První vlak přijel do Říčan u Prahy už v roce 1871. Místní to tenkrát ale nijak neslavili
Nástup vlakové dopravy ve světě změnil mnoho věcí. Vše se najednou zmenšilo, přestože se možnosti zdály naopak nekonečné. Nové příležitosti spojené s infrastrukturou se nevyhnuly ani našim středočeským Říčanům. Jak to tam vlastně s vlakovou dopravou bylo a jak ovlivnila podobu města?
První vlak přijel do Říčan přijel v roce 1871. Dráha, kterou do města zavedli, byla mimořádně významná. Šlo totiž o jeden z největších železničních projektů u nás, propojení Prahy s Vídní. Říčany tak měli trochu štěstí v tom, že náhodou stály na správné trase. Byla to navíc jedna z prvních tratí v Česku. Dalo se tedy předpokládat, že v Říčanech budou obyvatelé slavit. Tak úplně to ale nebylo.
“Je zajímavé, že se zdá, jako by to tehdejší společností podle dobových záznamů z kronik ani tolik nezarezonovalo. My totiž v těch kronikách nenacházíme žádné zásadní zmínky o tom, že by zavedení železnice lidi tehdy vnímali jako nějaký zásadní civilizační pokrok nebo zlom,“ vysvětluje historik muzea Říčany Radek Holodňák.“
Jak ale čas ukázal, zlomové to bylo. V Říčanech totiž vyrostlo jen jedno nádraží, a to pro osobní vlaky. Nákladové tam nebylo. A to rozhodlo o budoucím vývoji a charakteru města.„Už při plánování té zastávky se počítalo s tím, že Říčany mají být jakousi relaxační zónou pro pražské měšťany. Říčany byly už v té době známé tím, že do nich turisté jezdí za čerstvým vzduchem, krásnou přírodou, kopcovitým terénem a lesy. A tak nějak se počítalo, že právě k těmto účelům by Říčany mohly být využívány,“ dodává historik.
Říčany jako sluneční lázně
V Říčanech tak díky tomu nikdy žádná průmyslová zóna nevyrostla. Na průmyslu město nebylo závislé a rozvíjelo se jako takzvané sluneční lázně, tedy něco jako letovisko pro lidi z Prahy. Turismus změnil podobu a vývoj města až dodnes. Po čase ale přistoupili na to, že alespoň pár vagónů s uhlím za rok na nádraží odbavit mohou. A jak to nakonec dopadlo přibližuje Holodňák.
„Tehdy se místním podařilo vyčíslit potencionální zájem o vagóny s uhlím na tři až pět vlaků ročně. Fascinují je, jak špatný odhad to byl, protože jen o pár let později, vzhledem k reálné spotřebě uhlí v Říčanech, těch vagónů přijelo do Říčan 800 až 1000. Přestože se nejednalo o nákladní nádraží, tak je vidět, že určitá potřeba toho těžšího zásobování tady i tak byla.“
Přesto ale Říčany dodnes zůstávají historicky jedinečné v tom, že ačkoliv stojí na jedné z nejstarších tratí, nikdy v nich nevznikla průmyslová zóna tak, jako to v celém zbytku země bylo běžné.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putinův vzkaz Trumpovi by mohl být: Kazí nám to Zelenskyj, míní o velikonočním příměří Procházková
-
Turkovu jízdu po dálnici řeší policie. Na tachometru měl 200 kilometrů v hodině, hrozí mu ztráta řidičáku
-
Putin neprodloužil velikonoční příměří ve válce na Ukrajině. Oficiálně vyprší v noci na pondělí
-
Američanky jsou mistryně světa v hokeji. Nad Kanadou zvítězily v prodloužení 4:3