

27. leden 2011
Tandem

V talkshow Tandem Jana Rosáka byl jako host Mgr. Miroslav Bobek, ředitel ZOO Praha. Prozradí, jaké má zkušenosti s vedením v zoologické zahradě a kdo ho přivedl k práci v rozhlas.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z Tandemu vás opět zdraví Jan Rosák. Dnes vám představím hosta, který má s rozhlasem mnoho společného, ale především je to, já si dovolím říct, vizionář, ale je to muž, který své vize dovede realizovat a tím nám ostatním dělat život barevnější. Vítám ředitele pražské zoologické zahrady, magistra Miroslava Bobka. Dobrý den.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ovšem ještě dřív, než se vydáme do zoo, kam se samozřejmě těšíme, tak to vezmeme oklikou přes Mladou Boleslav.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tu Mladou Boleslav v souvislosti s mým hostem Miroslavem Bobkem jsem zmínil pochopitelně jako místo narození, nebo jsem se spletl?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
No, tak místo narození to je, ale tak samozřejmě v posledních desetiletích ta narození jsou v porodnicích okresních měst, takže já sice ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pak, že s tím nesouvisí ...

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
... mám místo narození Mladou Boleslav, ale pokládám se za Hradišťáka, za mnichovohradišťského rodáka, což dokonce tím, že jsem přišel do zoo, tak všude se psalo, že jsem z Mladé Boleslavi, tak jsem musel svým spoluobčanům Hradišťákům do místního časopisu napsat, že opravdu tedy se za Hradišťáka dál považuji a že to vlastně je takový ten mediální šum trošku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A v Mnichově Hradišti jste tedy strávil převážnou část vaše dětství i mládí?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ano, ano, celé dětství a vlastně až do doby, kdy jsem odešel na vysokou školu do Prahy, tak jsem tam pobýval trvale a potom ještě dlouho jsem se tam vracel jako do svého trvalého bydliště z koleje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mnichovo Hradiště je takové ne příliš velké, ale zase ne úplně malé město. Kolik má?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Asi ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
10? 

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
... 10 tisíc, teď už asi to bude víc. Ale vždycky tak kolem 10.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale v podstatě se tam dá prožívat dětství kluka na venkově, se dá říct? To znamená, i se zvířátky na zahradě na dvorku, co?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
I tak, ale má to výhodu, vlastně takového středně velké městečko, v tom, že vlastně spojuje ty výhody určité města, že tam máte kino, že nedojíždíte do školy a podobně a současně právě, jak jste říkal, venkova, protože jsou tam zahrádky nebo se dá vyjít kousek za město a jste jakoby, jako na venkově. Ale má to samozřejmě jednu zásadní nevýhodu, kterou Pražáci vlastně asi nikdy nepoznaj, a sice, že vás každý zná. Každý přesně ví, zvlášť, když jste tedy učitelské dítě, no tak to už dvojnásob, takže jste neustále pod dohledem a nemůžete si dovolit vlastně téměř žádnou lumpárnu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozumím tomu dobře, že jste vy byl učitelským dítětem?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ano, maminka je učitelka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je opravdu, jak se říká, o ústa, protože člověk nesmí tolik lumpačit, jak by za normálních okolností anonymně téměř lumpačil a navíc ...

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ještě to očekávání nesmí zklamat, že jo, že dítě učitelky a to, tak jako u normálních lidí se to očekává, že něco provede, ale syn učitelky, no to ..., a ještě, když máte kamaráda syna učitelky, no, tak to už je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to tedy bylo s vašimi dětskými touhami? Chtěl jste tak jako maminka být učitelem, nebo ...?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ne, to ne, to ne, že bych chtěl být učitelem, to v žádném případě. Ale vlastně já, když se ptáte na moje dětství, tak já mám pocit, že to bylo pořád tak jako rozhodování mezi technikou a přírodou a vlastně projekty jak technické, tak řekněme nějak přírodovědně zaměřené už od školky jsme s kamarády dělali. Když říkám projekty, tak to prostě, že jsme dělali, řeknu teď příklad velmi jednoduchý, ptačí budky na jedné straně, na druhé straně samozřejmě různé záležitosti technické ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vozítka a podobně.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ano, přesně tak. A ono to vlastně jaksi bylo i tím, že můj tatínek byl konstruktér v Liazu v automobilce, která už neexistuje, a maminka učila zeměpis a přírodopis. Takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou jasné 2 vlivy, ano.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Takže ty vlivy jsou jasné. Navíc maminčin tatínek, můj dědeček byl vášnivý myslivec a rybář a vlastně moje takové ty rané dětské vzpomínky jsou spojeny třeba s tím, že mi kreslil různá zvířata a podobně. Takže jaksi ono to asi jinak dopadnout nemohlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že abyste oběma učinil radost, tak by se z vás musel stát Hanzelka a Zikmund, tak, abyste jel objevovat třeba nové světy, nová zvířata a přitom jet na ...

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ve zkonstruovaném autě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, v autě.

/ Přerušeno živým vstupem /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já jsem vlastně v těch svých posledních slovech před písničkou nebyl až tak úplně vzdálen pravdě s tím, že jsem řekl, že u Miroslava Bobka, současného ředitele pražské zoologické zahrady to směřovalo všechno k tomu, že se stane Hanzelkou a Zikmundem v jedné osobě a pojede na různé expedice na nějakém sofistikovaném nákladním autě, vyvinutém třeba tatínkem. Ale ono to v podstatě tak trošičku pak nakonec dopadlo, protože jste v budoucnu, v dalekém budoucnu stál v čele různých expedic, které směřovaly do Afriky a podobně.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
A ono, když se o tom takhle bavíme, tak vlastně mě došlo, že ta první výprava, kdy jsme doprovázeli, nebo první známá velká výprava, kdy jsem doprovázeli čápici Kristýnu z Čech do Senegalu, tak vlastně v tom jsme měli 2 auta, jednak džípa a také právě upravený kamion Liaz, byť tedy ne podle mého návrhu. A ta technika tam samozřejmě byla, protože ten čáp nesl na zádech pověstný batůžek - satelitní pozemní vysílač.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, na co se vás teď chci zeptat, pane Bobku, tak v podstatě s tím velice úzce komunikuje, protože zvířata jsou dnes pod dohledem špičkové techniky, kamer a podobně, začalo to vlastně Odhalením, to jste ještě inicioval jako ředitel stanice Leonardo, pracovník Českého rozhlasu.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Z Českého rozhlasu, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pokračuje to dál. Čili chci se zeptat, jestli tahle ta konjunkce té moderní technologie a zvířat se třeba v zoologické zahradě plánuje i nadále, to znamená, využívat té techniky tak, aby jednak zvířata byla sledována a jednak, aby se pomáhalo.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Víte, ono, to je možná otázka, která směřuje k více odpovědím, protože tu techniku můžeme používat jednak, řekněme ke sledování zvířat, to jsou ty vysílače na čápech, kdy chceme třeba zjistit tedy, kam migrují, nebo jsou to kamery, dejme tomu, i v pavilonech v zoologické zahradě a další technická zařízení. Já, pokud jde o tuto techniku, která se používá přímo ke sledování zvířat, tak vznikl možná dojem, že za chvíli budou v zoo u všech zvířat kamery a všechna ta zvířata budou na webu. To já si myslím, že to nemá smysl to s tou technikou v tomto ohledu přehánět. Protože prostě ono se to okouká a vždycky tam musí být myšlenka. Jenom s tou technikou prostě daleko nedojdete. A myšlenka, doufám, že nosná, byli ti čápi, Odhalení, kdy nešlo vlastně o ty kamery, ale o to, že jsme parodovali ty kontejnerové reality show - Big Brothera a podobně. A ta technika vždycky je jenom, nebo byla jenom prostředkem k tomu, dosáhnout určitého cíle. Ano, pokračujeme v těch internetových přenosech. Nedávno třeba bylo v přímém přenosu narození žirafího mláděte, nebo líhnutí varanů komockých. Ale tam vždycky je také něco jiného ještě, než ta technika. Žirafa samozřejmě je krásné, nesmírně oblíbené zvíře, ti varani komočtí, to vlastně ještě nikdo nebyl přímo u toho, když se líhli a ještě nikdo neudělal až takhle kvalitní záznamy jejich líhnutí. Čili my v těch, třeba v těch přenosech pokračujeme, ale vlastně i třeba já některé kolegy už trošičku odrazuji od toho, abychom jich dělali příliš mnoho, protože proč vlastně bychom měli sledovat všechna narození mláďat? Vždyť to by nikam nevedlo. Pak samozřejmě ale je tu použití techniky, řekněme doplňkové, nebo k tomu, abychom v případě zoologické zahrady dali jejím návštěvníkům nějaké doplňkové informace, abychom je seznámili s tím, co já označuji jako nějaký kontext, jako ty souvislosti, když se dívají na nějaké zvíře, tak samozřejmě jaksi to zvíře samo o sobě je úchvatné, je v nějakém prostředí, kdy se snažíme i jeho úpravou jaksi nějak podtrhnout to, odkud to zvíře pochází, kde žije. Ale samozřejmě tam těch souvislostí je mnohem víc a ty bychom chtěli časem prezentovat právě také, ale nejenom za pomoci technologií. Já, když to řeknu na velmi jednoduchém příkladu, ono to teď je tak na zkoušku vlastně, nebo jako první vlaštovka u té nové expozice člunozobců, máme tam velký multi-touche displeje, velkou obrazovku dotykovou, kdy vlastně ten návštěvník, který se chce o člunozobcích dozvědět víc, tak si vybírá, pouští si videa, prohlíží si obrázky, čte si krátké texty a podobně. Čili to je jakoby to druhé použití techniky, které vlastně v podstatě, pokud jde o rozsah použití, tak ten by měl být z mého pohledu v zoo mnohem větší.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Od současnosti, kdy je magistr Miroslav Bobek ředitelem pražské zoo, se vrátíme zase trošičku zpátky, protože vy jste vystudoval zoologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Pak jste se mohl rozhodnout pro spoustu zaměstnání, která by se zoologií souvisela mnohem víc, než vaše práce v rozhlase. Co nakonec převážilo ve prospěch rádia?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Víte, já vždycky vlastně, už když jsem na tu školu šel, tak ve mě byla taková ta, měl jsem taková popularizační tendence. Já už na gymplu jsem psal, že jo, v Mnichově Hradišti článečky tam do místního zpravodaje a podobně a vlastně ono to potom, po té škole nebylo tak, že bych jaksi odpromoval a začal přemýšlet, jako co teda budu dělat dál. Já vlastně už během studií jsem začal v rozhlase pracovat, mě do rozhlasu přitáhl, přivedl pan doktor Kleibl, dlouholetý redaktor Meteoru, s tím, že vlastně časem bych po něm měl Meteor převzít. Já nikdy nezapomenu na první natáčení, ono vlastně to vzniklo celé tak, že pan doktor Hanzák, autor toho velkého bestiáře, toho několikasvazkového světa zvířat a šéf zoologického oddělení Národního muzea, tak já jsem se s ním přátelil a on už byl nemocný a měl nahrávky hlasů ptáků. A jednoho dne mi říkal: "Podívej se, ty jako zkoušíš psát a to, vem ty nahrávky Kleiblovi a něco z toho udělej do toho Meteoru." Takže takhle jsem se dostal do rozhlasu. A nikdy nezapomenu na to první natáčení, kdy samozřejmě člověk, když poprvé něco dělá, tak chce bejt strašně originální, takže já jsem tam taky, byla tam taky nahrávka tetřeva a já jsem k tomu měl napsanej nějak text a ten tetřeví tok sestává z několika fází, které se přirovnávají zvukům jaksi vyvolaným lidskou činností, čili měl jsem tam jako láhev se špuntem, kterou jsem odšpuntovával a jedna ta fáze toku je broušení, a to zní, jako když se brousí kosa. Tak nepřišel jsem do toho studia, do dvojky na Vinohradech s kosou, ale bylo to ještě horší, já jsem tam přišel se srpem a brouskem. Takže samozřejmě tím jsem vzbudil takovou pozornost, že asi už nešlo v tom rádiu, buď se nikdy nevrátit, nebo tam už zůstat. A já jsem tam už zůstal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byl tedy vstup, jak se patří. No, zůstal jste tam, postupně jste se stal šéfredaktorem stanice Praha, potom jste založil vlastně divizi Český rozhlas 8, z níž vznikla stanice Leonardo, tu jste řediteloval až do roku 2009, no a právě v rámci téhle té vaší činnosti jste inicioval nejrůznější akce, například jako to sledování čápů, Odhalení a podobně.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Tak já v tom rozhlase vždycky vlastně, nebo téměř celou dobu, kromě těch prvních let úplně, kdy jsem dělal redaktora, ale vždycky vlastně vedle té práce, ať už redakční, nebo řekněme manažerské, tak jsem se snažil přicházet s různými projekty. Ono to začalo tím, že jsme koupili za pomoci jedné banky dinosauří vejce, v té době jediné u nás a brali jsme ho taky, kromě jiného, na tomograf, jestli v něm není zárodek ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo ještě před Jurským parkem, myslím.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
To bylo v době Jurského parku. To totiž vzniklo tak, že se chystala premiéra Jurského parku, začala ta dinosaurománie a já jsem šel, obcházel jsem na fakultě své někdejší učitele nebo vůbec odborníky a vlastně jsem se snažil zjistit, co je na tom Jurském parku v tom filmu, co tam je dobře a co by bylo možné a co je špatně. A vlastně při té příležitosti jsem se doslechl, že někdo nabízel fakultě ke koupi veliké dinosauří vejce. Ovšem ani fakulta a posléze ani Národní muzeum na něj neměli peníze, byť za něj ten prodejce požadoval jenom asi 30 tisíc korun. Já tehdy v tom mladickém nadšení jsem říkal: No, proboha, jako to ještě byly takový ty sponzorský doby, kdy jste zavolal. Já jsem říkal: Třicet tisíc, vždyť to nic není. A tak se začalo to vejce jako shánět, jestli už není prodaný nebo není v zahraničí. To nějakou dobu trvalo. A jednoho dne za mnou přišel pan docent, dneska profesor Jarda Marek do rozhlasu něco točit a nesl takovou síťovku a v ní měl něco v novinách. Já už na to vejce dinosauří jsem málem zapomněl a on Jarda vždycky byl takovej hrozně fajn a pohostinnej vlastně a to jsem si říkal: Jéžiš, my jsme se bavili, o čem jsme se to bavili? To mi asi jablka z tý svý zahrádky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Švestičky z naší zahrádky.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
A říkám mu: Co to, prosím tě, neseš v tý síťovce ještě? A on říká: No, počkej, podívej. A v tý hale na Vinohradský, kde tehdy byly stolky, tak na jeden stolek to strašně opatrně položil, rozbalil ty noviny, tam bylo to dinosauří vejce. No a potom se teda podařilo sehnat ty peníze a s tím vejcem jsme dělali různé tedy kroky k tomu, abychom se o něm dozvěděli co nejvíc, mimo jiné tedy bylo ve vojenské nemocnici na tomografu, což před časem u nás byli odborníci lékaři lidští řešit něco s našimi veterináři a vlastně začali vzpomínat, že nějakej blázen tam u nich před lety byl s dinosauřím vejcem. A já jsem říkal: No, to jsem byl já.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I když takový výzkum dinosauřího vejce není žádná legrace, tak přece jenom Miroslav Bobek, ředitel pražské zoo se rád směje, myslím, což samozřejmě vůbec jaksi nemusí souviset s jeho konkrétní prací. Ale myslím si, že si i v zoologické zahradě užijete spoustu legrace. Taky se chodíte normálně bavit do zoo?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
No, tak samozřejmě, že se v té zoo bavím, ale ten pohled je pochopitelně úplně jiný, než ten návštěvnický a popravě, já nevím, jestli to je zrovna bavení se, ale ta práce jako obnáší spoustu věcí, že jo. K těm zvířatům se až tolik nedostanete a vlastně mi dělá hroznou radost, když a baví mě to i ve smyslu toho humoru, když prostě můžu jít k těm zvířatům a k těm chovatelům a teď se dozvídám různý věci, různý nový souvislosti. Ani teďka nemyslím třeba ty veselé historky z natáčení, ale když se dozvím něco, co je velmi, velmi zajímavého a velmi často i zábavné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano. No, tak to byl ale opravdu jenom takový můstek k tomu, abychom po něm přešli mezi klasiky českého humoru, kde si můžete taky, pane řediteli, vybrat někoho z těch opravdu velikých klasiků. Usmíváte se, už asi víte, koho, tak prozraďte?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
No, já to rozkreju, že jste se mě zeptal už před chvílí a proč jsem si řekl o Vlastu Buriana, je to, že on vlastně byl jedním z prvních sponzorů naší zoologické zahrady a jednou z prvních celebrit, která s ní je spojena. Protože nám ve 30. letech daroval první lachtany Batula a Hýtu.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rok a něco je magistr Miroslav Bobek ředitelem pražské zoologické zahrady. Jestli se nepletu, od 1. ledna 2010. Letí to, viďte?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dá se říct, že už máte nějaké jasné, průkazné zkušenosti o tom, jak na to, aby zoologická zahrada vzkvétala?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Víte, kdybych řekl že mám jasné a průkazné zkušenosti, jak na to, tak myslím, že to by nešlo pokračovat. Prostě jsem tam za prvé krátkou dobu a říct po roce, že vím všechno, to by byla namyšlenost, co namyšlenost, hloupost prostě. Učím se tam a samozřejmě snažím se to dělat co nejlépe. Ale i když jsem to uvedl tím, že vlastně ..., já si myslím, že nikdy by člověk neměl nabýt dojmu, že ví všechno, že zná všechno, protože ve chvíle, kdy ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Konec. 

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
... tohoto dojmu nabude, tak prostě je nejvyšší čas skončit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale mapujete pilně, předpokládám, tak v jaké fázi asi tak? Kolik už jste z toho, z té zoologické zahrady, kolika věcem už jste tam přišel na kloub? Dá se říct, že jste třeba, dejme tomu, v polovině tak, abyste zjistil, jak to funguje?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Víte, ta zoologická zahrada je strašně zajímavá, ale také náročná tím, kolik různých činností to v sobě obsahuje. To máte ekonomiku, reklamu, marketing, chov zvířat, obchod se zvířaty, takovou tu zoologickou politiku směrem k výměnám těch zvířat a chovů, architektonické záležitosti a podobně. Čili tady teď jaksi dělat nějaké takové ty stupnice, jako do čeho, jak už vidím, to si vůbec netroufám. Samozřejmě za ten rok jsme spoustu věcí udělali, spoustu věcí změnili. Mě strašně těší to, že máme nová zvířata, opravdu jedinečná, například, že jsme získali tapíry čabrakové, kteří kdysi už v pražské zoo byli a jsou to fascinující zvířata, jsem rád, že se narodilo gorilí mládě a rozšířila se ta skupina goril. Teď máme vlastně strašně zajímavý, ne až tak atraktivní, ale zajímavý přírůstek, pár modrých leguánů z Kajmanských ostrovů, které máme jako jediná zoologická zahrada v Evropě a v přírodě už jsou prakticky vyhubeni. Čili to samozřejmě je to, co mě těší. Těší mě to, že ta zoo se dál rozvíjí, že tam zavádíme nové technologie, že se budují nové pavilony. Teď samozřejmě je jaksi největší stavba v běhu, to je ten nový prostor pro slony, hrochy, antilopy, investice za 400 miliónů korun, ale současně přemýšlíme dál. Shodou okolností jsme prezentovali vizualizace nového pavilonu pro velemloky, nejenom tedy velemloky, ale ti velemloci tam budou dominantní, což v jistém smyslu je pocta Karlu Čapkovi a jeho ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou ti velicí, skoro až 180 centimetrů dlouhý?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ano, ano, to jsou, žijí, v současnosti žijí v Číně, v Japonsku, ve vzdálené minulosti žili i vlastně u nás, u nás jsou známé zkameněliny a vlastně tihle velemloci byli pro Karla Čapka významnou inspirací při tom, když psal Válku s mloky. Letos, mimochodem, uplynulo 75 let od vydání tohoto románu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy se vlastně nemůžete jako zoologická zahrada příliš rozvíjet extenzivně, protože prostor je omezen vlastnickými právy okolních pozemků a podobně. Takže musíte na to jít intenzivně, se dá říct, je to tak? 

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Přesně tak. I když je tedy pravda, že přece jenom určitá možnost rozvoje je. My vlastně v té zadní části zoologické zahrady teď jsme dokončili rekonstrukci Gočárových domů, které se přesunuly z té záplavové zóny a vlastně za těmi Gočárovými domy jsou ještě pozemky, které jsou využívány jaksi pro naše potřeby, je tam třeba i kompost a podobně, ale tam ještě přece jenom jsou určité plochy, kam by se ta zoo mohla rozšířit. Ale nejsou nějak ohromně velké a samozřejmě my hlavně musíme pracovat v tom areálu, který všichni návštěvníci pražské zoo znají. Ale v podstatě teď se nám uvolnily ruce tím, že stavbou nového pavilonu pro slony, tak se uvolní ten starý pavilon velkých savců a ten bude možné přestavět.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jak nám líčí perspektivy a taky samozřejmě současnost pražské zoologické zahrady její současný ředitel, pan magistr Miroslav Bobek, tak to vypadá všecko tak jaksi hodně dobře. Mám z toho příjemný pocit. Nepohybuji, že i naši posluchači, ale abychom nezamlčovali taky to, že tam jsou nepochybně nějaké věci, které vás trápí, něco, co se třeba nedaří a co, čemu brání třeba nějaké hloupé předpisy, anebo něco jiného, co je v současné době nepřekonatelné. S čím se potýkáte nejvíc?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ne, tak samozřejmě tohle to je každodenní součást práce, že se s něčím potýkáte. Ale zkrátka prostě takový život je. Co mě trápí opravdu, je to, že vlastně nemůžeme poskytnout návštěvníkům takový servis, jaký bychom si přáli, zejména pokud jde o dostupnost zoologické, dopravní dostupnost zoologické zahrady. Ono vlastně, když máte hezký víkend, tak se ucpe ta Trojská ulice, vlastně ta hlavní a de facto jediná přístupová cesta k ZOO Praha, to jednak. A jednak není pořádně potom kde parkovat, to je veliký problém. Samozřejmě vedou se různé debaty, jak to vyřešit, podle mého názoru jediná v dohledné době schůdná a relevantní cesta je prodloužit obslužnou komunikaci, která vede k tomu vodáckému areálu, protáhnout ji až k zoologické zahradě a vlastně využívat ji právě v těch dopravních špičkách, nikoliv pořád, jak si někdo myslí, že bychom tam chtěli udělat dálnici, která spojí Holešovice s Bohnicemi, ale využívat tuhle tu obslužnou komunikaci o víkendech a využívat ji jednosměrně, to znamená, ráno dopoledne k příjezdu návštěvníků do zoo s tím, že ti, kdo by odjížděli, tak by jeli Trojskou, a odpoledne to otočit. Je to vlastně technicky velmi jednoduchá záležitost. A současně pochopitelně u jižního vchodu zoo, kde by tahle komunikace končila, tak zvýšit parkovací kapacity, a to nikoliv výstavbou nějakých gigantických parkovacích domů, jak třeba si někdo představoval, ale třeba jenom dvouúrovňovým parkovištěm, které by vlastně nedosáhlo ani výše toho protipovodňového valu, čili by krajinný ráz žádným způsobem nenarušilo. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pražská zoologická zahrada patří údajně mezi 7 nejkrásnějších, nejúspěšnějších na světě, což je samozřejmě senzační úspěch. Ale zůstávat na něm a jaksi mnout si ruce a říkat: Tak tím pádem už jsme za vodou, by bylo hodně špatně. Nepochybně si to i ředitel magistr Miroslav Bobek uvědomuje a proto hodláte určitě jaksi zoologickou zahradu zkrášlovat. Už jsme tady o pár věcech mluvili, například mě se moc líbí ten pavilon těch mloků, ta pocta Karlu Čapkovi vlastně. Ale to určitě není jediná věc. Co máte ještě tak jaksi tady vzadu, tam, co míváme umístěna taková ta tajná přání, která bychom rádi chtěli realizovat?

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Víte, to je zase několik okruhů, jednak jsou to ty nové pavilony. Já jsem zmínil, že vlastně potenciál velký té zoologické zahrady do budoucna je třeba v tom starém pavilonu velkých savců, který bychom chtěli přestavět do expozice Amazonie. Nebudu říkat, co všechno by v ní mohlo být, protože pokud by to vyšlo ven, tak by to bylo něco úchvatnýho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si to dovedu představit, samý anakondy ...

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ne, ne, ne, to si vůbec neumíte představit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neumím? No, dobře.

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Ne. Pak samozřejmě těch úvah nebo plánů je spousta. Já si třeba myslím, že v pražské zoologické zahradě, jako v té metropolitní zoo, by neměli chybět nosorožci. Prostě to jsem původně si říkal, proč je mít, když ve Dvoře Králové jsou tak významné chovy a podobně. Teď si říkám, ne, měli bychom prostě všechna významná zvířata představovat také v Praze. To je, pokud jde o ty expozice. Pak samozřejmě jsou to chovatelské úspěchy, to, že se u nás rozmnožují zvířata, která nikdo rozmnožit nedokázal, čili tohle to podporovat, to je naprostá priorita. Dál to je samozřejmě vzhled té zoologické zahrady a její působení. Jak víte, máme prozatímní logo, teď jsme vyhlásili soutěž na nové logo a od toho se vlastně odvíjí i celková změna vizuálního stylu zoologické zahrady. Dál to je pochopitelně taková ta, řekněme mezinárodní prestiž, která je spojena nejenom s těmi chovatelskými úspěchy, ale i s podporou projektů na ochranu ohrožených druhů zvířat v přírodě, což jsme začali rozvíjet spoustu projektů a opravdu se na tomhle poli velmi výrazně angažujeme, ať už jde třeba o gorily nížinné nebo koně Převalského a podobně. Čili zase ta úspěšnost té zoologické zahrady je spojením mnoha faktorů, z nichž jeden bych chtěl teď na závěr podtrhnout, to je prostě ta známost, ta obliba u veřejnosti, u návštěvníků, a to samozřejmě pro nás je zásadní, protože kvůli nim byla pražská zoo založena a kvůli nim tady jsme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moc vám děkuju. To byl ředitel pražské zoologické zahrady, magistr Miroslav Bobek dnes na Tandemu. A vzhledem k tomu, že zoologická zahrada je tak skvělý, neustále se vyvíjející organismus, tak si vás třeba brzo pozveme zase, abychom se dozvěděli, co je nového. 

Mgr. Miroslav BOBEK, ředitel ZOO Praha
--------------------
Děkuji.

Spustit audio