První auto v Rakousko-Uhersku nesl název Präsident. Měl železnou kostru a na první pohled vypadal spíš jak kočár bez koně
V posledních dekádách své existence nebylo Rakousko-Uhersko zrovna pokrokovým státem. I přesto se mezi jeho obyvateli našli mnozí vynálezci a konstruktéři.
Jedním z nich byl i Leopold Sviták. Narodil se roku 1856 ve Frenštátu a po studiu technických oborů se vydal do světa, jak se tehdy říkalo, na vandr. Prošel mnoha strojírenskými závody.
Po návratu pracoval ve strojírenské továrně v Kopřivnici, pozdější Tatře, a díky svým zkušenostem a erudici se podílel spolu s Hansem Ledwinkou na konstrukci a výrobě prvního automobilu v Rakousku-Uhersku. Stalo se roku 1898. Vůz nesl název „Präsident“, měl železnou kostru s dřevěnými výplněmi, dvouválcový spalovací motor Benz a k ovládání směru jízdy sloužila řídítka. Na první pohled to byl spíš kočár bez koně, i když kola měla pryžové pneumatiky.
Sviták auta sám i zkoušel, což se mu také stalo osudným. Roku 1900 při první tragické automobilové nehodě na území monarchie zahynul jeho asistent a Sviták sám utrpěl těžké zranění pravé nohy, kterou mu následně museli amputovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.