Přestala se vyrábět před 50 lety. Teď jednu legendární Tatru 138 opravili dobrovolní hasiči v Mšeci na Rakovnicku
Těžkotonážní Tatry 138 se z Kopřivnice vyvážely do víc než dvacítky zemí, jezdily dokonce i po Sibiři. Jejich terénní schopnosti využívala armáda i hasiči. A i když se přestaly vyrábět před víc než padesáti lety, teď s jednou z nich budou jezdit dobrovolní hasiči v Mšeci na Rakovnicku. V terénu se stroj prý osvědčí mnohdy lépe než nové cisterny, protože má propracovanější konstrukci. Na opravu Tatry 138 se byl podívat reportér Radek Duchoň.
Nově zrekonstruovaná Tatra 138 je krásně naleštěná. Co všechno museli hasiči z Mšece na autě udělat?
"Tak úplně prvně jsme začali s motorem, protože byla potřeba udělat spojka. Takže jsme vlastně vyndavali celý motor, který jsme měli tady před Tatrou a veškerý rozvody. Hadice olejový se taky kompletně zrekonstruovali, udělali jsme nový filtry i nátěry. U té spojky se měnila ložiska a obložení," popisuje Martin Štýbr, člen dobrovolných hasičů.
Na dveřích opravené Tatry je už také nastříkaný znak Sboru dobrovolných hasičů Mšec s volacím znakem pro výjezd. Z krásně opraveného auta je nadšená i jedna z hasiček. "Já jsem velice spokojená. Řeknu upřímně, že mi ukápla slza."
Přesto že je Tatra 138 několik desítek let stará a má najeto spoustu kilometrů, má jednu velkou výhodu. V terénu se dostane všude tam, kam se nová auta nedostanou.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.