Věra Křesadlová: Do okupovaného Československa jsem se vrátila kvůli Semaforu
Herečka Věra Křesadlová strávila na prknech divadla Semafor dlouhých 26 let. Kvůli známé divadelní scéně se dokonce vrátila z Francie, kam se společně s manželem Milošem Formanem uchýlila po srpnových událostech roku 1968.
Angažmá ve známém divadle získala Věra Křesadlová díky setkání se svým budoucím manželem, Milošem Formanem. „Poprvé jsme se s Milošem setkali na koncertě mé bigbeatové skupiny Krystal. On se tam sice šel původně podívat na jinou zpěvačku, ale já jsem se mu zalíbila více,“ říká herečka, se kterou Forman pár dnů na to domluvil spolupráci na filmu Konkurs.
Podstatnou část filmu tvoří autentické záběry z pěveckého konkursu do divadla Semafor. „Já jsem jako jediná z účastnic odmítla zpívat, čímž jsem všechny zaujala. Tehdy jsem ale s Milošem už chodila a odmítnutí bylo domluvené,“ popisuje Věra Křesadlová natáčení. Ráda také vzpomíná na situaci, která nastala na slavnostním promítání filmu: „Jiří Šlitr se tehdy obrátil na Jiřího Suchého s otázkou, proč tuto zpěvačku nevzali. A Miloš tehdy odvětil: ‚Protože jste blbí‘,“ líčí herečka okamžik, který pro ni znamenal začátek éry Semaforu.
Návrat na Poslední štaci
Pětatřicetileté manželství Věry Křesadlové a Miloše Formana nakonec rozdělila okupace Československa. „V srpnu 1968 jsme byli s Milošem a kluky ve Francii. Bylo domluveno, že já se se syny vrátím do Prahy a Miloš zůstane. Druhý den po tom, co jsme dorazili domů, přijely tanky a vypuklo zděšení. Miloš pro mě poslal producenta plánovaného francouzského filmu s malým sporťákem, kam jsme se všichni namačkali,“ popisuje herečka vypjatou situaci.
Celá rodina se poté usadila v Paříži, nicméně Miloš Forman se brzy vydal do Ameriky a Věru Křesadlovou přiměl k návratu domů telefon Jiřího Suchého: „Povídal mi: ‚Semafor začíná hrát 1. listopadu. Nedělám na tebe žádný nátlak, ale jestli chceš hrát, tak přijeď, začínáme hrát Poslední štaci.“
Poslední setkání Věry Křesadlové s Milošem Formanem proběhlo v americkém Connecticutu, kde režisér a scénárista dlouhodobě žil. „Jela jsem se syny Radimem a Matějem. Tehdy jsem už byla dopředu upozorněna, že Miloš vypadá trochu jinak než dřív. Strávili jsme tam tři dny a bylo to báječné a vůbec toho nelituji,“ říká.
Lampy jako od Tiffanyho
Dnes je Věra Křesadlová spíše výtvarnicí, než herečkou. Propadla výrobě skleněných lamp, které poprvé zahlédla v New Yorku u Tiffanyho. „Je to pracné a není to jednoduché, musíte mít o práci alespoň základní povědomí. Když jsem navíc s výrobou začínala, chyběl v Čechách potřebný materiál. Vše jsem se musela naučit sama a postupně,“ říká výtvarnice, jejíž výrobky můžete najít i v pražském Obecním domě.
Čím Miloš Forman na Věru Křesadlovou nejvíce zapůsobil a jak probíhalo domlouvání jejich první schůzky? Uslyšíte v záznamu pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka