Baťův kanál dnes slouží k rekreačním účelům. Je dlouhý přes 50 kilometrů a má 13 plavebních komor

Baťův kanál dnes slouží k rekreačním účelům. Je dlouhý přes 50 kilometrů a má 13 plavebních komor
Baťův kanál je vodní cesta vedoucí od obce Otrokovic do Rohatce nedaleko Hodonína. Za svůj vznik vděčí obuvnickému králi Tomáši Baťovi.
Když mu povodeň v říjnu 1930 odplavila rozestavěnou továrnu v Otrokovicích, chopil se myšlenky, která se poprvé objevila už v polovině 17. století, o splavnění řeky Moravy. Jako starosta Zlína společně s vedením Kroměříže, Napajedel a Uherského Hradiště předložil návrh na vodohospodářské úpravy vedoucí ke zlepšení zavlažování a zavedení říční dopravy.
Když Tomáš Baťa v červenci 1932 tragicky zahynul, pokračoval v realizaci záměru jeho nevlastní bratr Jan Antonín. Kanál byl otevřen 2. prosince 1938. První cestu vykonal motorový člun s vlečnou lodí, který měl za úkol dovézt prvních dvě stě tun ratíškovického lignitu do Baťových továren.
Následujícího roku začaly pravidelné výletní projížďky na lodi „Mojena“. Za druhé světové války ani po ní se však kanál nevyužíval a postupně chátral. Pokusy o jeho znovuoživení přišly až po sametové revoluci.
Dnes je využíván k rekreačním účelům. Více než padesátikilometrová vodní cesta s třinácti funkčními plavebními komorami vede zhruba z poloviny korytem řeky Moravy a zbytek průplavem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.