Jízdou na pákové drezíně podpoříte skanzen Železnice Česká Sibiř

Léto na drezíně aneb drezínou Českou Sibiří je populární letní akce pro všechny milovníky historie železnice. Nápad ale vznikl díky snaze spolku Železnice Česká Sibiř vybudovat v areálu bývalé stanice Střezimíř železniční skanzen, a zachránit tak část naší historie.

Občanské sdružení Železnice Česká Sibiř před 12 lety založila skupina místních železničářů. Jejich hlavním cílem bylo zachránit mezi zastávkou Červený Újezd a Mezno unikátní část historické železniční tratě z Prahy do Vídně budované v letech 1868–1871 jako Dráha císaře Františka Josefa.

Ve stanici Střezimíř, nejvyšším bodě celé trasy, projel poslední vlak v dubnu roku 2022. Železnice Česká Sibiř v tomto historicky cenném souboru budov z roku 1894 postupně buduje železniční skanzen. Již dnes se tu můžete projet velmi netradičním dopravním prostředkem – pákovou železniční drezínou. A připravují se další.

Železniční nadšenci

Když se plánovala výstavba IV. železničního koridoru (konkrétně dílčí stavba 4207 Sudoměřice u Tábora – Votice v letech 20132016), bylo jasné, že současná vlaková stanice Střezimíř zanikne. A s ní i celý historický úsek železnice, který byl novým koridorem v roce 2022 již zcela odpojen.

Miloš Jelínek, předseda Železnice Česká Sibiř

Skupině milovníků železnice a několika místním profesionálním železničářům osud této části tratě nebyl lhostejný. Její součástí je mimo jiné zajímavý klenutý most u Stupčic z roku 1895. Chtěli pro veřejnost zachovat i původní funkční vybavení stanice Střezimíř.

Kancelář se díky spolku zachovala v autentické podobě tak, jak byla 1. dubna 2022 opuštěna. Pokud se zapojí stále funkční ovládací pult, je možné zprovoznit výhybky, semafory, staniční osvětlení, rozhlas a další věci. Největším úkolem je ale postupně získávat finanční prostředky i na rekonstrukci samotné historicky cenné budovy stanice z roku 1894.

Vybavení kanceláře je autentické a stále funkční

Drezíny nejen pro radost návštěvníků

Na opravu budovy i další opravy železničního vybavení spolek postupně získává finance i díky jízdnému za zážitkové vyjížďkové trasy. V bývalém depu stanice dnes na návštěvníky čekají celkem tři repliky historických pákových drezín, u nás jediné funkční. Drezína se rozpohybuje velkou pákou, která je uprostřed plošiny. Návštěvníci si tak během mohou sami vyzkoušet, jak se tento originální dopravní prostředek obsluhuje.

Na komentovanou projížďku se můžete těšit už tuto neděli 11. srpna. Poslední letošní jízdy proběhnou 25. srpna. V případě zájmu je nutné si rezervovat místo na webových stránkách Železnice Česká Sibiř.

Replika historické pákové drezíny

Neúnavní srdcaři ze spolku Železnice Česká Sibiř pro zážitkové jízdy renovují a upravují také historický služební vůz Daa-k, známý jako hytlák. Vozit ho bude malá motorová lokomotiva T 211 (tzv. „Prasátko“), u které v současnosti připravují nový nátěr.

Na celém projektu budování skanzenu spolupracuje přibližně 10 členů spolku, nápad ale sjednotil i regionální spolky. Vedle skvělé spolupráce s místním hasičským sborem, který na jízdy tradičně připravuje výtečné občerstvení, pomáhá s propagací také Kraj blanický rytířů nebo Mikroregion Voticko. Na dokončení celého projektu skanzenu je potřeba ještě několik let počkat. Ale už teď se těší na první návštěvníky.

Služební vůz Daa-k, známý jako hytlák, který čeká na svou renovaci
Spustit audio