Modelář Miroslav Kašpar věnoval ve své firmě část skladu provozním kolejištím
Miroslav Kašpar si s vláčky hrál už v dětství. Ačkoliv dnes ve své firmě zajištuje servis plynových kotlů, na své dětské sny nezapomněl. Už mnoho let je aktivním členem Spolku železničních modelářů v Pečkách u Kolína a pravidelně se účastní klubových výstav.
Miroslav Kašpar má železnici od malička v krvi. Dědeček byl železničář a malý Miroslav si už v dětství hrál s vláčky. Dnes ve své firmě zajištuje servis plynových kotlů s veškerými doplňkovými službami – montáže, prodej, revize…, až po instalaci plynového topení a instalatérské práce. Práce v servisu plynových kotlů jsou velmi náročnou profesí především na podzim a v zimě. Zatímco v létě se většina lidí s podobnou profesí snaží dopřát si větší odpočinek a skutečnou dovolenou, pro pana Kašpara se naopak jedná o období, které maximálně věnuje svému koníčku.
Na své dětské sny ale nezapomněl
Členem Spolku železničních modelářů v Pečkách u Kolína je doslova pro radost a účastní se všech klubových výstav. Jak jedním dechem dodává, věnovat se stavbě provozních modelových kolejišť může jenom díky své mimořádně tolerantní manželce, která chápe, že realizace dětského snu je pro Miroslava důležitější než například polehávání v létě u vody. Kolejiště mají v létě přednost. Ostatně vláčky byly pro Miroslava Kašpara nejdůležitější hračkou už od dětství. Jako dítě měl doma modely měřítka TT. V proběhu života si vyzkoušel i různé další velikostní třídy, ale nakonec se vrátil k typům, se kterými si hrál jako kluk.
Sklad pro plynové kotle vs. místo pro realizaci dětských snů
Jakkoliv je rodina tolerantní, ubrat v domácnosti místo pro život kvůli modelům rozhodně nechce. Kolejištím naopak věnoval část prostoru ve své firmě hned vedle kanceláře. V jeho skladu se musí „dohodnout“ plynové kotle s kolejištěm a s vláčky. Momentálně má jedno kolejiště rozpracované a postupně ho dokončuje. Jak vysvětluje, modely závisí na vkusu i oblibě modeláře. Je jakýmsi otiskem jeho vizí i vláčků a lokomotiv, které má v oblibě.
Miroslav Kašpar nás spolehlivě vrátí v čase do dob elegantních parních lokomotiv
Hotové modely si nakupuje podle toho, jak chce kolejiště uspořádat, a vše si sám sestavuje. Proces není jednoduchý. Nejprve si musí návrh namalovat a rozhodnout, jak bude model kolejiště vypadat. Pak přijde na řadu samotná realizace. Nejdříve se udělá rám, položí se koleje a upraví se vše tak, aby se jednotlivé modely vlaků, nádraží i okolí vešly na daný základ. Jeho kolejiště vypadají jako skutečné. Zavedou nás do hor a do tunelů a před našimi zraky se znovu oživí poválečná doba se starými osobními vlaky a parními lokomotivami. Jak totiž tvrdí, „pára“ je nejkrásnější lokomotiva, kterou kdy člověk postavil.
Související
-
Michaela Sklářová ráda vrací lidem zdraví pomocí cvičení čchi-kung a tai-chi
Michaela Sklářová z vlastní zkušenosti ví, jak účinné je cvičení čchi-kung a tai-chi. Před mnoha lety se díky nim uzdravila. Dnes vychovává budoucí profesionální lektory.
-
Petra Líbová objevila nové zaměstnání. Mnoha lidem tak otevřela cestu ke kvalitnímu vzdělání
Petra Líbová si doplnila si vzdělání a se svou kolegyní postupně v Kladně a okolí založila tři soukromé Montessori školky a jesle.
-
Pro Petra Hampla je venkovní patina na starých vozech krásou
Petr Hampl z Poříčan u Prahy je svou profesí autoopravář. V autech se pohybuje odmalička. Jeho velkým koníčkem je vracet velké staré americké vozy zpět do života.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.