Dostihy a sázky, Pojď si hrát, Z pohádky do pohádky… Česká rodinná firma vyrábí oblíbené deskové hry
Firmu založil v roce 1993 Ladislav Mareš, vizionář, milovník her a koní a také autor legendárních Dostihů a sázek. Původní název společnosti zněl AC Dino Efekt, nápad vznikl díky tehdy do kin uvedenému filmu Jurský park.
„Název nám přišel hravý a úderný. Dinosauři byli v kurzu. Navíc jsme se v té době dostali k malbám dinosaurů od Zdeňka Buriana, které jsme použili na puzzle a zákazníci si je velmi rychle oblíbili,“ vzpomíná zakladatel firmy Ladislav Mareš.
Od roku 2011 firmu vede jeho zeť, Jan Šlemín. A protože nevyrábějí jen deskovky, přišel před lety s nápadem vrátit na trh plastovou Tatru 148: „Tento výrobek už dříve na trhu byl, obchodní oddělení bylo proti. Že je to zastaralá hračka, že o ni nebude zájem. Ale mně se podařilo ‚trefit‘ do té generace tatínků, kteří si s Tatrou na písku hráli jako malí kluci. A oni chtěli Tatru koupit zase svým dětem. To byl tak obrovský úspěch!“
Puzzle a společenské hry
Před třiceti lety v katalogu firmy převažovaly puzzle. Společenských her bylo v nabídce jen osm, kromě Dostihů a sázek třeba obdoba hry Člověče, nezlob se určená pro nejmenší, pojmenovaná Pojď si hrát a jedinečná jak ilustracemi Krtečka od Zdeňka Milera, tak obrázkovou kostkou.
Ze stálic, které firma vyrábí a lidé po generace hrají, jmenujme Člověče nezlob se nebo Kloboučku hop. Velká poptávka je po hrách, které se nesou na vlně nostalgie a Dino se k nim po letech vrátilo: Kamionem po Evropě, Maršál a Špión nebo Lovci pokladů.
Úspěšné jsou i hry vzniklé na základě partnerství s televizními stanicemi navázané na zábavné vědomostní pořady: Máme rádi Česko nebo AZ kvíz a Zázraky přírody.
Vývoj nových her
Mezi originální české hry vycházející z vlastního vývoje značky Dino patří Poznej vlajky nebo celá edice Chytrých kvízů pro předškolní a školní děti. Na jejich tvorbě spolupracovali i pedagogové z mateřských a základních škol, proces vývoje trval několik let. „Vývoji věnujeme velkou pozornost,“ potvrzuje Jan Šlemín. Dino Toys podporuje především české autory her a ilustrátory. Na vzniku deskovek a dalších produktů se jich za 30 let činnosti firmy podílela přibližně stovka.
„Když chce mít firma nějakou budoucnost, musí přicházet také s novinkami,“ dodává Jan Šlemín. Nejnovější originální hry, se kterými chtějí uspět i na zahraničním trhu, nesou název Aldebaran a Základna, obě se odehrávají ve vesmíru. Do hry vracejí v reedici i oblíbenou deskovku Dračí hrad. A jak nová hra vzniká? Nejprve se udělá marketingový průzkum a zjistí se, o co je mezi lidmi zájem. Hra se vymyslí, vytvoří se její model, na hráčích se otestuje, zda funguje návod a mechanika hry a když je vše, jak má být, hotová hra jde do prodeje.
Na začátku obsáhla firma přibližně 60 produktů, teď její katalog čítá na 600 položek.
Je největším českým vydavatelem a výrobcem deskových her, puzzle, karet a dalšího hračkářského sortimentu. Za uplynulých 30 let zamířily hry a hračky s logem Dino do 25 zemí.
Nejposlouchanější
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.