Režisér úspěšných kriminálek Peter Bebjak: Do scénářů nezasahuju, aby to nebylo umělé
Peter Bebjak na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech představil snímek Duchoň, o zpěvákovi s krásným hlasem a pohnutým osudem. Podílel se na režii úspěšných kriminálních seriálů Kriminálka Anděl, Případy 1. oddělení, Specialisté či Devadesátky.
Původně vystudoval herectví. „To bylo takové období. Věděl jsem, že až vystuduju, nebudu mít práci. Tenkrát jste mohli dabovat, hrát reklamu nebo v divadle. Neviděl jsem perspektivu. Jako režisér jsem viděl větší prostor pro svoji práci.“
Znalost a zkušenost s herectvím mu v režírování pomáhá dodnes. „Vnímal jsem, co očekávám od režiséra, jak s ním komunikovat, jak motivovat, jak hledat cestu s hercem a co daný herec potřebuje. Každý je individualita. Jak přichází nekomunikace, ticho, vyvolává to prostor na pochybnosti.“
Duchoň byl fenomén ještě před filmem
Letos v Karlových Varech uvedl film Duchoň, který popisuje kariéru slovenské hudební legendy Karola Duchoně, od jehož úmrtí letos uplyne 40 let. Podle režiséra se jeho až extrémní návrat udál už zhruba před patnácti lety. „Byla to nostalgie pro určitou skupinu lidí, ale oslovilo to i mladé, to bylo překvapivé. Najednou to byl fenomén, který převálcoval všechny velké osobnosti slovenské historie i kultury. Vznikly o něm tři divadelní představení, vyšly dvě knihy. Jeho písničky jsou slyšet i z reklam. Přitom v 80. letech už se mu moc nedařilo. Už ho tolik nehráli, nebyl ve federálních show.“
Karola Duchoně ztvárnil slovenský herec Vladislav Plevčík. Vyžadovalo to opravdu trpělivého herce. „On procházel různými fázemi v životě, od štíhlého až po obézního. Zmapovali jsme šest jeho životních fází. Na tvář herce se používala protetika. Líčili ho už od pěti ráno, aby v osm mohl točit. Jíst mohl jen přes slánku. A po 12 hodinách natáčení ho ještě hodinu odličovali,“ popisuje náročnost přípravy.
Oceňovaný režisér pracuje s citem
Peter Bebjak je také majitelem několika Českých lvů – za Matematiku zločinu, Devadesátky, minisérii Herec a Spravedlnost. Když točí dramatické příběhy, potřebuje duševní hygienu? „Záleží, v jakém jsem pracovním nasazení. Bylo období, kdy jsem najednou dělal tři věci. Ale pokud vznikne mezi projekty čas, což se nedávno stalo, tak jsem si uvědomil, jak je úžasný věnovat ten čas sobě a tomu, co já chci. Najednou jsem měl čas chodit do divadla nebo na koncerty. To mě dost bavilo.“
Podílí se také na režii úspěšných kriminálních seriálů, jako jsou Specialisté nebo Případy 1. oddělení. Spolupracuje se zkušenými kriminalisty. Rád vzpomíná na setkání s šéfem mordparty Josefem Marešem, který napsal mnoho scénářů. „Vycházel z reality, takže jsem mu do toho nijak nezasahoval. Spíš jsem tomu chtěl napomoct v dramaturgii, aby se z toho neztratila ta reálná pachuť života a nebylo to umělé.“
Jaký přístup potřeboval on jako herec? Z jakých zdrojů čerpal pro film Duchoň? Umí jít do divadla a nedívat se na představení jako režisér? Podle čeho si vybírá herce? V plánu má i pohádky. Co chystá? Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka