Po zimní přestávce opět vyplul parník Vltava
Na 1. máje letos poprvé vyplul kolesový parník Vltava. Pravidelně jezdí do pražské zoo a v květnu také každou sobotu i na Slapy, od června do září i v neděli.
Vyplouvá se vždy v 8:30 hod. z Rašínova nábřeží v Praze a přistoupit mohou cestující na Zbraslavi, ve Vraném - Skochovicích, Davli a Štěchovicích. Na Slapy připlouvá zhruba ve 12:30 hod., zpátky do Prahy se vydává ve 14:30 hod. V rámci platných protiepidemických opatření musí mít cestující na palubě respirátor, dodržovat rozestupy a dezinfikovat si ruce.
Dlouholetým kapitánem parníku Vltava je Karel Mikšovský. „Od roku 1991, kdy jsem odmaturoval, jsem na řece. A téměř pořád u Paroplavby, což je už asi 30 let. Kapitánské zkoušky mám od roku 1998,“ říká Karel Mikšovský a dodává: „Původně jsem chtěl dělat na dráze strojvedoucího, ale nakonec jsem se rozhodl pro vodu. Je to můj koníček, poslání.“
Péče o parník je náročná
Starat se o parník je náročné. Je to podobné jako s parní lokomotivou. „Posádka se musí sejít ráno zhruba 3 hodiny před vyplutím, abychom stroj připravili. Takže vstávám zhruba v 5 ráno, z kormidelny slezu cca po deseti hodinách a domů se dostanu asi tak o půl dvanácté v noci. A ráno znovu. Ale směny jsou rozepsané, takže pak je zase nějaké volno,“ popisuje práci kapitána Karel Mikšovský.
Před povodněmi v roce 2002 se s lodí otáčeli na Berounce v Radotíně a přišla tzv. „bílá tma“, tedy kroupy, vítr…. Podle kapitána Mikšovského nebylo vidět na špičku lodě. Na palubě s ním tehdy byl i lodník a letitý kapitán, který nastalý zvrat počasí popsal slovy: „Jsem na vodě přes 50 let, ale něco podobného jsem ještě nezažil“. Pak se něco podobného stalo ještě asi dvakrát a následně přišly povodně.
„Horké chvilky jsou taky, když vám někdo z lodi skočí do vody. V jedné sezoně to byli asi 4 lidi. U Vraného se dokonce jeden kluk utopil. Byl totiž podnapilý a nestihl doplavat ke břehu,“ vzpomíná na nepříjemné chvíle kapitán Mikšovský a pokračuje: „Léta máme taky problém s rybáři, protože když mají nahozeno a my se musíme s lodí otočit, často jim ty pruty strhneme. Jednou nám dokonce u Lahovického mostu naházeli mezi tančící lidi asi 30 vajec.“
Související
-
Za odměnu jsem si mohla naházet několik metráků uhlí do parní mašiny, říká mladá strojvedoucí
Strojvedoucí Julii Holcové je 34 let a už téměř 5 let jezdí u Českých drah. Jak sama říká, s technikou v krvi se zřejmě narodila. Její partner je také 'nádražák'.
-
Muž za volantem autobusu je také vášnivým kuchařem
Daniel Kovacs z Berouna je více než 20 let profesionálním řidčem. Od volantu si nejraději odskakuje do kuchyně, protože je také vášnivým kuchařem.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.