Souboj dinosaurů, mamuti v bouři. Obraz musí mít příběh, říká malíř pravěku Petr Modlitba
Petr Modlitba bývá označován za pokračovatele Zdeňka Buriana. Paleolit a pravěká zvířata se stala jeho vášní. Kolikrát viděl snímek Cesta do pravěku?
„Ten film byl iniciační moment. Já jsem mu propadl, když mi bylo asi osm let. Obrázky Zdeňka Buriana byly pro mě zjevení. Souboj dinosaurů mě fascinoval. Z těch kluků jsem nejvíc obdivoval kronikáře. Dnes mu je 82 let, je to poslední žijící z toho filmu a před pár lety jsme se setkali.“
„Jako kluk jsem sbíral zkameněliny, ale dinosaura jsem nikdy žádnýho nenašel. Ale doufal jsem, že i u nás žili a asi před dvaceti lety se to potvrdilo.“ Obrazy Petra Modlitby jsou velmi propracované. Aby obraz co nejvěrněji odpovídal tehdejší skutečnosti, konzultuje vše s odborníky.
Nové poznatky zapracovává už i do hotových obrazů
Výzkum jde neustále dopředu a objevují se nové a nové skutečnosti, což se odrazí i na obraze. „Drobné anatomické věci nebo věci kolem rostlinstva upravuju přímo na obraze. Někdy se ale stane, že dojde k tak zásadním změnám, že obraz maluju znova. Obrazy Zdeňka Buriana jsou pořád nádherná díla, ale z faktografického hlediska už samozřejmě nesou pečeť doby. Takže my dneska ta stejná zvířata i krajiny malujeme nově podle novějších poznatků, a tím pádem se to mění.“
Zdeněk Burian je jeho vzor. „Učil jsem se malovat podle něj. Jsem samouk, nejsem vystudovaný malíř. A měl jsem štěstí, že jsem mohl pracovat na několika jeho výstavách a poznal tam lidi, kteří mě posunuli dál a seznámili mě i s okruhem vědců, s kterými se můžu radit. Jen oni vám můžou vysvětlit, jak to mohlo v té pravěké přírodě fungovat. Ono to vlastně asi nebylo zas tak odlišné jako dnes.“
Obraz musí mít příběh
Snaží se, aby byl obraz dobrý na oko a aby v něm byl příběh. „Když mám pocit, že ten obraz už může o něčem vyprávět, tak si dělám skicy. Jsou jich desítky, a když se mi něco zalíbí, tak to dávám posoudit odborníkům, aby to sedělo anatomicky i faktograficky.“
Pravěk a pravěká zvířata maluje velmi precizně. „Třeba mamut už je dobře známý, takže tam se soustředím na atmosféru. Ve spolupráci s profesorem Musilem vznikl obraz stáda mamutů v písečné bouři. Mám rád dějovou ilustraci, tvorba zátiší by mě asi nebavila.“ A jaké bylo první pravěké zvíře, se kterým byl spokojen? „Klasický tyranosaurus rex. Použil jsem tyranosaura z Jurského parku a krajinu od Zdeňka Buriana,“ usmívá se malíř.
Která pravěká zvířata má nejraději a čím ho uchvátil iguanodon? Je nějaké pravěké zvíře, které nemaloval? Jak dlouho trvá tvorba jednoho obrazu? Čím podle něj byl Burian věrohodný? Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.