Ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová: Na festival se nám daří zvát ty největší světové hvězdy
Je zakladatelkou a ředitelkou festivalu Tanec Praha a z totální ruiny se jí podařilo vybudovat taneční divadlo Ponec na pražském Žižkově. A nedaleko něj teď připravuje další projekt, rekonstrukcí starých lázní vznikne Dům Tance.
Festival Tanec Praha, který je právě v plném proudu letos slaví půlkulaté výročí. Yvona Kreuzmannová ho se svými kolegy založila před 35 lety. Za tu dobu se tak rozrostl, že letos se tančí už ve 25 městech a obcích, a to nejen v divadlech. „Rádi pracujeme i ve veřejných prostorách, takže například teď nás čeká Klementinum, což je vůbec první spolupráce s Národní knihovnou. Tančíme všude, kde se najdou lidé, kteří opravdu milují tanec a chtějí vidět aspoň jednou za rok něco tak výjimečného, jako je náš festival.“
Velké hvězdy i podpora mladých talentů
Předchozí tři ročníky festivalu přibrzdila omezení v souvislostí s epidemií covidu, letos se vše vrátilo do normálu. „Každopádně se nám sem už zase daří zvát ty největší světové hvězdy. Patří k nim třeba fantastický umělec choreograf Jan Martens, kterého jsme uvedli v divadle Hybernia. Hlavní je ale to, že se s velkou scénografií vracíme do Hudebního divadla Karlín. 27. června, na závěr festivalu, tam vystoupí vlámský soubor Peeping Tom. Je to neuvěřitelný pohybový divadlo, kde si říkáte, že zákony fyziky prostě neexistují.“
Ředitelku festivalu příjezd světových tanečních ikon moc těší, do programu však zařazuje i méně známé choreografy a tanečníky. „Jsem strašně ráda, když objevujeme mladé zajímavé talenty. A to je taková linie, kterou vybíráme v rámci evropské platformy na podporu mladých choreografů.“
Součástí festivalu Tanec Praha je i Open Air tanec ve veřejném a netradičním prostoru. „Věnujeme se také tvorbě pro různá náměstí, parky, takže po celý republice už jsme měli opravdu velmi atypické prostory. Někdy jsou to třeba i nádvoří hradů. Tanec si totiž moc rozumí s prvky architektury anebo s přírodou,“ přibližuje ředitelka.
Divadlo Ponec a Dům Tance
Letos uplynulo také 20 let od doby, kdy byla podepsaná nájemní smlouva a začala se psát historie divadla Ponec. „Mně se podařilo tehdy vyhrát veřejnou soutěž na kulturní využití totální ruiny, která sloužila jako sklad filmového podniku, protože bývalé bio Ponec tam zavřeli v 60. letech. A já jsem si uvědomila, že je to ideální rozměr pro takové komorní příjemné taneční divadlo. Podařilo se mi na to získat finance jak od státu, tak od privátních partnerů. Ponec se stal první stálou taneční scénou v České republice a slouží tanci dodnes,“ vzpomíná Yvona Kreuzmannová.
A pomalu se blíží i splnění jejího dalšího velkého projektu. „Máme krásné vyhlídky, že by velmi blízko Ponce mohl vzniknout Dům tance. To znamená další čtyři taneční studia, rehabilitace pro tanečníky, dílny a rezidenční prostory pro umělce ze zahraničí anebo z regionu. Takže tento sen Domu tance se pomalu naplňuje a já věřím, že se mi ho podaří v budově bývalých žižkovských lázní dokončit.
Současný tanec přináší podle Yvony Kreuzmannové svobodu pohybu i svobodupro fantazii. Snaží se ho proto přibližovat lidem i komunitním způsobem. Jak pracují taneční umělci s dětmi nebo seniory v Praze a Středočeském kraji? Kam všude docházejí a který jejich projekt pomáhá i nemocným s Parkinsonem? Nejen to můžete slyšet v záznamu celého rozhovoru s Alex.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.