Nádraží, odkud všechny cesty vedou do Hradce a jsou moc dlouhé
Jezdit vlakem z Prahy do Hradce Králové se nevyplatí. Přestože je Hradec Králové přibližně stejně daleko jako Pardubice, cesta trvá o víc než půl hodiny déle. Je to i kvůli nádraží ve Velkém Oseku. To bylo postaveno na trati z Nymburku do Kolína roku 1870. Ve stejnou dobu stavěli i trať z Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou a dále do Pardubic. Na hlavní trať ji napojili na severní straně nádraží.
To se ukázalo jako nešikovné pro vlaky mezi Prahou a Hradcem Králové. Vlak přijel od severu, strojvůdce musel s lokomotivou objet soupravu, připojit se na druhé straně a po dalším přehození výhybky se mohlo jet na Hradec dál, zdánlivě zpět. V roce 1940 tu proto postavili takzvanou Kanínskou spojku. Vlaky na Hradec pokračují dál na jih, odbočí doleva a otočí se okolo nádraží o 180 stupňů, aby se po čtyřech kilometrech znovu napojily na hradeckou trať.
Rychlosti dopravy na Hradec Králové to pomohlo jen částečně, a tak se uvažuje i o tom, je že se tu postaví ještě jedna spojka, která osecké nádraží úplně mine, protože v něm rychlíky už nezastavují. Otázkou je, jestli to bude stačit. Zrychlit přepravu má jen o pět minut. Stále tak bude platit, že do Hradce Králové je to vlakem rychlejší s přestupem v Pardubicích.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.