Služba Bezba doprava vozí handicapované klienty v Praze a části středních Čech. Teď testují dodávku na elektrický pohon

11. březen 2025 13:00

Lidé se zdravotním postižením, například ti, kteří mají omezené možnosti pohybu, mohou v Praze a části středních Čech využívat služby Bezba. Tam teď navíc testují jednu novinku – dodávku na elektrický pohon.

Služba Bezba spadá pod regionálního organizátora Pražské integrované dopravy a přepravuje registrované držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P. Ve vozovém parku mají 44 aut různých velikostí speciálně upravených pro přepravu postižených osob. Teď navíc testují jednu novinku – dodávku na elektrický pohon. Přímo na dispečink Bezby v pražské Libuši se proto vydal reportér Kryštof Jiřík připomenout, jak Bezba funguje a zjistit, jestli můžeme očekávat, že obmění vozový park za elektrický.

Pokud byste před třemi lety potřebovali jako ZTP odvoz bezbariérovým autem, proces by byl o něco komplikovanější než dnes. Tehdy totiž pražský magistrát proplácel přepravu vybraným společnostem, ale neexistovala žádná přehledná koordinace anebo dispečink. No a právě proto pod ROPIDEM vznikla Bezba. Nemá sice svá vozidla a nezaměstnává řidiče, má ale uzavřené smlouvy s dopravci, které koordinuje, jak vysvětluje Jana Ptáčková, která oddělení Bezba dopravy vede:

„Plánujeme jízdy dopředu, samozřejmě máme daný, kolik těch aut v kterém čase jezdí a klienti si objednávají dopravu. Někteří si objednávají i na celý školní rok. To znamená, že chtějí pravidelně jezdit každé ráno do práce, odpoledne z práce nebo z nějakých speciálních škol nebo stacionářů. A my nastavíme plán podle těch požadavků na konkrétní dny v týdnu. Potom jsou klienti, kteří chtějí jízdy občas, třeba k lékařům nebo do nemocnice. V tu chvíli to doplňujeme a dáváme tak, aby jízdy navazovaly,“ vysvětluje Ptáčková.

Služba Bezba doprava testuje dodávku na elektrický pohon

Testování auta s elektro pohonem

Dopravci pro Bezbu jezdí na základě vyhrané veřejné soutěže. Další taková bude za tři roky. Už teď si ale služba dělá přehled o tom, jaké požadavky by měla na výherce mít. A právě proto testují i auto s elektro pohonem. „Pro účely bezbariérové dopravy elektro vede. Co se týká výhody, tak je to samozřejmě nižší hlučnost vozidla, pokud třeba někde na někoho čeká. Dieselové vozildo s nastartovaným motorem totiž obtěžuje okolí a vypouští škodlivé látky z výfuku. V tuto chvíli to vidíme jako jediné výhody,“ uvádí manažer kvality Bezby Daniel Srb. Problém je zatím výdrž baterie.

„Tím, že nemá největší baterii, tak je během dne potřeba ho nabíjet. Na ježdění po Praze, na kratší vzdálenosti, to není úplně špatné. Problém je ten, že Bezba není o tom, že se jezdí jenom na krátké vzdálenosti po Jižním Městě nebo po centru Prahy. Vozíme například klienty k lékařům do centra Prahy třeba ze Zbraslavi nebo z nějakých ještě vzdálenějších okrajových částí Prahy,“ dodává Jana Ptáčková.

Problémy s výdrží baterie potvrdil během jízdy s reportérem i řidič testovaného vozu Tomáš Sedláček. A jak se mu auto řídí jezdí? Nejen to si můžete poslechnout v reportáži Kryštofa Jiříka.

autoři: Kryštof Jiřík , jmy
Spustit audio