Roman Kubašta: Dědovy prostorové betlémy a knihy jsou geniálně zkonstruované, všechno vymyslel sám
V příštím roce si připomeneme 110. výročí narození světově uznávaného malíře, grafika, ilustrátora a tvůrce prostorových knih a betlémů Vojtěcha Kubašty. Začínal ilustracemi do knih pro významná nakladatelství a reklamou pro největší tehdejší výrobní společnosti. Později se věnoval tvorbě prostorových betlémů a dětských knížek, které se pak staly jeho celoživotní náplní.
Možná i vy jste v dětství doma měli některý z Kubaštových papírových betlémů. A k tomu pohádkovou knihu, v které se po otočení stránky rozložil dům, kočár nebo postel a postavičkami se dalo pohybovat. Vzpomínáte? Perníková chaloupka, Červená Karkulka, Popelka, Stolečku, prostři se,…
„Pohádek děda vyrobil okolo osmdesáti, devadesáti, ale když vezmeme v úvahu jejich další kompilace, dostáváme se ke 120 titulům,“ říká vnuk autora těchto knih, Roman Kubašta. „Děda byl vystudovaný inženýr architekt, a právě spojení architekta a geniálního malíře, ilustrátora, dalo vzniknout prostorovým knihám, betlémům, reklamním vizuálům. Vymyslel takzvané postranní lomy, to byl jeho nepatentovaný patent.“
Vojtěch Kubašta jako inženýr architekt navrhoval i nábytek, budovy nebo pražské metro. Jeho záběr byl opravdu široký. Přátelil se s mnoha hereckými i malířskými mistry. Navíc byl velice lidský. Vnuka Romana si se ženou osvojili a on s nimi žil téměř od narození až do jejich odchodu. Dokonce se s dědou narodili se ve stejný den, sedmého října.
Vnuk pokračuje v dědově odkazu
„Před sedmi roky jsem odešel z výroby kartonových stojanů a vůbec reklamy, kterou jsem přes 25 let vyráběl ve své vlastní knihárně se svými zaměstnanci,“ vzpomíná Roman Kubašta. „Přešel jsem na výrobu dědových knížek a poznal, jak jsou geniálně zkonstruované. Všechno si děda vymyslel sám! Tvořil takzvanou kombinovanou technikou, jako základ používal akvarel, k tomu barevné tuhy, volně přeloženo vodovky a pastelky, dával do toho temperu a často i koláže. Všechno navíc kreslil tou nejsložitější technikou, takzvanou punktmanýrou. Tako technika se projevuje ve všech jeho ilustracích a kresbách.“
Roman Kubašta nekreslí ani nemaluje. „Ale pokračuju v dědově díle tím, že ho propaguju, dělám výstavy, mám rozepsaných několik publikací o dědovi. Poslední dobou jsem se lidově řečeno našel v tom, že dělám zvětšeniny jeho betlémů a jeho pohádek. Dávám jim zase úplně jiný rozměr. Vždycky, když je to hotové, podívám se na to a řeknu si: dědo, to se nám to povedlo.“
Skleněný betlém podle Kubašty
Například v Hubálově u Mnichova Hradiště, v zahradě sklářské dílny manželů Urbanových, můžete vidět asi 170 centimetrů vysokou zvětšeninu známého betlému Vojtěcha Kubašty z roku 1970. Je to první venkovní takto veliká zvětšenina, kterou Roman Kubašta vytvořil. K vidění bude až do Tří králů, zahrada je volně přístupná. Manželé Urbanovi navíc díky nápadu Romana Kubašty podle jiného Kubaštova papírového betlému vytvořili nádherný betlém skleněný. Ten je vystavený v Praze v Betlémské kapli.
Vojtěch Kubašta je známý po celém světě, k čemuž propagací jeho díla vnuk Roman přispívá měrou nemalou. Kubaštovy knihy a publikace byly přeložené do asi 35 jazyků, muzea s jeho díly jsou otevřená ve Spojených státech, v Itálii, Austrálii, Japonsku, Číně a jeho původní knihy a kresby jsou velice oblíbené u sběratelů.
Čím je charakteristická punktmanýra, technika, kterou Vojtěch Kubašta knihy nebo betlémy tvořil? Poslechnete si v reportáži.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.