Železniční most v Praze na Výtoni by se měl přesunout do Modřan. Sloužil by pěším i cyklistům
Železniční most na pražské Výtoni se v případě nahrazení novou konstrukcí přesune na místo poblíž modřanského jezu, kde bude sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty. O výběru lokality na základě studie možných umístění zpracované Institutem plánování a rozvoje (IPR) rozhodli radní.
Správa železnic (SŽ) plánuje most, který je ve špatném stavu, nahradit novým, což kritizují památkáři, spolky či místní radnice.
Jelikož je historická nýtovaná konstrukce mostu z přelomu 19. a 20. století památkově chráněná, SŽ ji bude muset v každém případě zachovat. Proto vznikl plán na její přesun tak, aby mohla nadále sloužit při nižším zatížení.
IPR na základě pověření vedení hlavního města prověřil deset lokalit, z nichž jako nejvhodnější doporučil umístění lávky u chuchelského dostihového závodiště. Zvolená lokalita umisťuje most na chuchelské straně na úroveň Dostihové ulice a na modřanské nedaleko tramvajové zastávky Belárie.
Radní schválili umístění lávky v doporučené lokalitě v případě, že „(...) nebude možné a účelné zachovat historickou konstrukci železničního mostu ve stávající poloze.“ SŽ už podle dokumentu nechala zpracovat navazující technickou studii lokalit nad a pod modřanským jezem, ze kterého vyšlo lépe místo více po proudu.
„Je to v místě stávajícího přívozu, který je velmi atraktivní a užívaný, takže víme, že o pěší propojení v této lokalitě určitě je zájem,“ řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti).
Další náměstek Jiří Pospíšil (TOP 09) dodal, že vedení města bere usnesení jako hypotetickou možnost v případě, že se SŽ rozhodne nynější konstrukci odstranit.
Dodal, že bude záležet také na postoji památkářů a organizace UNESCO a podle názoru klubu Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) by měl náklady na případný přesun nést stát.
„Jsme připraveni zajistit jak přesun té konstrukce, tak vybudování nových pilířů,“ řekl k tomu ředitel úseku SŽ pro modernizace drah Pavel Paidar. Dodal, že následně je organizace připravena most předat do správy Prahy. V nové podobě by podle něj navíc most získal zpět secesní prvky, které v minulosti padly za oběť elektrizaci železnice.
Nový most
Město je podle schváleného dokumentu v případě rozhodnutí o přesunu připraveno úzce spolupracovat se SŽ zejména v přípravě návazností na pěší a cyklistické trasy a vytvoření přístupů na lávku.
„Přemístění mostní konstrukce musí předcházet posouzení a rozhodnutí orgánů státní památkové péče z hlediska zájmů na ochraně kulturního dědictví v řízení o vydání závazného stanoviska nebo rozhodnutí dle zákona,“ uvádí dále důvodová zpráva k usnesení.
SŽ hledá projektanty nového mostu. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Plán konstrukci nahradit dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS).
Paidar řekl, že SŽ nyní připravuje podklady pro mezinárodně uznávané posouzení vlivu na kulturní dědictví, takzvané Heritage Impact Assessments (HIA).
Pražské zastupitelstvo loni schválilo usnesení, podle kterého hlavní město požaduje zachování mostu ve stávající podobě a doplnění třetí koleje. Opoziční Praha Sobě vedení magistrátu kritizuje za to, že tento postoj nedostatečně vymáhá. Usnesení proti záměru si schválily i radnice Prahy 2 a Prahy 5.
„Spekulovat o umístění železničního mostu jinde než pod Vyšehradem je snaha obejít loňské usnesení zastupitelstva o nutnosti most opravit. Je to bezprecedentní hazard, který ohrožuje zápis Prahy v seznamu světového dědictví UNESCO,“ uvedl předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr.
Dodal, že podle něj nejsou dořešeny pozemky pro přesun, a pokud nakonec postup SŽ povede k likvidaci mostu, budou to mít na svědomí i radní, kteří hlasovali pro. „Rekonstrukce mostu by přitom byla rychlejší i levnější, což je možná důvod, proč se jí SŽ tolik brání a bez ohledu na potřeby města prosazuje novostavbu,“ uvedl.
Šéf pražské buňky opozičního ANO Ondřej Prokop přesun podporuje, ale má pochybnosti o jeho uskutečnitelnosti. „Výstavba nového mostu může být tímto kompromisem výrazně urychlená. Kapacitní vlakovou trasu přes Vltavu Praha nutně potřebuje a byla by škoda, kdyby most na Výtoni, podobně jako ten Libeňský, doplatil na naivní politické představy o citlivé rekonstrukci neopravitelného mostu,“ napsal.
Podobně jako Scheinherr však zmínil, že Praha nemá pro přesun mostu zajištěné pozemky a že ani není jasné, zda půjdou vykoupit, takže celý postup nepůsobí důvěryhodně. „Mám pocit, že to celé má působit spíše jako vějička na aktivní občany bojující za záchranu historického mostu s vědomím, že toto řešení se nakonec nezrealizuje a most stejně půjde do šrotu,“ uvedl.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Udělejte daňovou reformu a 30 tisíc lidí se dostane nad hranici chudoby, navrhují ekonomové
-
Od povodní 2002 byly dokončené tisíce domů v záplavových územích, nejvíce v Olomouckém kraji
-
Klimeš: Platy jako v Německu? Museli bychom na Moravě najít ropu, je to nesmysl
-
Analytik: Terčem Ukrajinců jsou ruské muniční sklady a logistické uzly. Útoky míří i na Severokorejce