Ušatá se vrátí na koleje. Parní lokomotiva z roku 1940 se začala opravovat

Parní lokomotiva Ušatá se bude už na podzim roku 2023 opět prohánět po kolejích. Teď ji začala opravovat společnost První kolínská lokomotivní.

Parní lokomotiva Ušatá dojezdila v roce 2017, kdy jí skončila provozní revize kotle. Od té doby shánělo Národní technické muzeum v Praze peníze na její celkovou opravu. Ta bude stát zhruba 25 milionů korun.

Oprava parní lokomotivy Ušatá

Do práce na opravě se v polovině května 2022 pustili v První kolínské lokomotivní. A právě do Kolína se vypravila Soňa Jindrová. Lolomotiva Ušatá dostala jméno podle plechů, které koordinují kouř. Reportérku také zajímalo, proč se jí také říká Bulík.

"Bulík proto, že je to rychlíková lokomotiva zhuštěná do tendrové, tedy malé lokomotivy. Byla to lokomotiva velkého výkonu, až 1800 koní, která kvůli prostorovým záležitostem a, aby byla možná jízda stejnou rychlostí v obou směrech, byla udělaná bez tendru. Čili takzvaná tendrovka, která si vozí uhlí s sebou, nemá ho v přípojném vagóně za sebou jako ostatní rychlíkové lokomotivy. Díky tomu je její konstrukce taková zhuštěná, všechno je krátké a silné, a to dělá toho Bulíka," vysvětluje jednatel společnosti Michal Bednář.

Lokomotiva vypadá na první pohled bez chyby. Co se tedy na ní musí opravovat, to můžete slyšet v reportáži Soni Jindrové.

Spustit audio

Nejposlouchanější

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.