Miroslav Krobot - divadelní režisér a herec
18. duben 2012
Tandem

Miroslav Krobot, divadelní režisér a herec
Jan Rosák pozval do své talk show Tandem divadelního režiséra a herce Miroslava Krobota. Dozvěděli jste se od něj například, proč vystudoval právě brněnskou JAMU, jak se mu hrálo v Národním divadle nebo prozradil, že je původně kluk z vesnice.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezký den a pěknou chvilku u rádia vám všem přeje Jan Rosák. Dnes je mým hostem muž, který výrazně ovlivňuje českou divadelní scénu posledních let. Režisér, dramatik, pedagog a taky herec. Po divadlech v Chebu, Hradci Králové, pražském realistickém a Národním divadle zakotvil trvale v Divadle dejvickém a pod jeho vedením se z něj stala jedna z nejvyhledávanějších pražských divadelních scén. S ním získalo divadlo řadu ocenění a sám jich má na svém kontě rovněž několik, například Ceny Alfréda Radoka nejen za režii, ale i za herecký výkon. Umělec mnoha tváří, to je Miroslav Krobot. Dobrý den.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čím začneme? No, možná to asi čekáte. Každopádně po písničce se vydáme do Šumperku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to, že se vydáme do Šumperka, tak to čekal určitě můj host Miroslav Krobot, protože tam jste se v roce 1951, doufám, že to není žádné tajemství, narodil, že jo.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ne, ale jenom jsem se tam narodil, protože jsme žili na malé vesnici, asi šedesát čísel kousek od Šumperka a to, myslím, že bylo moc krásný, protože já jsem zažil ještě takovou tu jakoby změnu, kdy ještě babička s dědečkem měli hospodářství a krávu, tak jsem prostě ještě zastihl takový ty úplně dřevní doby, kdy mě jako malýho položili prostě někam na mez, na pole. Tak to jsou takové opravdu zážitky. Tam to družstvo vznikalo později trošku a byl proti tomu takovej odpor a tak. No, ale myslím ,že to je docela pro mě určující vlastně. Prostě žiju v Praze třiadvacet let, tak pořád mám pocit nějakého venkovana, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? No, tak já vám dobře rozumím, protože pocházím z Hané, sice z městečka, ale v podstatě ty poměry jsou podobný a i ta léta, kdy jsem se narodil, tak asi jsme prožívali stejný. Takže asi tak docela chápu. Čili, vy jste prožíval vlastně dětství venkovskýho kluka.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Přesně tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vím, že na venkově prostě jsou ty touhy těch kluků trošičku jiný, protože to, co vidíte kolem sebe, tak to je ten maximální obzor do tý doby. Tehdy samozřejmě nás televize ještě tak neovlivňovala, maximálně rádio. Tak co byly vaše dětský touhy třeba vzhledem k nějakýmu budoucímu povolání nebo čím byste chtěl bejt a tak?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, já to myslím, že jsem to neměl nějak úplně vymezený. Mně se líbilo hodně v lese třeba, to znamená, říkal jsem si třeba hajnej nebo něco takovýho nebo prostě věci, který se daly na tý vesnici vybrat, kdo byl nějak vzor, někdo někam jezdil, třeba na montáže jako můj táta, do světa, což byl třeba Přerov nebo Ostrava, což byla strašlivá dálka.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už byl velkej svět, ano.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
To bylo neuvěřitelný. Takže vlastně taková ta, jednak věci, který si člověk mohl vybrat na místě a který se mu nějakým způsobem líbily, a pak věci, který byly za tím obzorem, no. Taková ta prostě ta dálka, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte pravdu. Já měl strejdu, kterej měl nádherný koně, a tak jsem ho obdivoval, taky jsem chtěl bejt koňákem jako úplně malej. Tak to je jasný, no. Ale to je velikánskej skok potom k divadlu. A vy jste cíleně šel studovat rovnou režii na brněnskou JAMU.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ale tak to byla náhoda veliká, protože já jsem o tom vopravdu nic nevěděl. My jsme dělali divadlo samozřejmě na gymplu, plus muzika, že jo, jako každej v těch 60.letech a tak dál.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už bylo v Šumperku.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
To bylo v Zábřehu. A tak tam jsme vlastně, tam byla taková výborná parta a scházíme se do dneška s klukama. Máme takovou svobodnou republiku Kralický Sněžník, kde vždycky se setkáme. Taky ty hory trošku, že jo, Jeseníky nás hodně ovlivnily, to je pravda. A vlastně tak jako, když rodiče chtěli, tak běžně mít nějakýho právníka nebo doktora, tak já jsem vystudoval těma různejma příručkama a našel jsem, že to divadlo se vlastně taky jako dá studovat profesionálně a protože jsem se tak jako všichni trošku jakoby předváděl v těch letech, tak vlastně mě napadla ta režie, na herectví mě to nějak nelákalo a ta režie mi připadala taková důstojná nebo co, vznešená nějakým způsobem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Seriózní.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No. Tak jsem se přihlásil na JAMU v Brně, protože to bylo blíž než Praha. A dostal jsem nějakou, co si mám připravit na to první kolo a tam byly různé, jako připravte si režii knihy Dona Carlose vod Schillera, že jo. Já vůbec nevěděl, co je to režijní kniha, tak jsem šel do městský lidový knihovny, tam měli jako režisérskej plán od Konstantina Sergejeviče Stanislavského, tak jsem vobšleh. Mělo to asi sto dvacet stránek, no, úplná blbost to byla. No a naši mě vodvezli Spartakem do Brna, že jo. Tak jako tam jsem to nějakým způsobem absolvoval. Nevím vlastně jak, to bylo prostě pro mě velkoměsto, že jo, to Brno a tak. No a tak jsem pyšně oznámil našim do toho Spartaku, že teda musím přespat v Brně za čtyřicet korun v hotelu, že postupuju do druhýho kola. Tak to teda jako otec moc nadšenej nebyl, no. Ale tak jako jsem se tam dostal, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem výrazný režisér a taky herec Miroslav Krobot, který absolvoval vlastně brněnskou JAMU, režijní obor. A když režisér absolvuje, respektive takhle, když absolvuje herec, tak dostává okamžitě nabídky nebo většinou tedy, aspoň si to tak představuju, z různých divadel. U režisérů je to podobné?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Je, plus minus ano. A já vlastně jsem měl takovou kliku, že jednak Brno bylo v tu dobu, vzniklo třeba Divadlo Husa na provázku a tak dál, byla to docela zajímavá doba. Já jsem končil v roce 69, kdy teda začínala normalizace, to zas jako tolik zajímavá doba nebyla. Ale já jsem dostal nabídku do Chebu, myslím, že do Olomouce, ještě někam, nevím. A šel jsem do Chebu, protože tam vlastně vznikla docela zajímavá, pěkná taková skupina lidí v čele s Honzou Grosmanem, kterýho vyhodili tenkrát z Divadla Na zábradlí, nesměl bejt v Praze. Takže jako tam jsem strávil čtyři roky, no. Tak to bylo pro mě docela, myslím, že požehnání, že jsem to mohl absolvovat, vlastně takovou druhou školu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to se říká u herců, že když se tak nějak zabíhají na té oblasti, že to je v podstatě dobře, že to požehnání, protože si tam zahrají role, které by si normálně třeba v pražském kamenném divadle nezahráli, protože by se k nim prostě nedostali, hrají tam jiní, že jo. A u režisérů je to podobné, že jste dostal okamžitě třeba docela pěkné příležitosti?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Já dostal, já dělal vlk, koza a kůzlátka jako první inscenaci pro děti. Ale to bylo třeba v tom, že jsem jel tři až čtyři inscenace za sezónu, takže to byla spíš taková jako výuka za běhu. Ještě jsem asistoval panu Grosmanovi a tak dál. Tak to bylo vopravdu jako spíš takovej sprint režijní.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom jste, jestli se nepletu, šel s Janem Grosmanem do Hradce Králové.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Do Hradce Králové, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je, dneska to je velice renomované divadlo. Bylo i tehdy?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Je, je. No, nebylo, ale tak jako bylo to proto, aby se s tím něco udělalo, no. Tak jako tenkrát jsme se spojili s Pepíkem Kroftou z Divadla Drak a vlastně založili jsme tam takové menší divadlo vedle toho velkého. A byly to docela příjemné čtyři roky, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A další léta byla potom.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
U realistů, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
U realistů. Jak vzpomínáte na realisty?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, tak to pro mě už byla taková jakoby velká štace a zase setkání s hereckejma osobnostma, jako byl Jiří Adamíra a další. Takže to už bylo takový jako, tam jsem se trošičku, malinko aklimatizoval v Praze, tak jsem se trošku porozhlídnul, docela dobrý to bylo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Respektovaly vás tyhle ty velké herecké osobnosti jako mladého režiséra vlastně?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Já myslím, že to nebylo nijak dramatický, protože já jsem tam třeba hodně věcí viděl a viděl jsem ten způsob práce třeba pana Pistoria a tak dál. Tak vlastně jsem tam nepřišel s tím, že budu nějak vylamovat dveře nebo dělat to úplně jinak a tak jako snažil jsem se vlastně to malinko, pomalu třeba měnit nebo přicházet s něčím novým, na co nebyli zvyklí třeba v jinejch prostorech, ale i způsob hereckej, že jo. Tak to byla taková jako postupná práce u těch realistů, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to nevýhoda, když režisér je jaksi o hodně mladší než herecký soubor třeba?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Je. Tak samozřejmě. Já si pamatuju, že jsem dělal poprvé s panem Adamírou a on měl někam jet točit do Maďarska a já jsem se mu bál říct, že to je prostě role, to byl Jonathan Swift, kterej prostě devadesát procent hry nemluví, nakonec řekne asi deset vět, a já jsem mu asi hodinu a půl vyprávěl vo té hře, vo té postavě. A von nakonec řekl: "No, tak to zas budu učit nějakýho mladýho kluka."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nahlas to řekl?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, takhle u stolu jako naprosto naplno. Ale pak to bylo báječný. Pak vlastně jako zjistil, že to myslím třeba docela upřímně, že mě občas něco napadne, tak mě začal respektovat. Pak jsme spolu dělali mockrát a pěkný věci.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Velkých úspěchů se dočkal Miroslav Krobot i na prknech nebo hlavně na prknech Národního divadla. Tam jste za Rok na vsi získal Cenu Alfréda Radoka. Je to tak jako pro herce i pro režiséra mekka působit v Národním divadle?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Jak pro koho, no. To asi není, nedá se to říct obecně. Každopádně je dobré si to zkusit, protože to je vopravdu těžká disciplína.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V čem je to tak těžké?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, jednak jakoby dramaturgicky, protože to je vlastně divadlo, který musí bejt svým způsobem pro každýho a musí bejt dobrý současně jakoby profesně, což už samo o sobě je trošku problém. No a pak samozřejmě ty prostory. Pak jakoby se tam sejdou třeba herci, z nichž každej má jinej rodokmen, jinou školu, přišel odjinud a dát to dohromady, to prostě je taky třeba problém.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říká se, že z Národního divadla se těžko odchází. Jak jste odcházel vy?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, mně tam vlastně nic nechybělo, ale vlastně se přiznám, že mě moc taková činohra na velkým jevišti moc nebaví nebo myslím si, že to není příliš správný místo pro jakoby činohru velký jeviště.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Proč?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, protože já myslím, že dneska vlastně třeba diváky zajímají daleko víc intimní věci, detaily jakoby, hra na detail, daleko osobnostnější herectví, řekněme. A to v tom Národním je velice obtížný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to v té vzdálenosti?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Myslím, že je to v té vzdálenosti, ale i v takovém jistém patosu, kterej člověk, ať chce, nebo nechce, tam je nutnej nebo exprese určitá nebo velkej výraz a mně to moc sympatický není. Takže ten odchod, samozřejmě bylo víc důvodů, ale jako myslím, že to nebylo přesně moje divadlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale máte pravdu, tohle to spousta herců řekla. Pamatuju se, že třeba Petr Nárožný, když vystupoval u nás v Mníšku na malém divadýlku a pak mi říkal: "Čoveče, tam metr od tebe sedějí lidi, to prostě nemůžeš lhát, to oni na tobě vidějí."
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, určitě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je to, co vás třeba těší teď v Dejvicích?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Určitě. No, já si myslím, že to divadlo, třeba ta činohra, že vona vyžaduje takovej velmi blízkej kontakt a to je vlastně to, co mám, aspoň pro mě je jako na divadle zajímavý, že jo. Mě moc nebavějí takový ty veliký spektákly se světlama a čarování a kouzla různý a tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, spíš vás baví práce s hercem?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Přesně tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možná i tím, že ve vás je vlastně herec.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Tak to je taková jakoby, možná tím, že na ně dlouho koukám, tak. Ale jako to se stalo taky náhodou jako hodně věcí. Ale teď třeba v těch Dejvicích, to si myslím, že je mi daleko blíž než třeba to Národní.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že se Dejvické divadlo vyprofilovalo opravdu v naprosto špičkovou scénu a samozřejmě se pídí jaksi ti, kteří jsou k tomu povoláni, kritici a podobně, čím to je, že zrovna prostě, těch divadel je tady hafo v Praze, že zrovna tohle to divadlo. Je to tím hereckým složením, že se tam sešla šťastná?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Myslím, že jo, myslím, že to tak je. Když se to řekne takhle jednoduše, tak to tak je. Navíc tam nefunguje taková ta hierarchie velkýho divadla vod šéfa po herce, že jo a že vlastně já mám tu kliku, že jako šéf třeba můžu s nima mluvit naprosto na rovinu a úplně vo všem, jakoby i při zkoušení i takový ty organizační věci nebo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se normálně neděje?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, myslím, že ne, že prostě třeba je běžný, že to rozhodování vo dramaturgii nebo tak se prostě děje v nějakým týmu dramaturgicko-šéfovským a tak dále. Herci jsou malinko postavený před hotovou věc v mnoha případech. Neplatí to vždycky, ale u těch větších divadel, myslím, že to takhle funguje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že potom je to na tý práci vašeho divadla vidět.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
My to máme vlastně ještě tak, že je nás málo, to je další výhoda, jsme tak trošku za bukem v těch Dejvicích a myslím, že to působí takovým jakoby domáckým prostředím, že tam lidi chodějí jakoby ke známým, že tenhle ten pocit je hrozně příjemnej a já to mám taky rád, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cejtíte tohle divadlo jako něco jako vaše dítě?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, do jisté míry, protože on tam byl Honza Borna se svojí skupinou, kteří odešli do Divadla v Dlouhé. Když jsem tam přišel, oni tam byli pět let a potom jsme tam přišli my, tak to bylo takový polodítě.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Miroslav Krobot se mezi klasiky českého humoru zastavil u poměrně výrazné postavy, to je pomník české komiky, Felix Holzman. Nejste jediný, to musím říct, protože Felix Holzman se líbí opravdu spoustě lidem. Proč se líbí vám?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, mně se líbí tím, jakej je moula, jakej ten typ si vybudoval. Mně se zdá, že to je takový to vopravdu český pomalý myšlení, takový to a že on si z toho dělá úžasnou legraci a s detaily dokáže pracovat, není to žádnej třeskutej humor, ale je to vlastně velmi chytrý a pracuje s trapností a naivitou a to mám hrozně rád, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobře, protože jsem se to konečně dozvěděl i z pozice režiséra, co vlastně ten Felix Holzman dělá.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je režisér a taky herec Miroslav Krobot. Říkám taky herec, ale vy jste si jako herec už vydobyl takové renomé, že bych to taky měl opravdu vynechat spíš. Ale já bych teď spíš ještě chviličku se zastavil u toho dejvického divadla. Co v současné době tam nejvíc frčí? Na co byste tam nejvíc pozval diváky?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Teď jsme získali Divadlo roku jako Cenu Alfréda Radoka. David Novotný získal Cenu Alfréda Radoka za roli muže v inscenaci Mužem bez minulosti, která získala Cenu Alfréda Radoka jako Inscenace roku, tak to se tak nabízí, že to nabídnu. Ale je tam teď, myslím si, velmi pěkná inscenace Dealer´s Choice Patricka Marbera, kterou režíroval Jirka Pokorný a hraje tam celej pánskej soubor a to si myslím, že vopravdu stojí za to se podívat právě na tu hereckou práci, že to je skutečně, myslím si, pěkná inscenace. A teď, když mluvím vo tom Zábřehu na Moravě ještě, tak vlastně teď u nás měla premiéru inscenace Welzl wanted, to znamená, to je vo Eskymo Welzlovi inscenaci, to znamená rodák ze Zábřehu na Moravě, že jo, můj taky, moje milovaná postava a člověk, kterýho nesmírně obdivuju. Tak to teď mělo premiéru a myslím si, že to zase třeba diváky malinko překvapí po té formální stránce, tahle inscenace.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si vůbec nedovedu představit, já jsem sice viděl ukázky v televizi z téhle té inscenace, ale nedokážu si představit, jak se dá jaksi osud Eskymo Welzla zpracovat jaksi do divadla.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, samozřejmě to nejde jakoby zpracovat celý, to asi by musel být film nebo nevím. Ale tohle to je vlastně taková spíš jakoby o jeho způsobu myšlení, je to taková vybraná sekvence jeho života na dalekým severu a je to dělaný takovou vlastně komiksovou formou, což je na tom velmi zajímavý, jako kdyby se zvětšovala a zmenšovala optika u foťáku. Působí to velmi jako pěkně jakoby na pohled.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Konečně se dostávám také k druhé umělecké tváři Miroslava Krobota, a to je jeho herecká činnost. Jak jste se vlastně dostal, kdo vám dal první nabídku, abyste to zkusil také na druhé straně barikády takříkajíc?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Petr Zelenka u nás zkoušel hru Příběhy obyčejného šílenství a potřeboval tam tatínka k Ivanovi Trojanovi, tak jsem se nabízel. Ne, že bych se nabízel, ale von si mě vybral a přemlouval mě. Tak jsem to vlastně přijal z mnoha důvodů, jednak mě to bavilo to zkusit, já jsem vlastně na oblasti občas zaskakoval nebo tak, ale nikdy jsem nezkoušel roli od začátku do konce. No a pak ta inscenace měla úspěch a pak se natočil film podle toho a Petr mě znovu obsadil a pak už to jelo, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jasný, jak se osvědčíte, tak potom po vás samozřejmě sáhnou. Sáhnul po vás Jirka Vejdělek taky v Účastnících zájezdu a to je, myslím, hodně výrazná role. To jste si užil, ne?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Řidiči to mají hodně rádi, tohle.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, jéjdanene. Jakejkoliv zájezd, teď myslím opravdovej zájezd, kterej má v tom autobuse to video, tak Účastníci zájezdu jedou na plný pecky samozřejmě. To jste si ale musel opravdu s Pavlem Liškou užít tuhle tu roli.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
To byly krásný dialogy, takový na hranici absurdity a tak jsme si to, musím říct, že občas jsme to nebyli téměř schopni jako kvůli odbourání dotočit, jo, ale bavilo nás to moc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hodně se tam dalo improvizovat taky?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Moc ne, moc ne, občas malinko, ale nebylo to nijak zvlášť.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se takhle daří, tak neláká vás to, že byste to jaksi zkusil i na větších plochách jaksi hereckých?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ale tak já jsem dělal veliký role, hlavní. Byl jsem u maďarskýho režiséra Bély Téra, jsme byli v Cannes. Tam jsem dělal hlavní roli v Muži z Londýna.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste si zahrál i s anglickou herečkou.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
S Tyldou Swinton, no. A teď bude mít premiéru česko-slovenský film, který se jmenuje Dům. Tam hraju taky velkou roli. A pak hraju, teda to mám moc rád, Aloise Nébela, což je podle komiksu Jaromíra Švejdíka a já hraju Rudiše. To je taková, něco mezi prostě živým filmem a animací, jmenuje se to rotoskopie, to znamená, to jsou živí herci a potom jsou animovaný. Vypadá to velmi krásně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se ptám proto, že se chci zeptat, jestli se, když jaksi hrajete takovouhle velkou plochu, velkou roli, jestli se dokážete oprostit od toho, že jste vlastně režisér? Jestli jinými slovy nemáte tendenci do toho tomu režisérovi trošičku kecat?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Mám tendenci do toho kecat, ale držím se zpátky hodně, co to jde. Ale jako já se snažím spíš teda nabízet třeba řešení nějaký. Oni filmoví režiséři mají občas takovou tu tendenci, že vidějí výsledek, jako na tom plátně vidí ten obraz, ten výraz toho herce a tak dále, ale neřeknou, proč má takovej ten výraz bejt. A vono je lepší, když ten herec to ví, jak pak k tomu dojít, že jo, že se nehraje rovnou výsledek. Tak to třeba je pro mě zajímavej rozdíl mezi třeba filmovou a divadelní režií.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy to jako ve filmu jako režisér zkusíte?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Tak napadlo mě to, ale vlastně zatím nemám možnosti, ani jsem na tom ještě nepracoval, popravdě řečeno, abych to nějak prosazoval. Ale musím říct, že dřív, když jsem filmoval zpočátku, tak jsem dělal, že všemu rozumím, nerozuměl jsem absolutně ničemu. Teď už malinko do toho začínám malinko to, začínám bejt drzej, tak budu o tom přemejšlet.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak uvidíme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že Dejvické divadlo to tolik nepotřebuje, ale přesto vždycky je dobře, když je plno. Takže na co byste diváky do Dejvického divadla pozval? Hlavně tedy co se připravuje, co je před vámi? Co Dejvické divadlo chystá?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, my zatím ten titul nemáme jasnej, to je taky naše velká výhoda, že nemusíme vlastně mít nějakej plán na rok dopředu. Ale víme, že u nás bude dělat Michal Vajdička, mladý slovenský režisér a pravděpodobně něco zase spíš klasičtějšího, protože my střídáme takový autorský projekty a vlastně spíš jakoby tradiční hry, který jsou zajímavě vyložený, tak to nás čeká. No a potom bych měl něco dělat já zase, no. Zatím jsou takový tři, čtyři možnosti, možná nějaká dramatizace, ale je to opravdu víc možností.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jestlipak nějaká herecká šance kyne zase? Třeba i z ciziny.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Já toho mám docela dost, ale vyjmenovávat to nechci nebo asi by to bylo hloupý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte, že by se to zakřiklo třeba taky?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ne, ne, to ne, ale jako když něco řeknu a něco neřeknu, tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jste teda spíš neřekl. To nevadí. Ale to, co jste řekl, tak z toho jsme si udělali hezký obrázek o vás i o Dejvickém divadle a vůbec o českém divadle jako takovém, což je, myslím si, docela příjemný obrázek tak, jak nám ho tady vykreslil Miroslav Krobot, můj dnešní host v Tandemu. Moc vám děkuju za dnešní návštěvu a třeba někdy zase na shledanou.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Na shledanou.
--------------------
Hezký den a pěknou chvilku u rádia vám všem přeje Jan Rosák. Dnes je mým hostem muž, který výrazně ovlivňuje českou divadelní scénu posledních let. Režisér, dramatik, pedagog a taky herec. Po divadlech v Chebu, Hradci Králové, pražském realistickém a Národním divadle zakotvil trvale v Divadle dejvickém a pod jeho vedením se z něj stala jedna z nejvyhledávanějších pražských divadelních scén. S ním získalo divadlo řadu ocenění a sám jich má na svém kontě rovněž několik, například Ceny Alfréda Radoka nejen za režii, ale i za herecký výkon. Umělec mnoha tváří, to je Miroslav Krobot. Dobrý den.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čím začneme? No, možná to asi čekáte. Každopádně po písničce se vydáme do Šumperku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to, že se vydáme do Šumperka, tak to čekal určitě můj host Miroslav Krobot, protože tam jste se v roce 1951, doufám, že to není žádné tajemství, narodil, že jo.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ne, ale jenom jsem se tam narodil, protože jsme žili na malé vesnici, asi šedesát čísel kousek od Šumperka a to, myslím, že bylo moc krásný, protože já jsem zažil ještě takovou tu jakoby změnu, kdy ještě babička s dědečkem měli hospodářství a krávu, tak jsem prostě ještě zastihl takový ty úplně dřevní doby, kdy mě jako malýho položili prostě někam na mez, na pole. Tak to jsou takové opravdu zážitky. Tam to družstvo vznikalo později trošku a byl proti tomu takovej odpor a tak. No, ale myslím ,že to je docela pro mě určující vlastně. Prostě žiju v Praze třiadvacet let, tak pořád mám pocit nějakého venkovana, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? No, tak já vám dobře rozumím, protože pocházím z Hané, sice z městečka, ale v podstatě ty poměry jsou podobný a i ta léta, kdy jsem se narodil, tak asi jsme prožívali stejný. Takže asi tak docela chápu. Čili, vy jste prožíval vlastně dětství venkovskýho kluka.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Přesně tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vím, že na venkově prostě jsou ty touhy těch kluků trošičku jiný, protože to, co vidíte kolem sebe, tak to je ten maximální obzor do tý doby. Tehdy samozřejmě nás televize ještě tak neovlivňovala, maximálně rádio. Tak co byly vaše dětský touhy třeba vzhledem k nějakýmu budoucímu povolání nebo čím byste chtěl bejt a tak?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, já to myslím, že jsem to neměl nějak úplně vymezený. Mně se líbilo hodně v lese třeba, to znamená, říkal jsem si třeba hajnej nebo něco takovýho nebo prostě věci, který se daly na tý vesnici vybrat, kdo byl nějak vzor, někdo někam jezdil, třeba na montáže jako můj táta, do světa, což byl třeba Přerov nebo Ostrava, což byla strašlivá dálka.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už byl velkej svět, ano.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
To bylo neuvěřitelný. Takže vlastně taková ta, jednak věci, který si člověk mohl vybrat na místě a který se mu nějakým způsobem líbily, a pak věci, který byly za tím obzorem, no. Taková ta prostě ta dálka, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte pravdu. Já měl strejdu, kterej měl nádherný koně, a tak jsem ho obdivoval, taky jsem chtěl bejt koňákem jako úplně malej. Tak to je jasný, no. Ale to je velikánskej skok potom k divadlu. A vy jste cíleně šel studovat rovnou režii na brněnskou JAMU.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ale tak to byla náhoda veliká, protože já jsem o tom vopravdu nic nevěděl. My jsme dělali divadlo samozřejmě na gymplu, plus muzika, že jo, jako každej v těch 60.letech a tak dál.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už bylo v Šumperku.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
To bylo v Zábřehu. A tak tam jsme vlastně, tam byla taková výborná parta a scházíme se do dneška s klukama. Máme takovou svobodnou republiku Kralický Sněžník, kde vždycky se setkáme. Taky ty hory trošku, že jo, Jeseníky nás hodně ovlivnily, to je pravda. A vlastně tak jako, když rodiče chtěli, tak běžně mít nějakýho právníka nebo doktora, tak já jsem vystudoval těma různejma příručkama a našel jsem, že to divadlo se vlastně taky jako dá studovat profesionálně a protože jsem se tak jako všichni trošku jakoby předváděl v těch letech, tak vlastně mě napadla ta režie, na herectví mě to nějak nelákalo a ta režie mi připadala taková důstojná nebo co, vznešená nějakým způsobem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Seriózní.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No. Tak jsem se přihlásil na JAMU v Brně, protože to bylo blíž než Praha. A dostal jsem nějakou, co si mám připravit na to první kolo a tam byly různé, jako připravte si režii knihy Dona Carlose vod Schillera, že jo. Já vůbec nevěděl, co je to režijní kniha, tak jsem šel do městský lidový knihovny, tam měli jako režisérskej plán od Konstantina Sergejeviče Stanislavského, tak jsem vobšleh. Mělo to asi sto dvacet stránek, no, úplná blbost to byla. No a naši mě vodvezli Spartakem do Brna, že jo. Tak jako tam jsem to nějakým způsobem absolvoval. Nevím vlastně jak, to bylo prostě pro mě velkoměsto, že jo, to Brno a tak. No a tak jsem pyšně oznámil našim do toho Spartaku, že teda musím přespat v Brně za čtyřicet korun v hotelu, že postupuju do druhýho kola. Tak to teda jako otec moc nadšenej nebyl, no. Ale tak jako jsem se tam dostal, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem výrazný režisér a taky herec Miroslav Krobot, který absolvoval vlastně brněnskou JAMU, režijní obor. A když režisér absolvuje, respektive takhle, když absolvuje herec, tak dostává okamžitě nabídky nebo většinou tedy, aspoň si to tak představuju, z různých divadel. U režisérů je to podobné?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Je, plus minus ano. A já vlastně jsem měl takovou kliku, že jednak Brno bylo v tu dobu, vzniklo třeba Divadlo Husa na provázku a tak dál, byla to docela zajímavá doba. Já jsem končil v roce 69, kdy teda začínala normalizace, to zas jako tolik zajímavá doba nebyla. Ale já jsem dostal nabídku do Chebu, myslím, že do Olomouce, ještě někam, nevím. A šel jsem do Chebu, protože tam vlastně vznikla docela zajímavá, pěkná taková skupina lidí v čele s Honzou Grosmanem, kterýho vyhodili tenkrát z Divadla Na zábradlí, nesměl bejt v Praze. Takže jako tam jsem strávil čtyři roky, no. Tak to bylo pro mě docela, myslím, že požehnání, že jsem to mohl absolvovat, vlastně takovou druhou školu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to se říká u herců, že když se tak nějak zabíhají na té oblasti, že to je v podstatě dobře, že to požehnání, protože si tam zahrají role, které by si normálně třeba v pražském kamenném divadle nezahráli, protože by se k nim prostě nedostali, hrají tam jiní, že jo. A u režisérů je to podobné, že jste dostal okamžitě třeba docela pěkné příležitosti?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Já dostal, já dělal vlk, koza a kůzlátka jako první inscenaci pro děti. Ale to bylo třeba v tom, že jsem jel tři až čtyři inscenace za sezónu, takže to byla spíš taková jako výuka za běhu. Ještě jsem asistoval panu Grosmanovi a tak dál. Tak to bylo vopravdu jako spíš takovej sprint režijní.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom jste, jestli se nepletu, šel s Janem Grosmanem do Hradce Králové.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Do Hradce Králové, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je, dneska to je velice renomované divadlo. Bylo i tehdy?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Je, je. No, nebylo, ale tak jako bylo to proto, aby se s tím něco udělalo, no. Tak jako tenkrát jsme se spojili s Pepíkem Kroftou z Divadla Drak a vlastně založili jsme tam takové menší divadlo vedle toho velkého. A byly to docela příjemné čtyři roky, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A další léta byla potom.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
U realistů, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
U realistů. Jak vzpomínáte na realisty?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, tak to pro mě už byla taková jakoby velká štace a zase setkání s hereckejma osobnostma, jako byl Jiří Adamíra a další. Takže to už bylo takový jako, tam jsem se trošičku, malinko aklimatizoval v Praze, tak jsem se trošku porozhlídnul, docela dobrý to bylo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Respektovaly vás tyhle ty velké herecké osobnosti jako mladého režiséra vlastně?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Já myslím, že to nebylo nijak dramatický, protože já jsem tam třeba hodně věcí viděl a viděl jsem ten způsob práce třeba pana Pistoria a tak dál. Tak vlastně jsem tam nepřišel s tím, že budu nějak vylamovat dveře nebo dělat to úplně jinak a tak jako snažil jsem se vlastně to malinko, pomalu třeba měnit nebo přicházet s něčím novým, na co nebyli zvyklí třeba v jinejch prostorech, ale i způsob hereckej, že jo. Tak to byla taková jako postupná práce u těch realistů, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to nevýhoda, když režisér je jaksi o hodně mladší než herecký soubor třeba?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Je. Tak samozřejmě. Já si pamatuju, že jsem dělal poprvé s panem Adamírou a on měl někam jet točit do Maďarska a já jsem se mu bál říct, že to je prostě role, to byl Jonathan Swift, kterej prostě devadesát procent hry nemluví, nakonec řekne asi deset vět, a já jsem mu asi hodinu a půl vyprávěl vo té hře, vo té postavě. A von nakonec řekl: "No, tak to zas budu učit nějakýho mladýho kluka."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nahlas to řekl?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, takhle u stolu jako naprosto naplno. Ale pak to bylo báječný. Pak vlastně jako zjistil, že to myslím třeba docela upřímně, že mě občas něco napadne, tak mě začal respektovat. Pak jsme spolu dělali mockrát a pěkný věci.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Velkých úspěchů se dočkal Miroslav Krobot i na prknech nebo hlavně na prknech Národního divadla. Tam jste za Rok na vsi získal Cenu Alfréda Radoka. Je to tak jako pro herce i pro režiséra mekka působit v Národním divadle?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Jak pro koho, no. To asi není, nedá se to říct obecně. Každopádně je dobré si to zkusit, protože to je vopravdu těžká disciplína.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V čem je to tak těžké?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, jednak jakoby dramaturgicky, protože to je vlastně divadlo, který musí bejt svým způsobem pro každýho a musí bejt dobrý současně jakoby profesně, což už samo o sobě je trošku problém. No a pak samozřejmě ty prostory. Pak jakoby se tam sejdou třeba herci, z nichž každej má jinej rodokmen, jinou školu, přišel odjinud a dát to dohromady, to prostě je taky třeba problém.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říká se, že z Národního divadla se těžko odchází. Jak jste odcházel vy?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, mně tam vlastně nic nechybělo, ale vlastně se přiznám, že mě moc taková činohra na velkým jevišti moc nebaví nebo myslím si, že to není příliš správný místo pro jakoby činohru velký jeviště.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Proč?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, protože já myslím, že dneska vlastně třeba diváky zajímají daleko víc intimní věci, detaily jakoby, hra na detail, daleko osobnostnější herectví, řekněme. A to v tom Národním je velice obtížný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to v té vzdálenosti?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Myslím, že je to v té vzdálenosti, ale i v takovém jistém patosu, kterej člověk, ať chce, nebo nechce, tam je nutnej nebo exprese určitá nebo velkej výraz a mně to moc sympatický není. Takže ten odchod, samozřejmě bylo víc důvodů, ale jako myslím, že to nebylo přesně moje divadlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale máte pravdu, tohle to spousta herců řekla. Pamatuju se, že třeba Petr Nárožný, když vystupoval u nás v Mníšku na malém divadýlku a pak mi říkal: "Čoveče, tam metr od tebe sedějí lidi, to prostě nemůžeš lhát, to oni na tobě vidějí."
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, určitě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je to, co vás třeba těší teď v Dejvicích?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Určitě. No, já si myslím, že to divadlo, třeba ta činohra, že vona vyžaduje takovej velmi blízkej kontakt a to je vlastně to, co mám, aspoň pro mě je jako na divadle zajímavý, že jo. Mě moc nebavějí takový ty veliký spektákly se světlama a čarování a kouzla různý a tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, spíš vás baví práce s hercem?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Přesně tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možná i tím, že ve vás je vlastně herec.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Tak to je taková jakoby, možná tím, že na ně dlouho koukám, tak. Ale jako to se stalo taky náhodou jako hodně věcí. Ale teď třeba v těch Dejvicích, to si myslím, že je mi daleko blíž než třeba to Národní.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že se Dejvické divadlo vyprofilovalo opravdu v naprosto špičkovou scénu a samozřejmě se pídí jaksi ti, kteří jsou k tomu povoláni, kritici a podobně, čím to je, že zrovna prostě, těch divadel je tady hafo v Praze, že zrovna tohle to divadlo. Je to tím hereckým složením, že se tam sešla šťastná?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Myslím, že jo, myslím, že to tak je. Když se to řekne takhle jednoduše, tak to tak je. Navíc tam nefunguje taková ta hierarchie velkýho divadla vod šéfa po herce, že jo a že vlastně já mám tu kliku, že jako šéf třeba můžu s nima mluvit naprosto na rovinu a úplně vo všem, jakoby i při zkoušení i takový ty organizační věci nebo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se normálně neděje?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, myslím, že ne, že prostě třeba je běžný, že to rozhodování vo dramaturgii nebo tak se prostě děje v nějakým týmu dramaturgicko-šéfovským a tak dále. Herci jsou malinko postavený před hotovou věc v mnoha případech. Neplatí to vždycky, ale u těch větších divadel, myslím, že to takhle funguje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že potom je to na tý práci vašeho divadla vidět.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
My to máme vlastně ještě tak, že je nás málo, to je další výhoda, jsme tak trošku za bukem v těch Dejvicích a myslím, že to působí takovým jakoby domáckým prostředím, že tam lidi chodějí jakoby ke známým, že tenhle ten pocit je hrozně příjemnej a já to mám taky rád, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cejtíte tohle divadlo jako něco jako vaše dítě?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, do jisté míry, protože on tam byl Honza Borna se svojí skupinou, kteří odešli do Divadla v Dlouhé. Když jsem tam přišel, oni tam byli pět let a potom jsme tam přišli my, tak to bylo takový polodítě.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Miroslav Krobot se mezi klasiky českého humoru zastavil u poměrně výrazné postavy, to je pomník české komiky, Felix Holzman. Nejste jediný, to musím říct, protože Felix Holzman se líbí opravdu spoustě lidem. Proč se líbí vám?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, mně se líbí tím, jakej je moula, jakej ten typ si vybudoval. Mně se zdá, že to je takový to vopravdu český pomalý myšlení, takový to a že on si z toho dělá úžasnou legraci a s detaily dokáže pracovat, není to žádnej třeskutej humor, ale je to vlastně velmi chytrý a pracuje s trapností a naivitou a to mám hrozně rád, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobře, protože jsem se to konečně dozvěděl i z pozice režiséra, co vlastně ten Felix Holzman dělá.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je režisér a taky herec Miroslav Krobot. Říkám taky herec, ale vy jste si jako herec už vydobyl takové renomé, že bych to taky měl opravdu vynechat spíš. Ale já bych teď spíš ještě chviličku se zastavil u toho dejvického divadla. Co v současné době tam nejvíc frčí? Na co byste tam nejvíc pozval diváky?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Teď jsme získali Divadlo roku jako Cenu Alfréda Radoka. David Novotný získal Cenu Alfréda Radoka za roli muže v inscenaci Mužem bez minulosti, která získala Cenu Alfréda Radoka jako Inscenace roku, tak to se tak nabízí, že to nabídnu. Ale je tam teď, myslím si, velmi pěkná inscenace Dealer´s Choice Patricka Marbera, kterou režíroval Jirka Pokorný a hraje tam celej pánskej soubor a to si myslím, že vopravdu stojí za to se podívat právě na tu hereckou práci, že to je skutečně, myslím si, pěkná inscenace. A teď, když mluvím vo tom Zábřehu na Moravě ještě, tak vlastně teď u nás měla premiéru inscenace Welzl wanted, to znamená, to je vo Eskymo Welzlovi inscenaci, to znamená rodák ze Zábřehu na Moravě, že jo, můj taky, moje milovaná postava a člověk, kterýho nesmírně obdivuju. Tak to teď mělo premiéru a myslím si, že to zase třeba diváky malinko překvapí po té formální stránce, tahle inscenace.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si vůbec nedovedu představit, já jsem sice viděl ukázky v televizi z téhle té inscenace, ale nedokážu si představit, jak se dá jaksi osud Eskymo Welzla zpracovat jaksi do divadla.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, samozřejmě to nejde jakoby zpracovat celý, to asi by musel být film nebo nevím. Ale tohle to je vlastně taková spíš jakoby o jeho způsobu myšlení, je to taková vybraná sekvence jeho života na dalekým severu a je to dělaný takovou vlastně komiksovou formou, což je na tom velmi zajímavý, jako kdyby se zvětšovala a zmenšovala optika u foťáku. Působí to velmi jako pěkně jakoby na pohled.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Konečně se dostávám také k druhé umělecké tváři Miroslava Krobota, a to je jeho herecká činnost. Jak jste se vlastně dostal, kdo vám dal první nabídku, abyste to zkusil také na druhé straně barikády takříkajíc?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Petr Zelenka u nás zkoušel hru Příběhy obyčejného šílenství a potřeboval tam tatínka k Ivanovi Trojanovi, tak jsem se nabízel. Ne, že bych se nabízel, ale von si mě vybral a přemlouval mě. Tak jsem to vlastně přijal z mnoha důvodů, jednak mě to bavilo to zkusit, já jsem vlastně na oblasti občas zaskakoval nebo tak, ale nikdy jsem nezkoušel roli od začátku do konce. No a pak ta inscenace měla úspěch a pak se natočil film podle toho a Petr mě znovu obsadil a pak už to jelo, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jasný, jak se osvědčíte, tak potom po vás samozřejmě sáhnou. Sáhnul po vás Jirka Vejdělek taky v Účastnících zájezdu a to je, myslím, hodně výrazná role. To jste si užil, ne?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Řidiči to mají hodně rádi, tohle.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, jéjdanene. Jakejkoliv zájezd, teď myslím opravdovej zájezd, kterej má v tom autobuse to video, tak Účastníci zájezdu jedou na plný pecky samozřejmě. To jste si ale musel opravdu s Pavlem Liškou užít tuhle tu roli.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
To byly krásný dialogy, takový na hranici absurdity a tak jsme si to, musím říct, že občas jsme to nebyli téměř schopni jako kvůli odbourání dotočit, jo, ale bavilo nás to moc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hodně se tam dalo improvizovat taky?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Moc ne, moc ne, občas malinko, ale nebylo to nijak zvlášť.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se takhle daří, tak neláká vás to, že byste to jaksi zkusil i na větších plochách jaksi hereckých?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ale tak já jsem dělal veliký role, hlavní. Byl jsem u maďarskýho režiséra Bély Téra, jsme byli v Cannes. Tam jsem dělal hlavní roli v Muži z Londýna.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste si zahrál i s anglickou herečkou.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
S Tyldou Swinton, no. A teď bude mít premiéru česko-slovenský film, který se jmenuje Dům. Tam hraju taky velkou roli. A pak hraju, teda to mám moc rád, Aloise Nébela, což je podle komiksu Jaromíra Švejdíka a já hraju Rudiše. To je taková, něco mezi prostě živým filmem a animací, jmenuje se to rotoskopie, to znamená, to jsou živí herci a potom jsou animovaný. Vypadá to velmi krásně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se ptám proto, že se chci zeptat, jestli se, když jaksi hrajete takovouhle velkou plochu, velkou roli, jestli se dokážete oprostit od toho, že jste vlastně režisér? Jestli jinými slovy nemáte tendenci do toho tomu režisérovi trošičku kecat?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Mám tendenci do toho kecat, ale držím se zpátky hodně, co to jde. Ale jako já se snažím spíš teda nabízet třeba řešení nějaký. Oni filmoví režiséři mají občas takovou tu tendenci, že vidějí výsledek, jako na tom plátně vidí ten obraz, ten výraz toho herce a tak dále, ale neřeknou, proč má takovej ten výraz bejt. A vono je lepší, když ten herec to ví, jak pak k tomu dojít, že jo, že se nehraje rovnou výsledek. Tak to třeba je pro mě zajímavej rozdíl mezi třeba filmovou a divadelní režií.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy to jako ve filmu jako režisér zkusíte?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Tak napadlo mě to, ale vlastně zatím nemám možnosti, ani jsem na tom ještě nepracoval, popravdě řečeno, abych to nějak prosazoval. Ale musím říct, že dřív, když jsem filmoval zpočátku, tak jsem dělal, že všemu rozumím, nerozuměl jsem absolutně ničemu. Teď už malinko do toho začínám malinko to, začínám bejt drzej, tak budu o tom přemejšlet.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak uvidíme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že Dejvické divadlo to tolik nepotřebuje, ale přesto vždycky je dobře, když je plno. Takže na co byste diváky do Dejvického divadla pozval? Hlavně tedy co se připravuje, co je před vámi? Co Dejvické divadlo chystá?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
No, my zatím ten titul nemáme jasnej, to je taky naše velká výhoda, že nemusíme vlastně mít nějakej plán na rok dopředu. Ale víme, že u nás bude dělat Michal Vajdička, mladý slovenský režisér a pravděpodobně něco zase spíš klasičtějšího, protože my střídáme takový autorský projekty a vlastně spíš jakoby tradiční hry, který jsou zajímavě vyložený, tak to nás čeká. No a potom bych měl něco dělat já zase, no. Zatím jsou takový tři, čtyři možnosti, možná nějaká dramatizace, ale je to opravdu víc možností.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jestlipak nějaká herecká šance kyne zase? Třeba i z ciziny.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Já toho mám docela dost, ale vyjmenovávat to nechci nebo asi by to bylo hloupý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte, že by se to zakřiklo třeba taky?
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Ne, ne, to ne, ale jako když něco řeknu a něco neřeknu, tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jste teda spíš neřekl. To nevadí. Ale to, co jste řekl, tak z toho jsme si udělali hezký obrázek o vás i o Dejvickém divadle a vůbec o českém divadle jako takovém, což je, myslím si, docela příjemný obrázek tak, jak nám ho tady vykreslil Miroslav Krobot, můj dnešní host v Tandemu. Moc vám děkuju za dnešní návštěvu a třeba někdy zase na shledanou.
Miroslav KROBOT, režisér, dramatik, pedagog, herec
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Reprízováno 9. července 2012.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.