Přestala se vyrábět před 50 lety. Teď jednu legendární Tatru 138 opravili dobrovolní hasiči v Mšeci na Rakovnicku
Těžkotonážní Tatry 138 se z Kopřivnice vyvážely do víc než dvacítky zemí, jezdily dokonce i po Sibiři. Jejich terénní schopnosti využívala armáda i hasiči. A i když se přestaly vyrábět před víc než padesáti lety, teď s jednou z nich budou jezdit dobrovolní hasiči v Mšeci na Rakovnicku. V terénu se stroj prý osvědčí mnohdy lépe než nové cisterny, protože má propracovanější konstrukci. Na opravu Tatry 138 se byl podívat reportér Radek Duchoň.
Nově zrekonstruovaná Tatra 138 je krásně naleštěná. Co všechno museli hasiči z Mšece na autě udělat?
"Tak úplně prvně jsme začali s motorem, protože byla potřeba udělat spojka. Takže jsme vlastně vyndavali celý motor, který jsme měli tady před Tatrou a veškerý rozvody. Hadice olejový se taky kompletně zrekonstruovali, udělali jsme nový filtry i nátěry. U té spojky se měnila ložiska a obložení," popisuje Martin Štýbr, člen dobrovolných hasičů.
Na dveřích opravené Tatry je už také nastříkaný znak Sboru dobrovolných hasičů Mšec s volacím znakem pro výjezd. Z krásně opraveného auta je nadšená i jedna z hasiček. "Já jsem velice spokojená. Řeknu upřímně, že mi ukápla slza."
Přesto že je Tatra 138 několik desítek let stará a má najeto spoustu kilometrů, má jednu velkou výhodu. V terénu se dostane všude tam, kam se nová auta nedostanou.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.